Bursa Română de Mărfuri (BRM) intenţionează să conteste în Instanţă Legea energiei, dacă aceasta va fi promulgată, ne-a declarat Gabriel Purice, Preşedinte Director General al BRM: "Noi vom contesta această lege în contencios administrativ în cazul în care va trece de Parlament. Proiectul noii Legi a energiei aprobat în Guvern este diferit de cel supus dezbaterii publice, publicat pe site-ul MECMA şi ANRE. Ceea ce ne deranjează şi ne îngrădeşte activitatea este faptul că la articolul 17 a fost introdusă prevederea (2) potrivit căreia se acordă o singură licenţă pentru un singur operator al pieţei de energie electrică".
Încă din luna februarie 2009, BRM a solicitat ANRE licenţa pentru administrarea de pieţe centralizate de energie electrică. Îndeplinirea condiţiilor de licenţiere a fost confirmată prin Adresa nr.36247 /01.09.2010, ocazie cu care a fost solicitată şi plata taxei de licenţiere, iar BRM a fost informată că ANRE va trimite o misiune de audit, ca ultimă etapă a licenţierii, după cum ne-a spus preşedintele Bursei de Mărfuri. Potrivit domniei sale, deşi BRM a solicitat prin numeroase adrese încheierea procesului de licenţiere, timp de un an nu a primit niciun răspuns: "În luna decembrie 2011, ANRE a transmis o adresă prin care, în mod surprinzător, se motiva lipsa oricărui răs-puns prin faptul că o nouă Lege a energiei se afla în dezbatere".
Gabriel Purice consideră că BRM îndeplineşte toate condiţiile pentru a deveni operator de energie electrică pe piaţa centralizată şi nu este de acord cu modul în care a acţionat Consiliul Concurenţei, legat de promovarea noii legi în domeniu, care a fost aprobată în urmă cu circa zece zile în Guvern: "Consiliul Concurenţei, în concluziile la Plângerea BRM privind noua Lege a energiei, ne-a transmis că nu poate răspunde favorabil acesteia, întrucât procesul legislativ nu este încă finalizat. Ne-a asigurat, însă, că problemele ridicate vor fi în atenţia Consiliului Concurenţei şi că acesta va monitoriza procesul legis-lativ în scopul modificării textului existent. În acelaşi timp, în data de 01.02.2012, Consiliul Concurenţei a emis aviz favorabil pe această lege către primul-ministru. Cum poate fi catalogat acest lucru? Ce fel de practică din partea Consiliului Concurenţei este aceasta?"
Referitor la părerile unor specialişti legate de demersurile BRM, reprezentantul Bursei Române de Mărfuri ne-a asigurat că BRM nu va percepe alte costuri decât comisioanele bursiere aferente tranzacţiilor: "În tot ceea ce întreprindem pe piaţa energiei, ne supunem reglementărilor ANRE, care ne supraveghează permanent întreaga activitate. Noi ne-am angajat faţă de ANRE că nu solicităm niciun fel de costuri fixe de genul celor pe care le practică OPCOM, care percepe un tarif fix de 30 de bani pentru fiecare MWh care circulă în sistem, chiar dacă nu este tranzacţionat pe această piaţă".
Deşi este o bursă cu capital majoritar privat şi are lege proprie de func-ţionare - Legea nr.357/2005 - în cazul energiei electrice, ca şi în cazul altor produse care au legi specifice, BRM se supune reglementatorului autorizat în aceleaşi condiţii ca şi OPCOM, susţine Gabriel Purice.
Potrivit domniei sale, avantajul principal al tranzacţionării energiei prin BRM, ca piaţă centralizată, ar fi transparenţa: "Noi tranzacţionăm absolut clar, transparent şi corect, nu avem tranzacţii cu energie electrică controversate. Operarea în paralel a BRM cu OPCOM prin crearea a două referinţe pe piaţă ar îngreuna, în mod evident, tranzacţiile controversate, de notorietate de altfel, întrucât orice diferenţă între cele două referinţe va fi evidentă şi greu de justificat. Aceasta este o problemă care într-adevăr deranjează şi care motivează opoziţia faţă de licenţierea BRM pe piaţa de energie".
În prezent, BRM tranzacţionează energie pe piaţa de contracte bilaterale, pe ringul Bursei Române de Mărfuri putând tranzacţiona doar furnizorii (traderii) şi clienţii finali. Producătorii de stat (circa 95% din totalul producătorilor din România) nu au voie să vândă energie prin BRM, potrivit unui ordin de ministru - Ordinul nr. 445/2009, pe care Bursa Română de Mărfuri l-a contestat, de asemenea, în Instanţă, după cum ne-a declarat Gabriel Purice: "În prezent, ne aflăm în faza de recurs şi sperăm în modificarea Ordinului Ministrului Economiei nr. 445/10.03.2009, în sensul anulării monopolului aceluiaşi OPCOM privind vânzarea energiei electrice a producătorilor de stat".
Gabriel Purice susţine că majoritatea ţărilor europene au două sau mai multe burse de energie locale şi/sau regionale. "Înfiinţarea bursei europene de energie se referă, de fapt, conform Directivei europene nr.72, la dezvoltarea unei pieţe a energiei electrice pe deplin operaţionale şi liberalizate prin intermediul unei reţele conectate la nivel comunitar şi asigurarea interconexiunilor transfrontaliere şi inter-regionale. Rolul participanţilor la piaţă (producători, distribuitori, transportatori, operatori de piaţă) naţionali şi regionali se menţine, dar se întăreşte interconectarea şi cooperarea acestora la nivelul întregii Europe".
• ANRE: În prezent, nu se justifică existenţa mai multor burse pe piaţa angro de electricitate
Atât în România, cât şi în Uniunea Europeană succesul introducerii unor platforme centralizate transparente de tranzacţionare a energiei electrice (burse de energie electrică) este condiţionat de asigurarea unui nivel ridicat de lichiditate, care se realizează atât prin atragerea unui număr cât mai mare de participanţi, cât şi prin tranzacţionarea unor cantităţi semnificative de energie electrică. În acest fel, se garantează obţinerea unui preţ de referinţă relevant şi diminuarea costurilor propriu-zise privind tranzacţiile, ne-au declarat reprezentanţii ANRE.
Aceştia au precizat: "Având în vedere dimensiunea moderată a pieţei de energie din România, care nu asigură o lichiditate ridicată, precum şi tendinţa generală de creare a pieţelor regionale de energie şi, în final, a pieţei unice europene, obiectiv urmărit de Pachetului Legislativ 3 - Energie - adoptat de Uniunea Europeană în anul 2009, la popunerea MECMA, în textul noii Legi a energiei, ce va fi suspus votului Parlamentului, s-a considerat că în acest moment al evoluţiei pieţei de energie nu se justifică din punct de vedere economic existenţa pe piaţa angro de energie electrică a mai multor burse de energie administrate şi organizate de mai mulţi operatori de piaţă".
În România, bursa de energie a fost organizată încă de la începutul procesului de liberalizare a pieţei de energie, respectiv din anul 2000, ca entitate cu personalitate juridică (S.C. OPCOM S.A) organizată ca filială a operatorului de transport şi sistem (C.N. Transelectrica S.A.), potrivit surselor citate. Potrivit ANRE, această organizare a urmărit practica internaţională specifică celei mai de succes burse europene la momentul respectiv: bursa ţărilor nordice (Norvegia, Suedia, Finlanda şi Danemarca) - "Nordpool".
Reprezentanţii Autorităţii de Reglementare ne-au specificat: "În procesul de elaborare a proiectului de act normativ, am consultat şi modalitatea de implementare a Pachetului Legislativ 3 în alte state membre şi am constatat că această abordare a fost legiferată şi în alte ţări europene ale căror pieţe de energie au dimensiuni similare pieţei din România".
•
• Chiriţoiu: Liberalizarea pieţelor conexe trebuie să fie în concordanţă cu procesul de liberalizare a pieţei de electricitate
Procesul de liberalizare presupune existenţa unor elemente determinante pentru formarea unei imagini cât mai ample şi corecte a pieţelor, potrivit lui Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. Domnia sa ne-a declarat: "Lichiditatea şi referinţa de preţ, pentru fiecare piaţă unde au loc tranzacţii, sunt mult mai relevante în situaţia funcţionării unor operatori specializaţi, motiv pentru care legiuitorul a apreciat că acest segment trebuie să fie reglementat, fiind necesară obţinerea unei licenţe în acest sens. Aceste referinţe sunt necesare şi pentru dezvoltarea sectorului în general, fiind un indicator important şi pentru investiţiile preconizate, de exemplu, în segmentul producerii de energie electrică. Stabilirea calendarului de liberalizare şi oportunitatea deschiderii acestor pieţe cad în responsabilitatea Guvernului, fiind recomandat şi ca liberalizarea pieţelor conexe să fie în concordanţă cu procesul de liberalizare a pieţei de energie electrică".
Potrivit domnului Chiriţoiu, Consiliul Concurenţei a fost sesizat de BRM cu privire la situaţia în care se află - imposibilitatea de tranzacţionare a energiei electrice pe piaţa angro: "Pentru tranzacţionarea energiei electrice, legislaţia actuală prevede şi posibilitatea utilizării unor platforme specializate, existând reglementări specifice în acest sens emise de ANRE. Până la acest moment, doar OPCOM este licenţiat ca platformă de tranzacţionare, BRM fiind în proces de obţinere a acestei licenţe. Cu toate acestea, BRM intermediază tranzacţii cu energie electrică pentru consumatori (cu amănuntul)".