Livrările totale de autovehicule (autoturisme şi vehicule comerciale) au înregistrat, în primele şapte luni, o creştere de 30,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, dintre care cele de autoturisme s-au majorat cu 32,7%, potrivit unui comunicat al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) trimis astăzi redacţiei.
Şi pe plan european s-a produs o evoluţie pozitivă în ianuarie-iulie, ţările europene cu cele mai mari avansuri fiind: Spania (16,6%), Marea Britanie (10,1%), Italia (3,6%), Germania (3%) şi Franţa (1,9%).
Vânzările pe piaţa din România au fost susţinute de achiziţiile realizate de persoanele juridice (71% din totalul primelor 7 luni). În ianuarie-iulie 2014, înmatricularile de autoturisme rulate au scăzut cu circa 7% (9.300 unităţi) comparativ cu aceeaşi perioadă din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (119.200 unităţi în 2014) rămâne ridicat, comparativ cu cel al autoturismelor noi (circa 3 ori mai mare), deşi în scădere faţă de situaţia din 2013 (când au fost 4,3 rulate la unul nou).
"Cu datele înregistrate în luna iulie 2014, consemnăm un număr de 13 luni consecutive de creştere faţă de lunile similare din anul precedent, ceea ce arată, la prima vedere, o consolidare a evoluţiei pozitive din ultima perioadă, remarcată inclusiv la nivel european. Totuşi, trebuie avut în vedere faptul că aceste volume cuprind, din analiza majorităţii jucătorilor din piaţă, şi unităţi ce fac obiectul comerţului intracomunitar. În acest context, datele comunicate de către INS şi cele privind înmatriculările efective în România arată o situaţie a pieţei mai puţin optimistă, deoarece cifra de afaceri din comerţul cu autovehicule înregistează la 6 luni o creştere de doar 4,7%, în timp ce numărul de autoturisme noi înmatriculate în România (în şapte luni) este cu circa 17% mai mic decât vânzările realizate", comentează autorii raportului.
Oficialii APIA adaugă ideea că, deşi datele sunt pozitive, în piaţă există un optimism moderat faţă de continuarea acestei evoluţii, în condiţiile în care creşterea volumelor nu se datorează, în principal, derulării în această perioadă a programului "Rabla", pe fondul unei evoluţii în scădere a interesului pentru acest program, atât din partea majorităţii operatorilor din piaţă, cât şi din partea cetăţenilor (media zilnică a înscrierilor a scăzut constant de la 162 unităţi în luna aprilie la 135 în luna mai, 103 în iunie şi 87 în iulie).
"Aceasta confirmă poziţia adoptată de către APIA, de a solicita sistarea programului după acest an. Un factor favorabil, însă, care merită remarcat este creşterea disponibilităţii unor instituţii bancare de a acorda credite pentru achiziţia de autovehicule, situaţie care nu are totuşi la bază un cadru de reglementare mai favorabil decât cel de anul trecut. În acest context, continuă să acţioneze în piaţă măsuri cu caracter negativ, precum limitarea deductibilităţii TVA şi cea a amortizării pentru achiziţia de autoturisme de către persoane juridice, dar şi nefiscalizarea comerţului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc), acestea fiind de natură să favorizeze importul de autovehicule rulate în detrimentul celor noi", se mai arată în comunicat.
În acest context, oficialii APIA apreciază că este nevoie de un cadru legal care să stimuleze achiziţia de autovehicule care încorporează tehnologii avansate (electrice, hibride sau cu combustibili alternativi), orientate către eficienţă şi protecţia mediului, deoarece acestea poluează mai puţin sau deloc, contribuind, totodată, la creşterea gradului de siguranţă rutieră. Nu în ultimul rând, Asociaţia solicită autorităţilor măsuri eficiente de limitare a evaziunii fiscale din domeniul comerţului cu autovehicule rulate.