Administraţia Arcelor Mittal Galaţi se gândeşte să utilizeze o ""variantă mixtă"" în ceea ce priveşte căile de transport al materiilor prime necesare fluxului de producţie, potrivit Agerpres.
""Este posibil ca într-un viitor apropiat să mergem pe o variantă mixtă în ceea ce priveşte rutele de transport al materiei prime"", a declarat, vineri, Dorian Dumitrescu, purtătorul de cuvânt al administraţiei ArcelorMittal Galaţi.
Domnia sa a reiterat faptul că este "crucial" să existe un contract pe termen lung cu un operator portuar la Marea Neagră, "fără însă a avea creşteri de tarife de la un an la altul".
"Vrem ca acest operator portuar să fie o companie românească, dar suntem obligaţi să analizăm toate opţiunile pentru a avea tarife competitive şi pentru a putea continua implementarea strategiei noastre de dezvoltare pe termen lung în România", a declarat în luna iulie Dorian Dumitrescu. La sfârşitul lunii trecute, autorităţile portuare constănţene au susţinut că Arcelor Mittal preferă, de la începutul lui 2009, să suporte costuri duble pentru aprovizionarea cu materii prime din import a combinatului siderurgic de la Galaţi, în detrimentul infrastructurii portuare şi de transport fluvial din România.
Directorul general al companiei Comvex S.A., Viorel Panait declara atunci că Arcelor Mittal Galaţi nu are niciun argument economic pentru aprovizionarea cu materie primă pe ruta Burgas-Canalul Bâstroe, în dauna rutei Constanţa-Canalul Dunăre-Marea Neagră.
"Am urmărit argumentele expuse de Thierry Le Gall, reprezentantul Grupului Arcelor Mittal în Estul Europei, şi se poate dovedi că realitatea contrazice motivele invocate, pentru că Portul Constanţa oferă combinatului gălăţean cele mai bune preţuri de transport, cele mai rapide operaţiuni de încărcare-descărcare a materiei prime şi cea mai sigură relaţie comercială, în condiţii absolut comparabile cu cele din marile porturi ale lumii", spunea Panait.
Potrivit preţurilor standard, costul integral al transportului prin Constanţa este de 5,77 euro/tonă (inclusiv comisioane şi asigurarea mărfurilor), în timp ce costul tranzitului prin Burgas, aşa cum reiese şi din contractul cu operatorul bulgar, este de 10,13 euro/tonă.
În acelaşi timp, terminalul constănţean Comvex S.A. s-a angajat prin contract să ofere Arcelor Mittal o viteză de descărcare a mărfii de 45.000 tone/zi, în situaţia în care condiţiile tehnice ale terminalelor din Burgas nu permit viteze de descărcare mai mari de 20.000 tone /zi, iar fiecare oră de staţionare a unei nave în port aduce costuri suplimentare la valoarea mărfii.
Combinatul metalurgic român SIDEX al companiei internaţionale siderurgice Arcelor Mittal "şi-a aranjat" să transporte minereu de fier din Burgas (Bulgaria) la Galaţi pe canalul de mare adâncime "Dunărea-Marea Neagră" (denumirea ucraineană a canalului Bâstroe), se menţiona într-un comunicat remis joi, 27 august, de întreprinderea de stat Delta-Loţman, compania ucraineană care gestionează această arteră navigabilă, relatează publicaţia online Portnews.
Potrivit comunicatului, începând cu luna iulie 2009, când pe acest traseu a trecut primul transport de minereu, din Burgas spre Galaţi pe canalul Bâstroe au fost realizate 28 de transporturi de minereu de fier. "În prezent, pe traseul menţionat activează cinci nave. Întreaga cursă din Burgas spre Galaţi nu durează mai mult de cinci zile", menţionează Delta-Loţman.
"Se poate vorbi astăzi de o linie sigură pentru transportarea minereului de fier din Burgas la Galaţi şi anume prin canalul Dunărea-Marea Neagră", a subliniat directorul general al întreprinderii de stat ucrainene Aleksandr Golodniţki.