• Băncile nu au avut încredere în proiectul costisitor, consideră preşedintele de onoare al ARACO
Consorţiul Vinci-Aktor a renunţat, miercuri, la contractul de concesiune a tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, a cărui execuţie ar fi costat 1,2 miliarde de euro. Alexandru Dobre, preşedinte de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO) şi reputat specialist în infrastructură, ne-a declarat: "Nu este un eveniment care ar trebui să ne întristeze. Cred că este mai bine pentru statul român, care poate face acest tronson cu alţi investitori privaţi, pe bani mai puţini, tot în parteneriat public privat. Cheia < ieftinirii > proiectului este alegerea unei alte soluţii tehnice. Sunt convins că Vinci-Aktor nu a găsit finanţare pentru un tronson de 55 km de autostradă al cărui cost este atât de ridicat. Cred că băncile nu au riscat să finanţeze costisitorul proiect, mai ales că perioada de criză nu este nici pe departe de finalizare".
Domnia sa afirmă că Vinci-Aktor a impus Ministerului Transporturilor condiţii contractuale extrem de dure, care nu au putut fi acceptate de oficialii români. "Cu siguranţă că mărul discordiei dintre părţile contractuale a fost şi preţul şi costurile adiacente împrumuturilor care trebuiau contractate", a subliniat Alexandru Dobre.
Potrivit preşedintelui de onoare al ARACO, Vinci a mai câştigat, în urmă cu mulţi ani, licitaţia pentru concesionarea acestui tronson.
Numai că, la data respectivă, Vinci a propus un traseu mai puţin costisitor, cu doar 3 km de tuneluri în munte, la preţ foarte bun. Licitaţia a fost anulată, odată cu schimbarea Guvernului. Alexandru Dobre ne-a precizat: "În contractul care tocmai a fost reziliat, Vinci-Aktor a venit cu un traseu mai complicat, cu peste 15 km de tuneluri. Un km de tunel în munte este de până la zece ori mai scump decât un km obişnuit de autostradă. Soluţia tehnică aleasă este foarte costisitoare".
Oficialul ARACO apreciază că Ministerul Transporturilor nu va duce lipsă de "pretendenţi" pentru concesionarea proiectului, mai ales dacă se alege varianta simplă a traseului. Alexandru Dobre susţine că firmele chinezeşti sunt interesate de astfel de concesionări, cu bani ieftini din China. La fel şi cele puternice companii italiene, specializate în astfel de lucrări.
Oficialii Ministerului Transporturilor şi cei ai Vinci-Aktor vor organiza luni la prânz o conferinţă în care vor explica de ce s-a renunţat la contractul de concesiune. Până atunci, la "bursa zvonurilor" se vehiculează că această situaţie va conduce la remanierea ministrului Transporturilor Radu Berceanu. O altă informaţie care circulă pe piaţa construcţiilor este şi că societatea grecească Aktor s-ar fi bazat pe o finanţare consistentă a National Bank of Greece. Din 2008 de la câştigarea licitaţiei şi până la semnarea contractului în ianuarie 2010, a intervenit criza şi s-a deteriorat puternic situaţia financiară a Greciei. Astfel, nu a mai existat disponibilitatea National Bank of Greece de a finanţa mare parte din proiect, mai susţin surse din piaţa construcţiilor.