Dezvoltarea infrastructurii de transport este vitală pentru România dacă vrea să devină lider de piaţă în domeniu, apreciază Riccardo Puliti, director Transporturi în cadrul Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Domnia sa ne-a declarat: "România trebuie să acorde o atenţie deosebită infrastructurii de transport pentru că va fi ţara de tranzit dintre Uniunea Europeană şi Sudul Rusiei şi Caucaz. În aceste regiuni există foarte multe oportunităţi de afaceri pentru ţările europene, iar cea mai importantă este legată de transportul şi producţia produselor petroliere. România poate cîştiga enorm numai din tranzit şi este foarte norocoasă să aibă o poziţie geografică strategică".
Cum autorităţile acordă atenţia cuvenită aducerii infrastructurii de transport la standarde europene, BERD este pregătită să finanţeze, cu sume considerabile, mai multe pro-iecte din domeniu. "Prioritatea zero pentru Direcţia Transporturi este dezvoltarea aeroporturilor şi a infrastructurii feroviare de transport marfă", ne-a spus domnul Puliti. Astfel, banca şi Ministerul Transporturilor se află în curs de negociere a unor împrumuturi pentru modernizarea Aeroportului Internaţional Otopeni şi a unor porţiuni de cale ferată administrată de "CFR Marfă". Valoarea creditelor va fi în jur de 100-120 milioane de euro. Reprezentantul BERD ne-a spus că, cel mai probabil, acordurile de împrumut vor fi semnate anul viitor, iar premiera constă în faptul că banca va acorda aceste credite fără garanţia statului român. În ceea ce priveşte "CFR Marfă", conducerea BERD apreciază eforturile companiei de a face faţă competiţiei şi de rentabilizare a activităţii.
Un alt proiect ambiţios al Ministerului Transporturilor este reînnoirea locomotivelor şi a vagoanelor din parcul "CFR Călători". Proiectul va fi multianual şi dificil de realizat din cauza efortului financiar considerabil. Riccardo Puliti apreciază că valoarea totală a inves-tiţiei va fi în jurul cifrei de 500 milioane de euro.
De asemenea, BERD şi Minis-terul Finanţelor Publice au semnat ieri acordul de împrumut în valoare de 145 milioane echivalent euro şi acordul de proiect aferente construirii variantei de ocolire a Municipiului Constanţa. Creditul BERD urmează să fie denominat în euro pentru suma de 88,79 milioane euro şi în monedă naţională (ROL) pentru suma de 56,21 milioane echivalent euro. Împrumutul va fi rambursat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, într-o perioadă de 16 ani, din care patru ani este perioada de graţie.
Construcţia variantei de ocolire a Municipiului Constanţa (22,9 km) face parte din Coridorul IV Pan European şi presupune şi reabilitarea a zece poduri strategice şi reconstrucţia a 120 de obiective afectate de inundaţiile din acest an. La cele 145 milioane euro de la BERD se adaugă 67,24 milioane euro de la bugetul de stat în cadrul acestui proiect. "BERD acordă o atenţie deosebită zonei Constanţa, prin acest împrumut şi prin cel acordat pentru dezvoltarea Portului, care va deveni o poartă a Europei de Est către Rusia şi Caucaz", a subliniat Riccardo Pulitti.