• Peste jumătate din deficitul comercial de 5,8 miliarde euro pe primele opt luni a provenit din comerţul cu utilaje şi din cel cu produse petroliere
Deficitul comercial s-a adîncit puternic în perioada ianuarie-august 2005, fiind de 5,8 miliarde euro, mai mare cu circa 43% în raport cu aceeaşi perioadă din anul trecut. Institutul Naţional de Statistică a anunţat ieri că exporturile au fost de peste 14,3 miliarde euro, iar importurile de 20,2 miliarde euro, pe primele opt luni ale anului curent. Rata de creştere a exporturilor a fost de 17%, faţă de cea a importurilor care s-a ridicat la 23%.
Mai mult de o treime din deficitul comercial l-a generat secţiunea "maşini şi dispozitive mecanice", de peste 2,12 miliarde euro, care poate reprezenta însă investiţii pentru retehnologizare.
Un sfert din deficitul comercial (peste 1,5 miliarde euro) a fost creat de comerţul cu produse minerale (ţitei, produse petroliere, minereuri, cărbuni, ciment, sare ş.a). Exporturile acestei ramuri s-au ridicat la 1,67 miliarde euro, în timp ce importurile au depăşit 3,2 miliarde euro.
Oricum, rata de creştere a exporturilor a fost în acest an de 77%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, iar creşterea importurilor de 47%. Creşterea este cu atît mai importantă cu cît în primele opt luni din 2004, faţă de cele din 2003, a fost de 13% la exporturi şi de 31% la importuri. Această intensificare a comerţului cu produse minerale a contribuit la majorarea deficitului pe ramură în acest an cu peste 300 de milioane de euro faţă de anul trecut.
În primele opt luni, cel mai mare excedent comercial s-a înregistrat la comerţul de "articole de îmbrăcăminte", în valoare de 634 milioane euro. Exporturile de "articole de îmbracăminte" s-au cifrat la 2,8 miliarde euro, mai puţin cu 0,4% în raport cu primele opt luni ale anului trecut. De asemenea, valoarea importurilor, de 2,18 miliarde euro, a fost mai mică cu 0,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
Pe primele opt luni, principalul partener comercial al României a rămas Uniunea Europeană cu o pondere de 67,8% în total exporturi şi de 62,4% în totalul importurilor.
Ţările partenere situate pe primele locuri în derularea exporturilor (reprezentînd 75,7% din total exporturi) au fost: Italia (cu 20% din total exporturi), Germania (cu 14%), Turcia (8%), Franţa (7%), Marea Britanie (6%), Ungaria (4%), SUA (4%), Austria (3%), Olanda (3%), Spania (3%), Bulgaria (2%) şi Grecia (2%). Ţările partenere situate pe primele locuri în derularea importurilor (reprezentînd 72,8% din total importuri) au fost: Italia (15,9% din total importuri), Germania (14%), Federaţia Rusă (8,2%), Franţa (6,8%), Turcia (4,8%), China (3,7%), Austria (3,7%), Kazahstan (3,6%), Ungaria (3,3%), Polonia (3%), Marea Britanie (2,9%) şi SUA (2,9%).