Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat în primele patru luni ale anului 2015 o creştere de 16,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
În interiorul acestei creşteri, autoturismele au înregistrat o urcare de 15,7%, informează Asociaţia Producătorulor şi Importatorilor de Automobile (APIA), într-un comunicat.
Şi pe plan european se observă o evoluţie pozitivă la acest început de an, în care evoluţia segmentului de autoturisme în principalele ţări înregistrează creşteri importante (Franţa +5,6%, Germania +6,4%, Italia +16,2%, UK +6,4%).
În continuare, vânzările pe piaţa din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind în primele 4 luni din 2015, de 88%, efectul de aşteptare pe care l-a indus până acum în piaţă întârzierea Programului "Rabla" fiind evident. Acest lucru se va vedea în următoarele 2-3 luni când este de aşteptat ca raportul dintre cele două categorii să se echilibreze într-o oarecare măsură, transmite APIA.
Pe de altă parte, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, se remarcă o tendinţă de creştere a importurilor de autovehicule rulate, care înregistrează în primele 4 luni din 2015 o creştere de 14,9%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2014, peste 76% (cca. 56.150 unităţi) dintre acestea având o vechime de cel puţin 8 ani (vârstă la care vehiculele existente în parcul auto national pot fi casate prin Programul "Rabla"). Astfel, avem după patru luni din 2015 un raport de 3,7 la 1 între importurile de autoturisme rulate şi vânzarile celor noi, mai mare decât cel care se înregistra după perioada similară din 2014.
In luna aprilie 2015 s-au produs 37.323 de autovehicule, cu 8,03% mai multe unităţi decât în luna similară a lui 2014. Cu acest volum înregistrăm pentru primele patru luni ale anului 2015 o producţie totală de 143.490, în crestere cu 1% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Dintre acestea, 124.675 sunt produse de către Dacia şi 18.815 de către Ford. Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele Dacia Duster, din care au fost fabricate 57.228 unităţi (cu 12,7% mai mult decât în 2014), urmat de Dacia Logan (31.342 unităţi, cu 19,4% mai puţin decât în 2014), Dacia Sandero (21.361 unitati, cu 27,6% mai mult decat in 2014), Ford B-MAX (18.815 unităţi, cu 15,4 mai puţin decât în 2014), şi Dacia Logan MCV (14.744 unităţi, cu 9,3% mai mult decât în 2014).
Cu cele 127.832 unităţi exportate în primele patru luni ale anului 2015, se consemnează o scădere totală de 2,1% faţă de perioada similară din 2014.
Cel mai exportat model în primul trimestru din 2015 a fost Dacia Duster (54.811 unităţi), urmat de Dacia Logan (22.390 unităţi) şi de Ford B-MAX (18.680 unităţi).
Ar mai fi de remarcat faptul că aproape 89% din producţia naţională realizată în primele patru luni din 2015 a fost exportată, comparativ cu aproximativ 91,8% cât se înregistra anul trecut in aceeasi perioada.
Cu un volum total de 31.467 unităţi vândute în primele patru luni ale anului 2015, se consemnează, faţă de perioada similară din 2014, o creştere totală importantă, de 16,5%, cifră în interiorul căreia autoturismele totalizează +15,7%.
La autoturisme, top-ul pe mărci la finele primelor patru luni din 2015 este condus de către Dacia, cu 9.343 de unităţi (36,5% din total), urmată de Skoda cu 2.522 unităţi (9,9%); Volkswagen 2.312 unităţi (9%); Ford 1.867 unităţi (7,3%); Renault 1.519 unităţi (5,9%); şi Opel, 847 unităţi (3,3%).
Pe modele, cu cele 4.224 unităţi, Dacia Logan este cel mai bine vândut în aceste prime patru luni din 2015, urmat de Dacia Duster, cu 2.228 unităţi, Dacia Sandero, cu 1.575 unităţi, Skoda Octavia, 1.112 unitaţi şi Skoda Rapid, cu 882 unităţi.
Analizând segmentarea pe clase, se observă că după primele patru luni ale acestui an, cu excepţia claselor B, şi Sport, care inregistreaza variatii negative faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, toate celelalte consemnează creşteri, unele chiar semnificative (Clasa C, 18%; Clasa D, 18%, SUV, 26%; Clasa E 33%; MPV, 63%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere care ajunge la 60,2%, uşor mai mare decât cea care se înregistra în primele patru luni ale anului precedent (59,3%), 8 mărci şi respectiv 8 modele având o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (60,2%). In ceea ce priveşte autoturismele hibride sau electrice, în primul trimestru au fost vândute 92 de unitaţi (din care 27 hibride plug-in şi cinci full-electric), comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost vândute 74 de unităţi.
In ceea ce priveşte norma de poluare a autovehiculelor comercializate, se observă faptul că, deşi obligativitatea pentru Euro6 este de la 1 septembrie 2015, sunt deja mărci care oferă astfel de motorizări. Mai concret, din totalul modelelor vândute în primele 4 luni din 2015, cca. 14.22% sunt autoturismele cu motoare Euro6 (3.636 unităţi), în timp ce, în perioada similară din 2014 acest procent era de numai 2,69%.
O altă analiză de interes specific ar fi clasificarea în funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor. După acest criteriu, situaţia se prezintă astfel: 34,9% sunt de proveninenţă autohtonă, 16,9% sunt import Germania; 10,4% din Cehia; 8,3% din Spania şi 6.9% din Franţa. In acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut în aceste 4 luni din 2015 cu 39,6% faţă de aceeaşi periodă din 2014, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere mult mai mică, respectiv de 6,1%.