Compania "Airbus" este, în prezent, investigată de Parchetul din Franţa şi Oficiul pentru Fraudă din Marea Britanie pentru unele nereguli în tranzacţiile sale. De asemenea, grupul european este vizat de alte două anchete, în Austria şi Germania, în legătură cu vânzarea de avioane de vânătoare Eurofighter. Germania şi Franţa deţin fiecare 11% din acţiunile grupului Airbus.
Avocatul Gheorghe Piperea ne-a declarat: "În Marea Britanie, Airbus a şi recunoscut că a mituit un cetăţean chinez care, prin 2010, a făcut posibilă vânzarea a 150 de avioane.
În 2014, chinezul a dat Airbus în judecată şi le-a cerut comisionul pentru tranzacţie. În prezent, Departamentul Amercian de Justiţie "studiază posibilitatea" declanşării unui proces de corupţie. Ştiind cine este principalul competitor al Airbus, ne putem imagina cât de liberă şi netulburată va fi competiţia pe această piaţă în urmarea unei astfel de anchete penale.
Pentru recunoaşterea faptei în faţa autorităţilor din Marea Britanie, Airbus ar putea primi o amendă penală de circa trei miliarde de euro. Ideea acestei recunoaşteri este ca Airbus să scape de procesul potenţial din SUA, pe principiul non bis in idem.
Nu sunt convins că este o idee bună, în condiţiile noului imperialism juridic american, care aplică extrateritorial propriile legi anti-fraudă, ajutând, pe faţă în mod insidios, propriile companii să "concureze" cu firmele americane, chineze sau japoneze.
Având în vedere aceste procese penale în curs, precum şi, mai ales, obiectul acestora (acuzaţii de corupţie, în parte recunoscute), riscul pentru Airbus este enorm.
Dacă americanii vor declanşa propria anchetă pentru corupţie contra Airbus, consecinţa va fi eliminarea automată a companiei de la orice licitaţie publică, de la orice contract public cu Statele Unite, Canada, Australia, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie, ceea ce se traduce, într-un singur cuvânt, prin faliment.
La acest lucru, mai adăugăm şi scandalul privind vânzarea de către Airbus a unor sateliţi către Kazahstan, în 2010.
Dacă Airbus este cercetată penal în Franţa, în Statele Unite şi în Marea Britanie, înseamnă că nu ar mai trebui să i se mai permită sa facă afaceri cu statul român, pentru că, după propria definiţie a Preşedintelui Iohannis, o astfel de companie este "penală". Iată o consecinţă nebănuită a dublului standard, pe care a ajuns să îl practice domnul Iohannis, în lipsă de alte metode de combatere a adversarilor politici.
Derogările de la principiul prezumţiei de nevinovăţie sunt cuţite cu două tăişuri. Va face România ceva în acest sens? Cel mai probabil, nu. În anul 2016, Airbus nu numai că a fost primit cu surle şi trâmbiţe de domnul Cioloş, pentru «parteneriate» cu IAR Braşov (constând în asamblarea de elicoptere pe care Statul român se obligă să le cumpere, că aşa e în capitalism şi în economia liberală şi concurenţială de piaţă), dar a şi primit de la acelaşi guvern un semnificativ ajutor de stat, ca să fie bine şi la iarna cald".
Francezul Fabrice Bregier, directorul diviziei de avioane comerciale a grupului european Airbus, intenţionează să plece din companie la începutul anului următor, după ce Consiliul de Administraţie a intervenit pentru a pune capăt tensiunilor cu privire la viitorul succesor al directorului general, germanul Tom Enders, al cărui mandat nu va mai fi reînnoit în 2019, au declarat, pentru Reuters, surse din apropierea acestui dosar.
Potrivit surselor, în luna februarie 2018, Bregier va fi înlocuit de Guillaume Faury, actualul director al Airbus Helicopters. Faury, 49 de ani, nu va prelua însă şi postul de director general adjunct al grupului Airbus. Aceasta va fi cea de-a patra plecare a unui membru din conducerea Airbus anunţată în acest an, după cea a directorului de strategie, Marwan Lahoud, a directorului comercial, John Leahy, şi a directorului de tehnologie, Paul Eremenko.
Investiţia francezilor la Ghimbav se cifra, anul trecut, potrivit secretarului de stat Alexandru Năstase, şeful Departamentului de Investiţii Străine al Guvernului, la 15 milioane de euro, din care 20 de milioane de lei (4,53 milioane de euro) reprezintă ajutor de stat acordat de Guvernul României. Asta după ce francezii lansaseră în 2014 o cifră de 40 de milioane de euro ca fiind investiţia în noua fabrică.