Royal Dutch Shell va finanţa un proiect menit a produce combustibil pentru transport din alge, având în vedere că producţia de biocombustibil din cereale şi ulei de palmier este tot mai criticată pentru că duce la tăierea necontrolată a pădurilor şi creşterea preţurilor la alimente, conform Reuters. Shell a anunţat că va construi un amplasament pilot în Hawaii pentru a creşte alge marine din care va extrage uleiuri vegetale ce vor fi convertite în combustibil pentru automobile şi camioane.
Compania anglo-olandeză a declarat că acest amplasament va folosi alge nemodificate genetic. Modificările climaterice şi preţurile ridicate la petrol, care se apropie de 100 de dolari pe baril, sporeşte interesul în biocombustibili.
Cercetătorii sunt foarte interesaţi de culturile de alge pentru că pot elimina problemele legate de modalităţile de producţie a biocombustibililor, precum etanolul. Culturile actuale de palmieri, sfeclă de zahăr sau porumb necesită teneruri care ar fi putut fi folosite pentru recolte normale sau ar fi fost păstrate împădurite.
Algele însă cresc foarte repede, în oricare perioadă a anului, sunt bogate în ulei vegetal şi pot fi cultivate şi în apă de mare.
În ciuda faptului că grupul va continua să obţinută profiturile sale, de multe miliarde dolari, din producţia şi rafinarea de gaze naturale, preţurile ridicate ale petrolului din ultimii ani au îmbunătăţit perspectivele economice ale biocombustibililor, care sunt în general mai scumpi decât hidrocarburile.
Shell este motivat şi de mandatele guvernamentale în Statele Unite ale Americii şi Europa, care cer ca o parte din combustibilii utilizaţi pentru transport să fie obţinuţi din surse regenerabile în anii ce vor urma.
Ecologiştii sunt cinici faţă de astfel de investiţii realizate de companiile petroliere, descriindu-le ca doar iniţiative menite a îmbunătăţi imaginea firmelor şi nu de a trata problemele ecologice într-un mod responsabil.
La sfârşitul anilor 1980, guvernul american a sponsorizat cercetări legate de folosirea algelor pentru a produce biocombustibili. Însă la jumătatea anilor 1990, Departamentul Energiei a sistat finanţarea acestui studiu, preferând să se concentreze pe producţia etanolului, obţinut din porumb sau sfeclă de zahăr.