Proprietarii doresc să scadă costurile de operare pentru perioada impusă de starea de urgenţă, dat fiind faptul că mulţi dintre angajaţi lucrează de acasă, şi să continue în acelaşi timp să asigure serviciile necesare pentru a păstra clădirile în condiţii optime, arată comunicatul companiei de consultanţă imobiliară CBRE, care administrează o suprafaţă de peste 7 milioane de metri pătraţi de birouri, centre comerciale şi spaţii industriale în Europa Centrală şi de Est.
CBRE menţionează că, procentul angajaţilor care au nevoie să vină la birou a scăzut cu până la 90-95% din totalul echipelor, pe măsură ce companiile au implementat munca de acasă, excepţie făcând jucătorii din industria farmaceutică, media, ITsau telecom.
Valeriu Toma, Deputy Head of Property Management, CBRE România, a declarat:"Pe piaţa de property management a clădirilor de birouri asistăm la un paradox:având în vedere gradul redus de utilizare în această perioadă, proprietarii se gândesc săscadăcosturile de operare a clădiriicu 30-50%,însăfără a afecta serviciile sau a pune în pericol joburile furnizorilor. Eficientizarea costurilor de service charge, în afara taxei pe proprietate,are două componente: echipamentele tehnice şi oamenii. În cazul echipamentelor, se pot modifica programele de funcţionare, trecându-se pe modul de economisire sau chiar oprind parţial anumite echipamente care asigură încălzirea, ventilaţia sau iluminatul spaţiilor".
În ceea ce priveşte oamenii care asigură serviciile de operare a clădirilor de birouri, echipele de Property Management ale CBRE lucrează îndeaproape cu furnizorii pentru a găsi soluţii aşa încât să fie păstraţi toţi angajaţii, fie prin ture mai scurte, fie prin program redus de lucrusau prin asigurarea unor echipe stand-by care sa suplinească nevoile reactive.
"Atât proprietarii, cât şi chiriaşii, îşi doresc ca spaţiile de birouri să fie menţinute în parametrii optimi de funcţionare, pentru ca întoarcerea la birou să se petreacă în condiţii cât mai bune. Clădirea este un organism viu şi are nevoie să fie întreţinută corespunzător. Soluţiile implementate pe timpul pandemiei nu trebuiesă creeze prejudicii pe termen mediu şi lung. Reducerea activităţilor de mentenanţă, fie că vorbim de spaţiile exterioare sau de cele interioare, trebuie făcută strategic", subliniază Valeriu Toma.
"Un set de măsuri care pot optimiza costurile cu serviciile sunt cele legate de grădinărit. Aceste servicii trebuie menţinute pentru că impactează direct imaginea clădirii, însă frecvenţa cu care se desfăşoară poate fi redusă în funcţie de suprafaţa spaţiilor verzi, de anotimp şi de condiţiile meteo. O altă categorie de măsuri pentru reducerea costurilor de operare de birouri vizează curăţenia exterioară, precum curăţenia parcărilor şi a spaţiilor de relaxare din jurul clădirii, unde programul angajaţilor care desfăşoară aceste activităţi poate fi redus în funcţie de gradul de utilizare a spaţiilor. La fel se întâmplă şi în ceea ce priveşte curăţenia interioară din spaţiile comune ale clădirii: recepţia, lifturile, toaletele, holurile comune şi scările. Se poate renunţa, de exemplu,la orele de week-end acolo unde clădirea este neutilizată de către chiriaşi pe durata acestei perioade sau poate fi redus programulpentru personalul care asigură curăţenia de la 10-12 ore la 6-8 ore în cursul săptămânii.", arată comunicatul.
Potrivit sursei citate, ultima categorie de reducere a costurilor este legată de marketing senzorial, care stimulează simţul olfactiv şi vizual, cum sunt florile şi parfumurile din recepţii sau alte spaţii comune. De asemenea, poate fi suspendată muzica ambientală.
In ceea ce priveşte activitatea de Facility management, programul de lucrupoate fi redus de la 8-9 ore la 4-6 ore cu condiţia să se asigure în continuare serviciile de mentenanţă specializată pentru toate instalaţiile şi echipamentele cu rol de securitate la incendiu, cât şi pentru cele care ţin de siguranţa operării.
"Toate măsurile de reducere a costurilor operaţionale se iau pe baza discuţiilor cu chiriaşiipentru a nu avea un impact psihologic negativ asupra celor care lucrează în clădire. Mai mult ca oricând, comunicarea dintre proprietari şi chiriaşi este esenţială în această perioadă iar revenirea la lucru în număr mare a angajaţilor este deja pregătită din punct de vedere operaţional cu ajutorul informaţiilor primite de la chiriaşi", încheie Valeriu Toma.
În Bucuresti sunt 3,2 milioane de metri pătraţi de birouri moderne în care, într-o perioadă normală, îşi desfăşoară activitatea între 260.000 şi 400.000 de angajaţi. Pentru toate aceste spaţii, service charge-ul sau a taxa pe servicii pe care companiile chiriaşe o plătesc alături de chirie poate oscila între 3,5 si 4,85 euro/mp/lună, conform raportului Bucharest Service Charge, realizat de CBRE Research.
În România, departamentul de administrare a proprietăţilor al CBRE a fost înfiinţat la finele anului 2013 iar în prezent depăşeste 800.000 mp, printre care se numără clădirile de birouri Timpuri Noi Square, Aviatorilor 8, Floreasca Business Park, Lakeview, Green Gate, Campus 6.1, myhive Metroffice, myhive S-Park, Victoria Parksau platforma Iride şi mai multe centre comerciale din Bucureşti şi oraşele regionale.
În afara departamentului din România, CBRE se bazează pe sprijinul a numeroşi specialişti în administrarea proprietăţilor din filialele companiei situate în regiunea Europei Centrale şi de Est, care numără aproape 600 de consultanţi. În prezent, CBRE administrează la nivelul Europei Centrale şi de Esto suprafaţă totală de 7 milioane de metri pătraţi, dintre care peste 2,5 milioane de metri pătraţi se găsesc în clădiri de birouri.