Numărul angajaţilor din industria serviciilor pentru afaceri din ţara noastră a urcat constant, creşterea cumulată a ultimilor trei ani fiind de aproape 30%, conform unui studiu realizat de Asociaţia Business Service Leaders (ABSL) împreună cu PwC, ce a fost prezentat ieri în cadrul unei conferinţe de presă.
Conform raportului, serviciile care au cunoscut cea mai importantă creştere, respectiv au avut nevoie de cei mai mulţi angajaţi sunt: IT, suport clienţi, finanţe şi contabilitate. În plus, mai mult de jumătate din numărul companiilor care au participat la studiu au apreciat că se aşteaptă ca numărul angajaţilor să crească între 10-30% în 2022.
Ciprian Dan, Preşedinte al Asociaţiei, a afirmat: "Gradul de complexitate al proceselor, cel puţin pentru top trei servicii, creşte de la an la an, pe măsură ce se automatizează activităţi de bază. De aceea este nevoie de angajaţi cu competenţe tehnice crescute, comparativ cu ponderea angajaţilor fără experienţă care era destul de mare în urmă cu trei-cinci ani. Alte aspecte importante sunt competenţele digitale şi nu în ultimul rând limbile străine".
• Cătălin Iorgulescu, vicepreşedinte al ABSL: "Multe companii din industrie şi-au regândit modelul de business, către unul mai sustenabil care să nu se mai bazeze doar pe creşterea numărului de angajaţi, ci pe productivitatea ridicată a acestora"
Potrivit studiului, pandemia a crescut loialitatea angajaţilor, rata medie a plecărilor din companie fiind de 18% în acest an, comparativ cu rata medie de 26% înregistrată în 2019.
Cătălin Iorgulescu, vicepreşedintele ABSL, afirmă: "Costul şi disponibilitatea forţei de muncă rămân în continuare provocatoare, inducând o mobilitate excesivă între angajatori. Din acest motiv, multe companiile din industrie şi-au regândit modelul de business, către unul mai sustenabil care să nu se mai bazeze doar pe creşterea numărului de angajaţi, ci pe productivitatea ridicată a acestora. Implementarea tehnologiei avansate, optimizarea proceselor şi orientarea către servicii cu valoare adăugată mai mare sunt noile pârghii spre care se orientează companiile".
Conform raportului, industria serviciilor externalizate este în top trei industrii în 2022 în ceea ce priveşte creşterile salariale, cu 11% (după asigurări cu 17,7% şi retail cu 16,8%), dar şi în topul industriilor cu cel mai mare salariu de bază mediu, adică 10.691 lei brut lunar. Cifrele salariale arată că industria serviciilor pentru afaceri devine mai competitivă şi atrage angajaţi prin joburi din ce în ce mai specializate datorită investiţiilor şi proceselor de automatizare, 7,7% fiind procentul estimat de creştere pentru anul viitor.
Cele mai mari creşteri salariale din industrie s-au înregistrat în Bucureşti şi Transilvania - Banat, în timp ce salariile au stagnat sau au crescut mai puţin în Muntenia şi Moldova.
Cele mai bine plătite limbi străine în acest an au fost chineza, ceha şi suedeza. Angajaţii apreciază flexibilitatea de a-şi putea alege beneficiile: programele de wellbeing, sesiunile de terapie, serviciile medicale şi zilele adiţionale de concediu fiind printre cele mai apreciate. 40% dintre companiile industriei serviciilor pentru afaceri oferă beneficii flexibile, potrivit studiului.
Francesca Postolache, vicepreşedinte al ABSL, spune: "Munca în sistem hibrid a devenit o realitate a industriei, aproape toate companiile adoptând în 2022 acest mod de lucru. 78% dintre companiile din industrie cer angajaţilor să lucreze de la birou minim 1-2 zile pe săptămână''.
Pentru acest an, companiile din industria serviciilor de business estimează un venit în creştere cu 22% comparativ cu anul trecut. 70% dintre companii apreciază că vor înregistra o creştere a cifrei de afaceri în perioada următoare şi 94% dintre companii apreciază că România oferă numeroase oportunităţi de investiţii în acest sector, conform raportului.
Studiul a fost realizat de ABSL împreună cu PwC în perioada august - octombrie, pe un eşantion de 71 de companii care au o cifră de afaceri cumulată de peste 1,14 miliarde euro şi aproximativ 50.000 de angajaţi,