Pensionarii, şomerii, părinţii care stau acasă să-şi îngrijească copiii, profesorii, medicii, politiştii au devenit, cu toţii, brusc, periculoşi pentru siguranţa statului nostru.
Raţiuni de stat impun Guvernului să le reducă otova drepturile băneşti. Cel puţin asta rezultă din declaraţiile premierului Boc, după care reducerile respective sunt restricţii de drepturi permise de art. 53 din Constituţie.
Articolul invocat permite statului ca, în condiţii excepţionale care reclamă, de regulă, declararea stării de asediu sau de necesitate, să restrângă exerciţiul unor drepturi şi libertăţi cetăţeneşti. Restricţia trebuie să aibă caracter temporar, să fie compatibilă cu principiile statului democratic şi să nu pună în dubiu existenţa însăşi a dreptului.
• Falimentul statului
Apelul la "soluţia" art. 53 poate să se traducă prin faptul că statul român este într-o situaţie economică mult mai gravă decât ne lasă pe noi autorităţile să credem.
Ce poate fi mai grav decât criza?
Evident, falimentul statului.
Există voci chiar în PDL care sugerează că, de fapt, soluţia crizei la noi în ţară ar fi falimentul. Într-adevăr, această stare de faliment este asimilabilă dezastrului. Sau poate că autorităţile ne avertizează că soluţia art. 53 din Constituţie poate fi adoptată şi în cazul unor greve de amploare sau al unor manifestaţii anti-autorităţi. Dreptul la întrunire poate fi suspendat, dacă se declară stare de asediu sau de urgenţă. Nu ştiu dacă oamenii vor putea fi ţinuţi în casă printr-o astfel de "soluţie", dar autorităţile ar putea invoca ilegalitatea întrunirilor. În fine, poate că apelul la acest art. 53 este un mesaj către judecătorii Curţii Constituţionale, care au mai apelat la acest text pentru a justifica o altă rundă de restricţii de drepturi, în decembrie anul trecut.
• Gafă impardonabilă
Soluţia Guvernului este, mai presus de toate posibilele teorii ale conspiraţiei, o mare şi impardonabilă gafă.
Drepturile şi libertăţile cetăţeneşti la care se referă art. 53 sunt, de regulă, drepturile cu caracter politic sau electoral, precum şi, în anumite limite, dreptul de proprietate.
De exemplu, pe perioada stării de necesitate, drepturile electorale sunt suspendate. La fel şi dreptul de acces la informaţiile cu caracter public. Dreptul de proprietate, spre exemplu, poate fi restrâns printr-o inundaţie controlată care, pentru a avea efectul salvării de la inundaţie a unei regiuni sau a unei comunităţi, este distructivă pentru una sau mai multe proprietăţi individuale. Nu sunt vizate drepturile cu caracter economic şi social ale indivizilor, cum ar fi dreptul la remuneraţie sau dreptul la pensie ori dreptul la indemnizaţiile de securitate socială.
În definitiv, chiar şi pe timp de război, omul trebuie să fie plătit pentru munca sa, în bani sau în produse. Pensionarii, bugetarii, şomerii şi mamele au dreptul la viaţă, deci şi la prestaţiile bugetare sau sociale pentru a se susţine pe timp de război.
• Criza, ca obiect de activitate
Dar criza economică nu poate fi asimilată cu niciuna dintre situaţiile de excepţie la care se referă art. 53.
În nota de fundamentare a celor două legi pe care Guvernul îşi va asuma răspunderea în Parlament se atrage atenţia că, anul trecut, Curtea Constituţională a validat un act normativ prin care Cabinetul Boc mai tăiase o dată din pensii, bazându-şi argumentaţia chiar pe art. 53 din Constituţie. Numai că, tocmai acest argument se întoarce acum împotriva Guvernului Boc, întrucât acolo se atrage atenţia că măsurile nu pot fi decât temporare şi că nu se pot repeta fără a aduce atingere însăşi "substanţei" dreptului şi fără a pune în discuţie serios chiar siguranţa naţională.
Aşadar, criza economică nu este o scuză a autorităţilor, ci chiar obiectul lor de activitate.
Privind modul cum tratează criza economică alte state europene, mult mai afectate de criză decât noi, observăm că, într-adevăr, criza economică nu poate fi un pretext pentru restrângerea drepturilor. În Letonia, ţara europeană cea mai afectată de criză, cu un deficit bugetar de 19% anul trecut, Curtea Constitutională a statuat că dreptul la pensie nu poate fi redus sau restricţionat pe motiv de criză economică. Înţelegerile cu împrumutatorii internaţionali (instanţa se referă la FMI) nu pot, în ele însele, să constituie argumente pentru limitarea drepturilor fundamentale.
Cu singura diferenţă că, la noi, Curtea Constituţională a acceptat ca argument criza economică, dar numai temporar, este evident că sistemul judiciar şi chiar Curtea Constituţională (o instituţie politico-jurisdicţională) nu vor mai accepta o a doua limitare a drepturilor sub pretextul crizei. Altfel de ce mai avem nevoie de Guvern, dacă nu poate rezolva o criză?
• CEDO
De altfel, CEDO a fixat acest principiu chiar în două speţe recente contra României, respectiv, cauza Moldoveanu (29 iulie 2008), reiterată în cauza Aurelia Popa (26 ianuarie 2010), atunci când a statuat că "autorităţile nu se pot prevala de lipsa de resurse financiare pentru a nu onora o datorie fondată pe o decizie a justiţiei".
Un aspect bizar al notei de fundamentare a legilor pe care îşi va asuma răspunderea Guvernul mi-a atras atenţia în mod special, întrucât amănuntul este inclus în notă tocmai pentru o şi mai mare justificare a acestor măsuri restrictive. Există acolo un citat greşit dintr-o lucrare a profesorului Corneliu Bîrsan, judecător la CEDO.
În primul rând, este vorba de o speţă din 1961, şi nu din 1967, aşa cum greşit se indică în nota de fundamentare, mai precis, speţa Lawless vs Irlanda. Adică o speţă de acum aproape 50 de ani.
Oare nu s-a schimbat nimic de atunci?
Conceptul de securitate şi siguranţă naţională nu a mai evoluat între timp? Apoi, în speţa "Lawless vs Irlanda", este vorba de o situaţie de război: Armata Republicana Irlandeză (IRA) era în plină ascensiune şi făcea prăpăd în Irlanda şi în Regatul Unit la momentul respectiv. Pe de altă parte, profesorul Bârsan, citând şi alţi autori, spune negru pe alb că, chiar şi în situaţii excepţionale, statul nu are dreptul arbitrar să limiteze drepturile. El (statul) trebuie să fie supus unui control, deoarece lipsa controlului ar putea conduce la "suprimarea principiului preeminenţei dreptului şi ar face să prevaleze raţiunea de stat (nn - precum la comunişti si la fascişti ...) asupra raţiunii democratice". Profesorul Bârsan insistă asupra necesităţii salvării democraţiei.
Dar cu astfel de gesturi vor autorităţile noastre să ne salveze democraţia?
Intenţia Guvernului se va lovi sigur de jurisprudenţa clară a CEDO în materie de drepturi câştigate Cei care şi-au câştigat drepturile prin lege sau prin justiţie au o speranţă legitimă să-şi vadă realizate aceste drepturi şi mulţi dintre ei nu vor ezita să dea statul în judecată, iar dacă nu vor câştiga în instanţele noastre se vor îndrepta, firesc, către CEDO.
Or, la CEDO este aplicabil principiul precedentului judiciar - o soluţie aplicată unei speţe este obligatorie pentru toate speţele viitoare identice sau similare.
Consecinţa?
Tribunale blocate, costuri judiciare uriaşe, oameni purtaţi pe drumuri, tensiuni sociale şi mai mari, chiar, posibil, anarhie.
La final, cine va fi culpabil de atingerea adusă siguranţei naţionale?
Nu cumva chiar cei care acum se prevalează de ea ca să ne restrângă din drepturi?
Iată ce ne spune Curtea Constituţională în decizia nr. 1414/2009 : "Se impune subliniat însă faptul că de esenţa legitimităţii constituţionale a restrângerii exerciţiului unui drept sau al unei libertăţi este caracterul excepţional şi temporar al acesteia. Într-o societate democratică, regula este cea a exercitării neîngrădite a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, restrângerea fiind prevăzută ca excepţie, dacă nu există o altă soluţie pentru a salvgarda valori ale statului care sunt puse în pericol. Este sarcina statului să găsească soluţii pentru contracararea efectelor crizei economice, printr-o politică economică şi socială adecvată. Diminuarea veniturilor personalului din autorităţile şi instituţiile publice nu poate constitui, pe termen lung, o măsura proporţionala cu situaţia invocată de iniţiatorul proiectului de lege. Dimpotrivă, eventuala intervenţie legislativă în sensul prelungirii acestei măsuri poate determina efecte contrarii celor vizate, în sensul tulburării bunei funcţionări a instituţiilor şi autorităţilor statului".
• Speranţa legitimă
Ce înseamnă speranţa legitimă în concepţia CEDO rezultă din foarte multe decizii ale acesteia, dar cea mai relevantă este chiar cauza Viaşu contra României (29 mai 2009). CEDO a statuat că "noţiunea de bunuri" poate cuprinde atât bunuri actuale, cât şi valori patrimoniale, incusiv, în anumite situaţii bine stabilite, creanţe al căror titular demonstrează că au o bază suficientă în dreptul intern şi în virtutea cărora reclamantul poate pretinde că are cel puţin o "speranţă legitimă" să obţină exercitarea efectivă a unui drept de proprietate".
Însuşi Guvernul face referire, în pledoaria sa în cauza Viaşu contra României, la cauza Broniowski contra Poloniei, arătând că decizia de condamnare a Statului polonez a fost corectă, întrucât Statul polonez a impus limitări succesive ale dreptului reclamantului de a beneficia de o creanţă împotriva statului, transformându-l astfel, într-un drept iluzoriu şi afectându-i însăşi substanţa.
În speţa Viaşu contra Romaniei, se arata că "situaţia [...] rezultă dintr-o activitate normativă excesivă şi, în final, foarte ineficientă, astfel cum o demonstrează statisticile" [...], "încât claritatea şi previzibilitatea impuse de noţiunea de "legalitate" au fost grav încălcate". Iar mai departe se notează : "Curtea constată că încălcarea dreptului reclamantului [...] îşi are originea într-o problema majoră ce rezultă dintr-o disfuncţionalitate a legislaţiei române şi dintr-o practică administrativă care a afectat şi mai poate afecta în viitor un număr mare de persoane".
1. fără titlu
(mesaj trimis de barsan în data de 31.05.2010, 11:08)
daca nici de citat un articol corect nu sunt in stare expertii, atunci nu ne mai mira ca ne-a facut teroristi pe toti...
maine ne acuza de crima ca nu venim cu bijuteriile de acasa