Senatul ar fi trebuit să voteze, săptămâna aceasta, raportul de respingere a Proiectului de lege care vizează noi reglementări în sectorul comerţului cu produse din tutun, însă raportul comun nu a ajuns să fie votat în plen, termenul formal de adoptare tacită îndeplinindu-se astăzi, atrage atenţia Asociaţia Industriei de Vaping, într-un comunicat. Iniţiativa legislativă implică, printre altele, restricţionarea totală a comunicării pentru produsele de vapat cu potenţial de risc redus, "diminuând, astfel, şansele de reuşită pentru peste 350.000 de fumători adulţi care îşi doresc să renunţe la fumatul ţigaretelor cu ajutorul lor", subliniază sursa citată. Textul de lege a fost respins de Comisiile de specialitate ale Senatului.
Comunicatul Asociaţiei precizează că votul Camerei Deputaţilor va fi crucial pentru fumătorii care apelează la noile produse pentru a renunţa la fumatul de ţigarete convenţionale: "Cel mai grav aspect îl reprezintă faptul că iniţiativa legislativă pune semnul egalităţii între ţigarete şi produsele de vapat. Acestea din urmă utilizează o tehnologie nouă, care ar putea reprezenta una dintre cele mai mari oportunităţi în domeniul sănătăţii publice din ultimii 20 de ani. Echivalarea fumatului cu vapatul este o greşeală majoră, întrucât aceste produse, semnificativ mai puţin nocive decât ţigaretele, îi pot ajuta pe fumători să renunţe la fumat sau să reducă riscurile asociate fumatului şi pot avea o contribuţie majoră asupra sistemului de sănătate publică din România".
În aceste condiţii, Asociaţia Industriei de Vaping solicită Camerei Deputaţilor respingerea proiectului de lege L443/2019 aflat în dezbatere la nivelul Parlamentului României. "Considerăm că o viitoare definiţie a vapatului, în context european, ar trebui să permită realizarea unui cadru de reglementare care separă aceste produse faţă de cele din tutun combustibil. Prevederile referitoare la publicitate, promovare şi comunicare în general ar trebui să reflecte caracterul diferit al vapatului faţă de ţigări şi alte produse de tutun combustibil, dată fiind oferirea de alternative mai bune la fumat pentru fumătorii adulţi. De asemenea, este necesară consultarea şi implicarea tuturor părţilor interesate într-un proces transparent de elaborare a unei legislaţii viitoare adecvate, în care să fie atinse cu succes următoarele trei obiective majore: protecţia tinerilor şi a copiilor, sprijinirea adecvată a fumătorilor adulţi care vor să renunţe la fumat, prin facilitarea accesului la alternative mai puţin nocive, şi reducerea impactului negativ asupra sistemului de sănătate publică prin reducerea riscurilor asociate fumatului.
Introducerea de restricţii suplimentare arată că autorii noii propuneri legislative nu au o înţelegere clară a tipurilor de măsuri care îi pot ajuta cu adevărat pe fumători să renunţe la fumat. Mai mult, aceştia invocă permanent accesul prea facil al minorilor la aceste produse, în ciuda interdicţiei de vânzare şi de distribuire gratuită a acestor produse. Dar dacă principala problemă este accesul facil al minorilor la aceste produse la punctul de vânzare, nu vedem cum noile propuneri legislative, care se referă la expunere, publicitate şi promovare, pot împiedica acest acces". În opinia sursei citate, este necesară o implementare mai bună a legilor existente, înăsprirea amenzilor pentru încălcarea lor, facilitarea controlului actelor de identitate în magazin şi alte asemenea măsuri.
Aceştia consideră că este foarte important ca Parlamentul şi instituţiile de reglementare din România să bazeze deciziile de reglementare cruciale pentru sănătatea fumătorilor şi lupta împotriva fumatului pe dovezi ştiinţifice confirmate şi bunele practici din domeniu, şi nu pe prejudecăţile şi alarmismul care au stat la baza propunerilor legislative anti-vapat aflate în discuţie.