Reporter: Pandemia a accelerat dezvoltarea sectorului de eCommerce. Consideraţi că tendinţa de creştere se va menţine şi în 2021 în acelaşi ritm?
Cătălin Şomfălean: Industria eCommerce a avut parte, într-adevăr, de o creştere accelerată în anul 2020. Accelerarea a început în perioada stării de urgenţă, însă nivelul s-a menţinut foarte ridicat până la finalul anului, generând o creştere spectaculoasă în 2020.
Situaţia aceasta a determinat multe companii să privească sectorul de eCommerce cu alţi ochi şi să intensifice eforturile de dezvoltare în această direcţie. De asemenea, oamenii au deprins noi obiceiuri de cumpărare, fiind constrânşi de contextul pandemic şi de perioadele de lockdown. Online-ul le-a oferit posibilitatea de a cumpăra oricând, de a verifica disponibilitatea produselor, de a compara oferte şi de a primi produsele la domiciliu, într-un interval rezonabil de timp, fără a se deplasa.
Astfel, demersurile companiilor, împreună cu învăţarea şi adaptarea oamenilor la un nou mod de a face cumpărături, vor determina menţinerea tendinţei de creştere a sectorului eCommerce şi în anul 2021.
Reporter: Ce schimbări a adus pandemia în piaţa de eCommerce pe lângă avansul binecunoscut? Şi care au fost principalele provocări din această perioadă?
Cătălin Şomfălean: În România, principala provocare a pieţei este knowledge-ul, iar aici mă refer la nevoia de specialişti. Digitalizarea unor companii şi trecerea lor de la un model tradiţional de comerţ la eCommerce poate fi foarte brutală dacă nu este realizată împreună cu specialişti. Aici nu mă refer doar la resursele externe, ci şi la resursele din interiorul organizaţiei care trebuie să se adapteze la acest mediu digital. Adaptarea poate însemna trainingul oamenilor curenţi sau chiar angajarea de oameni noi şi crearea de noi roluri în interiorul organizaţiei. Provocarea perioadei din perspectiva agenţiei de dezvoltare se referă la un volum mai mare al cererii pentru dezvoltarea de magazine online şi nevoia companiilor de a realiza acest demers într-un timp foarte scurt. Pentru anul 2021, Innobyte va dezvolta operaţiunile astfel încât să poată susţine această cerere crescută a pieţei.
Reporter: Având în vedere că graniţele dispar în faţa internetului, credeţi că a impulsionat trecerea în online ieşirea companiilor româneşti în afara ţării?
Cătălin Şomfălean: Internetul ne ajută să eliminăm anumite graniţe, însă aduce altele în ecuaţie (localizare, cultură şi marketing local). Cred totuşi că dezvoltarea geografică poate fi influenţată de tehnologie. Una dintre cele mai facile modalităţi pentru companiile româneşti de a-şi asigura prezenţa online în afara ţării poate fi listarea pe o platformă de tip marketplace (fie una locală cu prezenţă regională, fie direct pe o platformă globală). Totuşi, decizia de lansare a companiilor româneşti pe pieţele externe trebuie cântărită cu atenţie şi pusă într-un context mai larg, nu doar cel al graniţelor internetului.
Reporter: Ce nevoi au avut în 2020 companiile din eCommerce?
Cătălin Şomfălean: În anul 2020, nevoile companiilor eCommerce au fost variate, însă toţi partenerii noştri au adoptat o strategie pentru accelerarea dezvoltării platformelor şi a business-ului online. Principala nevoie a fost de susţinere a planurilor şi punerea eficientă în execuţie, astfel încât să susţină strategia lor de creştere. Ca să dăm câteva exemple, putem vorbi de accelerarea implementării plăţilor online, de eficientizarea proceselor logistice, de crearea unor noi mecanisme de promovare şi de loializarea clienţilor. În acelaşi timp, rămâne în prim plan nevoia companiilor de a avea platforme de eCommerce scalabile, sigure şi optimizate din punctul de vedere al performanţei.
Reporter: Care sunt tendinţele care vor domina piaţa de eCommerce anul acesta?
Cătălin Şomfălean: La Innobyte, credem că piaţa de eCommerce va accentua câteva tendinţe interesante şi care au în prim plan utilizatorul.
Prima tendinţă de care vorbim este dezvoltarea accentuată a platformelor de tip marketplace. Aceasta este o tendinţă începută de câţiva ani în România, dar care creşte constant şi vine în întâmpinarea utilizatorilor care doresc să găsească o gamă cât mai largă de produse în acelaşi loc.
Împreună cu această tendinţă, vor lua amploare magazinele online de specialitate, axate pe o anumită nişă. Acestea se adresează acelor clienţi care doresc o experienţă deosebită şi produse speciale ce nu fac parte din gama mass market.
O altă tendinţă puternică este cea de personalizare a experienţei de cumpărare. Aici putem vorbi de mai multe aspecte cum ar fi listarea personalizată a produselor, în funcţie de preferinţele utilizatorilor, de recomandări bazate pe istoricul de navigare şi de achiziţie, dar şi de sisteme de cumpărături bazate pe abonamente online.
Loializarea clienţilor rămâne o tendinţă importantă şi în 2021. Vorbim de un context în care piaţa de eCommerce se dezvoltă accelerat, iar acest lucru va însemna şi o concurenţă din ce în ce mai acerbă. Astfel, companiile care vor reuşi să interacţioneze mai eficient cu clienţii lor din mediul digital, îi vor păstra conectaţi la brand şi îi vor determina să revină pe platformă pentru noi comenzi, realizând astfel o creştere a indicatorului "customer lifetime value", vor avea de câştigat.
Reporter: Pe ce mizează o companie atunci când intră în zona de eCommerce?
Cătălin Şomfălean: Sunt mai multe lucruri pe care o companie poate miza atunci când intră în zona de eCommerce. Dacă vorbim despre companiile care au un model de business tradiţional, acestea vor miza pe atragerea de noi clienţi la care probabil nu ar ajunge altfel sau pe loializarea clienţilor existenţi, oferindu-le acestora o experienţă de cumpărare mai facilă şi mai personală.
Dacă ne uităm însă la companiile care se lansează pe piaţă direct în acest sector de eCommerce, atunci ei vor putea miza pe lucruri diferite, cum ar fi uşurinţa de cumpărare, preţuri avantajoase, experienţe personalizate sau o gamă de produse destinată unui segment de utilizatori targetaţi.
Reporter: Care sunt şansele de reuşită ale unei companii în online, având în vedere că tot mai mulţi jucători au intrat pe această zonă?
Cătălin Şomfălean: În primul rând, o companie, indiferent de domeniul de activitate, trebuie să îşi propună ca produsele sau serviciile sale să ofere un nivel înalt de calitate, pe care nu doar să le atingă, dar pe care să le şi menţină.
Faptul că în piaţa de online au intrat mai mulţi jucători este o dovadă că acest canal de vânzare nu a fost îndeajuns "exploatat" în România în această perioadă. Este foarte mult loc pe piaţa autohtonă de eCommerce pentru business-uri din diverse industrii. Creşterea diversificării produselor/jucatorilor din piaţa de online nu poate decât să aducă elemente benefice, deoarece o concurenţă mai mare face ca fiecare să ofere ce are mai bun pentru a rămâne în această poveste.
Şansele de reuşită ţin, însă, de mai multe aspecte: verticală, nişă, preţuri, servicii client oriented (experienţa online nu se termină când un produs este livrat către un client), astfel că, oricine poate reuşi in online, atâta timp cât are totul bine pus la punct şi când îşi alege cu atenţie partenerii cu care colaborează.
Reporter: Cu cât au crescut cererile pentru soluţiile oferite de Innobyte? Au fost acestea diferite faţă de cele din anii trecuţi?
Cătălin Şomfălean: Am sesizat anul trecut o creştere a numărului de cereri pentru soluţiile oferite de către Innobyte, însă acest lucru nu a însemnat neapărat că toate companiile au decis să îşi dezvolte prezenţa în mediul digital imediat. Sunt multe companii care au nevoie de o planificare a activităţilor pentru a face trecerea către eCommerce, care trebuie sa elibereze bugete pentru asta sau care pur şi simplu trebuie să îşi dea seama dacă intrarea în eCommerce este cea mai bună decizie de business.
Multe companii au fost luate prin surprindere de evoluţia rapidă a contextului pandemic de la începutul anului 2020 şi au început să se documenteze despre ce înseamnă eCommerce-ul sau cum poate fi crescut acest sector. Una dintre cele mai frecvente nevoi a fost dezvoltarea rapidă a platformei, însă nu tot timpul acest lucru a coincis cu realitatea. Aici revin la unul dintre cele mai importante aspecte legate de eCommerce şi anume nevoia companiilor de a lucra cu specialişti în domeniu, pentru a putea realiza obiectivele de business propuse în acest sector.
Reporter: Cu ce cifră de afaceri a încheiat compania anul trecut şi ce aşteptări financiare aveţi pentru anul în curs?
Cătălin Şomfălean: Deşi situaţia incertă încă nu s-a încheiat, "prognoza" de business pentru anul 2021 pare cu mai mult "cer senin". Asta se va reflecta, cel mai probabil, şi în cifrele pe care Innobyte îşi propune să le atingă.
Dacă în 2020 am încheiat cu puţin peste 1,8 milioane euro, în 2021 ne aşteptăm la o creştere de aproximativ 15%, astfel încât să trecem de pragul de 2 milioane de euro.
Reporter: Ce planuri aveţi pentru 2021?
Cătălin Şomfălean: Cel mai important aspect al anului 2021 va fi sănătatea tuturor. Pe sănătate am pus mare preţ şi în 2020, iar până când aceasta pandemie nu va fi controlată într-un procent satisfăcător, principala linie este dată de sanatatea colegilor şi a tuturor în general.
În plan operaţional, ne dorim ca echipa Innobyte să crească atât din punct de vedere numeric, cât şi din punct de vedere profesional, prin atragerea în Innobyte a tot mai multor oameni talentaţi şi pasionaţi de tehnologie.
Avem în plan atingerea unor noi verticale de business prin încheierea de parteneriate solide, pe termen lung, cu câţiva jucători cheie din verticalele ţintite.
În plan de business, ne dorim atingerea creşterii planificate, expusă şi la întrebarea anterioară, fiind atenţi şi la creşterea profitabilităţii, un element cheie în dezvoltarea pe termen lung a oricărei companii.
Reporter: Vă mulţumesc!