CBRE: Companiile şi-au crescut cererea pentru birouri de calitate, în Bucureşti

S.B.
Companii / 26 iunie 2023

CBRE: Companiile şi-au crescut cererea pentru birouri de calitate, în Bucureşti

Birourile cu cele mai înalte standarde de calitate continuă să aibă o cerere puternică pe piaţa locală, ceea ce va determina ca solicitarea de proiecte de dezvoltare sau reamenajare să rămână ridicată, în ciuda scăderii nivelurilor generale, arată datele CBRE.

Companiile sunt în continuare în căutarea unor îmbunătăţiri ale standardelor calitative în ceea ce priveşte spaţiile de lucru, la Bucureşti, în ciuda încetinirii livrărilor, influenţate şi de evoluţia muncii hibride. În timp ce în Europa 60% dintre companii şi-au redus suprafaţa birourilor, în regiunea CEE volumul a fost doar de 42%, potrivit sondajului CBRE "European Occupier Survey 2023" care analizează şi situaţia din România.

"Putem observa că la nivelul CEE gradul de prezenţă a angajaţilor la birouri este mai mare comparativ cu restul Europei, iar Bucureştiul nu face excepţie. Cererea continuă să fie puternică pentru spaţiile de calitate, aspect care va determina ca nevoia de dezvoltare sau reamenajare a proiectelor de acest fel să rămână ridicată, în ciuda diminuării per total a cererii. Pe măsură ce importanţa acreditărilor de sustenabilitate pentru chiriaşi şi proprietari creşte, se va produce o împărţire mai clară a chiriilor şi a valorilor între diferitele categorii de birouri. Munca hibridă şi utilizarea birourilor rămân în centrul atenţiei. Companiile vor încerca să găsească un echilibru optim între operaţiunile desfăşurate la birou şi spaţiul de care au nevoie pentru fiecare angajat în parte", a declarat Tudor Ionescu, Head of A&T Services | Office CBRE.

Pentru prima dată, CBRE a realizat acelaşi sondaj pentru companiile globale care îşi desfăşoară activitatea în Europa Centrală şi de Est (CEE) căutând să surprindă diferenţele majore ale culturii organizaţionale dintre diferite regiuni.

Potrivit datelor analizate, valoarea ratei de neocupare a spaţiilor de birouri înregistrată în Bucureşti este de 15,1%, cu 1 punct procentual mai mare faţă de sfârşitul trimestrului IV 2022 şi, de asemenea, cea mai mare din 2013, în timp ce cererea netă de spaţii de birouri se aşteaptă să fie mai scăzută în 2023 decât în ​​2022, potrivit datelor pieţei.

Companiile încă îşi modelează politicile post-pandemie în CEE: jumătate dintre companiile chestionate au declarat că procesul de utilizare a birourilor lor nu s-a stabilit încă şi se aşteaptă să crească în timp. Marea majoritate a companiilor din Europa Centrală şi de Est (76%) aşteaptă ca noua lor strategie de birouri să fie finalizată în următoarele 12 luni, cu mult mai devreme decât companiile din întreaga Europă. Spaţiile de birouri de calitate precară sau amplasate inadecvat vor avea performanţe mai slabe în 2023. De asemenea, clădirile care nu corespund obiectivelor de mediu ale marilor companii chiriaşe vor fi cel mai dificil de închiriat şi vor avea probabil perioade lungi de neocupare, potrivit raportului.

Cu toate acestea, studiul CBRE arată clar că, în Europa Centrală şi de Est, opţiunea preferată de companii este ca angajaţii să îşi împartă timpul între birouri şi locaţii remote, cu un uşor avantaj în ceea ce priveşte birourile. Rata medie săptămânală de prezenţă a angajaţilor la birou în ţările din CEE este în prezent între 26 şi 60%, deşi pentru peste jumătate dintre companiile chestionate, acesta nu este un model stabilit. Modelul hibrid înseamnă de obicei 2 sau 3 zile de prezenţă la birou pentru 77% dintre companiile chestionate.

Pe piaţa locală, rata de neocupare a spaţiilor de birouri este de aşteptat să rămână relativ stabilă şi datorită întârzierilor înregistrate de noile proiecte de birouri pe fondul creşterii costurilor de construcţie, a lipsei forţei de muncă, a problemelor de pe lanţul de aprovizionare şi a lipsei autorizaţiilor de construcţie în Bucureşti. Se observă un interes din ce în ce mai pronunţat pentru clădirile cu capacităţi tehnologice şi de wellness, inclusiv din dorinţa companiilor de a promova un sentiment de comunitate în rândul angajaţilor.

Pe măsură ce companiile adoptă programul de lucru flexibil, spaţiul de lucru este deseori amenajat pe o suprafaţă mai mică, dar cu o investiţie sporită în rolul social al locului de muncă, deoarece preferinţele angajaţilor influenţează inclusiv criteriile de selecţie a clădirilor.

Potrivit studiului CBRE, în alegerea locaţiilor, accesul la transportul public reprezintă principala prioritate în majoritatea pieţelor - chiar ceva mai mult în CEE. În timp ce parcarea este încă dominantă în alegerea locaţiei, factorii care uşurează naveta, precum staţiile de încărcare pentru vehicule electrice (EV) (52%) şi parcarea bicicletelor sau scuterelor (38%) devin, de asemenea, mai relevanţi. Printre alte considerente importante se numără: sustenabilitatea (58%), zone dedicate pentru mâncare şi băutură la faţa locului (60%), dar şi accesul la diverse facilităţi, inclusiv spaţiu de întâlnire comun, facilităţi de fitness şi wellness şi spaţiu flexibil, au fost, de asemenea, identificaţi printre factorii de decizie importanţi.

"Strategia de portofoliu vizează consolidarea, raţionalizarea sau managementul costurilor; cu toate acestea, mulţi chiriaşi s-au orientat către îmbunătăţirea profilului calitativ al portofoliului lor. Peste 60% dintre companii aleg să încheie contractele de închiriere ajunse la termen, întreruperi sau alte opţiuni contractuale; sau le reînnoiesc la locaţia lor actuală - presupunând că se potriveşte scopului. Aproape jumătate dintre companiile chestionate aleg să se mute în spaţii de mai bună calitate pentru cel puţin unele dintre funcţiile lor, iar alte 23% explorează posibilităţile de a face acest lucru, ceea ce creează mai multă dinamică pe piaţă în următorii ani", a explicat £ukasz Ka³êdkiewicz Senior Director, Head of Office Sector CEE.

"Piaţa spaţiilor de birouri se îndreaptă tot mai mult către soluţii flexibile. Unii chiriaşi sunt pregătiţi să ia în considerare alocări mai mari de spaţiu flexibil decât în trecut şi au, de asemenea, aşteptări diferite faţă de biroul standard. Companiile se străduiesc să ofere o amenajare mai fluidă, ceea ce face parte din evoluţia strategiilor de lucru hibride, plus nevoia de a dedica mai mult spaţiu funcţiilor de colaborare. Totodată, merită evaluate rate mai mari de partajare a biroului, precum şi tehnologiile necesare pentru a sprijini tranziţia către noi stiluri de lucru", a adăugat David M Johnston MRICS, Senior Director, Head of CEE Office Occupier Business Development.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb