La aproape un an de la începutul crizei sanitare ce a cauzat o regândire a programului de muncă şi închiderea totală sau parţială a birourilor şi a spaţiilor de lucru din ţară, în favoarea muncii de acasă, lanţul de spaţii de coworking Commons anunţă o creştere a cererilor pentru închirierea de birouri în centrele din Bucureşti, atât din partea freelancerilor, cât şi a firmelor mici şi mijlocii, conform unui comunicat remis redacţiei.
Dacă în primele luni de pandemie, cererea pentru spaţii de birouri a scăzut cu 90%, ca urmare a crizei sanitare, în primele două luni ale anului 2021 s-au înregistrat de trei ori mai multe solicitări de vizionări pentru spaţiile Commons, comparativ cu finalul anului trecut.
În plus, numărul total de membri din reţeaua Commons a crescut cu 11% în ianuarie, faţă de finalul lui 2020. În februarie, numărul de membri din spaţiile Commons din Bucureşti a ajuns la 250 de persoane, reprezentând un grad de ocupare de 60% din capacitatea disponibilă pentru zona de birouri.
"Am observat încă din prima săptămână a anului 2021 mult mai multe solicitări din partea bucureştenilor interesaţi de a-şi schimba modul de lucru. Aceste persoane sunt adesea profesionişti care nu-şi permit să aibă o infrastructură de lucru deficitară: conexiune slabă la internet, un birou impropriu etc., fiind în căutarea unui mediu propice de lucru.", a declarat Andreea Raveica, community manager în cadrul Commons.
O altă tendinţă observată de managerii Commons este aceea a companiilor care migrează tot mai mult spre periferie, căutând beneficii precum: locuri de parcare uşor accesibile, proximitate faţă de casă, locaţii în clădiri de business premium, şi renunţă la efortul de a intra în aglomeraţia din centrul Bucureştiului. Deoarece, în contextul actual, majoritatea întâlnirilor se desfăşoară prin video call, accesul rapid către centrul oraşului nu mai este un criteriu la fel de important pentru clienţii Commons.
Astfel, firmele caută birouri mai mici pentru echipe de cate 2-5 persoane, birouri mai aproape de casă, managerii Commons înregistrând cel mai mare interes pentru cel mai nou spaţiu de coworking din Băneasa, care este o locaţie căutată de profesionişti care locuiesc în zona de nord a Bucureştiului.
Atât freelancerii, cât şi antreprenori, caută un birou flexibil, aproape de casă, cu program 24h / 24h, foarte util în special pentru cei care lucrează cu clienţi sau parteneri de business care se află pe alt fus orar.
"Munca de acasă a fost o soluţie pentru începutul pandemiei, dar acest mod de lucru nu funcţionează pentru toată lumea şi, adesea, nu poate fi o soluţie pe termen lung. Asta ne confirmă numărul tot mai mare al vizitatorilor care ne trec pragul, interesaţi să revină măcar parţial la un birou. Motivul este simplu, fie s-au săturat să lucreze de acasă, fie nu au condiţiile necesare pentru a putea lucra eficient. Obiectivul nostru la Commons este de a oferi un loc în care membrii noştri să se poată concentra pe ceea ce au de făcut, în timp ce noi ne ocupăm să le asigurăm toate celelalte detalii: un birou confortabil, conexiune stabilă la internet, săli de şedinţă, imprimantă, scanner etc." a explicat Andreea Raveica.
În ceea ce priveşte dorinţa de flexibilitate, firmele mici şi mijlocii care închiriază birouri la
Commons au renunţat treptat la birourile clasice, iar acum echipele lucrează dispersate în spaţii de coworking mai accesibile pentru angajaţi. Această flexibilitate este apreciată şi de cei care au nevoie de o separare a spaţiul personal de cel profesional.
"Deşi ne bucură faptul că oamenii au tendinţa de a reveni încet-încet la birou, sau, mai bine spus, la un altfel de birou, obiectivul nostru este de a menţine cât mai strict normele de siguranţă. Astfel, avem câte o persoană dedicată în fiecare dintre centrele noastre din Bucureşti, care se asigură că toate spaţiile sunt curăţate şi dezinfectate de cateva ori pe zi. Am instalat staţii de dezinfectare peste tot în spaţii, purtarea măştii fiind obligatorie, iar numărul de persoane permis în zona de hot desk a fost redus pentru a fi în conformitate cu normele distanţării sociale. Ne bucurăm totuşi să vedem multă responsabilitate şi din partea membrilor noştri în ceea ce priveşte respectarea măsurilor de siguranţă.", adăugat Andreea Raveica.
Printre beneficiile biroului într-un spaţiu de coworking se numără: abonamentele flexibile, un design interior premium, cu toate facilităţile necesare, precum şi localizarea în puncte de business cheie ale oraşului.