Un procentaj de 47% din totalul reclamaţiilor primite anul trecut de Centrul European al Consumatorilor din România (ECC-România) a vizat domeniul transporturilor (aerian, rutier, feroviar, naval şi închirieri auto), conform unui comunicat de presă al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Potrivit sursei citate, reclamaţiile au vizat în principal următoarele 5 domenii:
• 47% transporturi (transport aerian, rutier, feroviar, naval şi închirieri auto)
• 11% îmbrăcăminte şi încălţăminte
• 11% restaurante şi hoteluri
• 9% recreere şi cultură (participarea la evenimente culturale şi sportive, produse electronice - tv, foto, calculatoare etc., pachete de servicii de călătorie)
• 7% diverse produse şi servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal - ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire, alte servicii)
Cele mai multe reclamaţii au vizat anulări provocate de pandemie, atât în domeniul transporturilor, cât şi în cel al serviciilor turistice achiziţionate individual sau ca pachete de servicii de călătorie, notează sursa citată.
În 2020, ECC România a instrumentat peste 5.200 de solicitări de la consumatori români şi peste 270 de solicitări de la consumatori din alte state UE, plus Norvegia, Islanda şi Marea Britanie, transmise prin intermediul Centrelor Europene ale Consumatorilor din statele de reşedinţă ale consumatorilor, numărul total de solicitări prelucrate reprezentând o creştere cu 37% faţă de anul anterior, se precizează în comunicat.
Cele mai multe reclamaţii primite de la consumatorii rezidenţi în România au fost împotriva unor comercianţi din Ungaria, Marea Britanie, Germania, Franţa, Spania, Irlanda şi Italia, iar cele mai multe reclamaţii ale unor consumatori din alte state membre împotriva comercianţilor din România au provenit din Bulgaria, Italia, Franţa, Ungaria, Irlanda şi Belgia.
Potrivit comunicatului, ECC Romania, ca parte a Reţelei Centrelor Europene ale Consumatorilor, care include 30 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE, cărora li se adaugă Islanda, Norvegia şi Marea Britanie, are competenţă numai în soluţionarea pe cale amiabilă a litigiilor transfrontaliere de consum, respectiv acele litigii ivite ca urmare a achiziţionării de către un consumator rezident în România a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul într-un stat membru UE, altul decât România, precum şi acele litigii ivite ca urmare a achiziţionării de către un consumator rezident într-un alt stat membru UE a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul în România.
Rolul principal al Reţelei Centrelor Europene ale Consumatorilor este să crească nivelul încrederii consumatorilor atunci când fac achiziţii transfrontaliere, oferind informaţii şi consultanţă gratuite şi confidenţiale asupra drepturilor pe care le au în calitate de consumatori, precum şi asistenţă în soluţionarea problemelor de consum transfrontaliere.