Ministrul Transporturilor Lucian Şova nu exclude varianta insolvenţei în cazul CFR Marfă, companie aflată de ani de zile pe pierderi, conform unui interviu acordat site-ului News.ro. Şova a declarat că, în prezent, în cadrul ministerului de resort, sunt analizate mai multe variante, urmând să se ia o decizie în următoarele săptămâni.
CFR Marfă a avut anul trecut pierderi de 157,3 milioane lei şi a acumulat datorii de peste un miliard de lei, potrivit situaţiei raportată la Ministerul de Finanţe.
Lucian Şova a mai spus: "CFR Marfă, cu fiecare zi de funcţionare a sa, constat că îşi adânceşte deficitul. Înainte de sfârşitul acestei luni, în conformitate şi cu exigenţe pe care le are piaţa, Consiliul Concurenţei şi ceilalţi operatori vom lua decizii privind modul în care va funcţiona în continuare, de aşa manieră încât să apărăm interesele statului, ale angajaţilor, să asigurăm continuitatea în activitate, dar să o aducem şi în situaţia de a nu mai produce pierderi operaţionale".
Întrebat dacă ia în calcul declanşarea procedurii de insolvenţă pentru această companie publică, ministrul de resort a declarat: "Toate variantele sunt analizate. Multe din aceste variante, până la insolvenţă, deja le-am exersat şi nu pot să spun că sunt mulţumit de rezultatele pe care le-am obţinut".
Lucian Şova crede că schimbarea managementului CFR Marfă este cel mai neimportant lucru în prezent: "Efectuăm controale şi la nivelul conducerii companiei, iar acum Corpul de control elaborează un raport cu privire la modul în care resursa tehnică, vagoanele au fost folosite în executarea marilor contracte. Avem suspiciuni că resursa tehnică nu a fost folosită de o manieră eficientă".
Nu este prima dată când ministrul de resort se referă la situaţia dramatică prin care trece CFR Marfă. În urmă cu o lună, la prezentarea bilanţului pentru primul semestru, Lucian Şova susţinea că CFR Marfă are datorii mari către CFR Infrastructură, debite pentru care a fost demarată executarea silită. Ministrul de resort spunea că s-a ajuns la această situaţie şi din cauza faptului că multe dintre contractele de transport încheiate de CFR Marfă sunt sub costurile efectuate sau aduc un profit foarte mic. De aceea, CFR Marfă se află sub monitorizarea atentă a Ministerului Transporturilor şi Consiliului Concurenţei. Referitor la procedura executării silite, ministrul transporturilor susţinea ca aceasta să se facă pe bunurile pe care societatea nu le mai foloseşte.
Lucian Şova a arătat: "Aş dori să fie valorificate în această procedură de executare silită cele două ferry-boat-uri pe care CFR Marfă le deţine. Am înţeles că este o problemă, că nu pot fi valorificate deoarece ele apar într-o hotărâre privind siguranţa naţională emisă de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării. Voi verifica, dar cred că aceste obiective trebuie vândute, deoarece întreţinerea lor scoate lunar din bugetul CFR Marfă aproximativ 7000 de euro, bani care pot fi folosiţi pentru rezolvarea unei părţi dintre problemele financiare cu care se confruntă societatea".
CFR Marfă a înregistrat anul trecut venituri de 792,8 milioane lei.
Potrivit bugetului prognozat pentru acest an, CFR Marfă a planificat investiţii în sumă de 81 milioane lei. Compania are de recuperat creanţe restante de 344,5 milioane lei, dar restanţe în valoare de 320 milioane lei.