Ponderea autoturismelor noi full-electric în rândul înmatriculărilor a ajuns la 14,6 % în 2023, fapt ce marchează o continuare a creşterii rapide a adoptării vehiculelor electrice în UE, afirmă Eurostat, într-un comunicat de presă emis la finalul săptămânii trecute. Potrivit datelor Eurostat, anul trecut în Uniunea Europeană au fost înmatriculate 1,5 milioane de noi autoturisme full-electric, numărul total ajungând la 4,5 milioane de astfel de autoturisme pe drumurile europene.
În ceea ce priveşte stocul de autoturisme, la 31 decembrie 2023, autoturismele electrice numai pe bază de baterii reprezentau 1,7 % din totalul autoturismelor din UE, cu variaţii semnificative între ţările UE.
În Danemarca, automobilele electrice cu baterii reprezintă 7,1% din totalul autoturismelor. În mod similar, au fost observate ponderi ridicate în Suedia (5,9%), Luxemburg (5,1%) şi Ţările de Jos (5%).
În schimb, 14 ţări au înregistrat ponderi sub 1%, cele mai scăzute ponderi înregistrându-se în Cipru, Grecia şi Polonia, fiecare cu câte 0,2%.
Ţara noastră se numără printre statele europene aflate în coada listei, cu un procent de aproximativ 0,5%. Cu toate acestea, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme, în 2023, în ţara noastră s-au vândut peste 15.000 de maşini electrice noi, cele mai bune vânzări fiind la Dacia Spring şi la modelele Tesla (Model Y şi Model 3).
Prognoza APIA de la începutul anului 2024 indica peste 19.000 de maşini pentru anul curent, dar prognoza a fost revizuită la jumătatea anului current. Potrivit acesteia, din păcate, trendul descrescător de anul trecut din ţara noastră privind înmatriculările de noi autoturisme full electric va continua şi în 2024. Reprezentanţii APIA au afirmat recent că piaţa autoturismelor electrice va înregistra o scădere de 20% în acest an şi va include şi vehiculele mai scumpe, nu doar vehiculele mai ieftine. Practic în 2024 vor fi vândute în România doar 12.500 de maşini full-electric, ceea ce în opinia lui Dan Vardie, preşedintele APIA, este o scădere dramatică în comparaţie cu anul trecut.
Reprezentanţii APIA susţin că de vină ar fi scăderea rapidă a valorii ecotichetelor Rabla Plus oferite de stat pentru persoanele care vor să cumpere maşini electrice. De aceea, ei propun o reducere treptată, anuală, a valorii ecotichetelor, astfel încât să se ajungă de la aproape 10.000 de euro în 2023, la zero în 2030. O astfel de scădere treptată, anunţată cu mai mulţi ani înainte, ar da o predictibilitate cumpărătorilor care ar putea să decidă când pot cumpăra maşina şi în funcţie de subvenţie şi de câţi bani au într-un anumit moment. Amintim că autorităţile române au decis la începutul anului 2024 înjumătăţirea subvenţiei pentru maşini electrice în Rabla Plus, spre 5.100 de euro, iar asta se vede tot mai clar în cifrele de vânzări, în iunie ele fiind la jumătate faţă de iunie 2023.
Laurenţiu Neculaescu, preşedintele Agenţiei Fondului de Mediu, a anunţat săptămâna trecută că anul acesta alocarea pentru programul Rabla pentru achiziţionarea de maşini electrice a alocat un miliard lei şi că împreună cu industria auto şi asociaţiile de profil va elabora un program multianual pentru perioada 2025-2030 privind sprijinul acordat de stat pentru achiziţionarea maşinilor electrice.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2024, 09:11)
Daca creşte numărul înmatriculărilor de autoturisme noi nici nu are importanta ca scad vanzarile, nu? :)