Transportul maritim de mărfuri vrac este tot mai afectat de căderea burselor, cauzată de criza financiară mondială, iar unele companii de shipping au intrat în faliment, a declarat, vineri, liderul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor din România (ITF), Adrian Mihălcioiu, citata de Newsin.
Mihălcioiu susţine că au fost semnale de îngrijorare încă de la sfârşitul verii, iar în ultima perioadă problemele s-au accentuat.
"Primele semnale au fost încă de la începutul lunii septembrie, când au picat, alături de burse şi bursele de transport, dar şi piaţa transportului. Segmentul de mărfuri generale şi cel de mărfuri vrac este practic la pământ acum", a afirmat Mihălcioiu.
Dacă firmele care deţin contracte stabile pe perioade mai lungi încă mai rezistă problemelor financiare, cele care urmăreau doar segmentul de navluri spot au început să nu mai poată opera. "Navele au început să treacă la conservare. Companiile care se înscriau la licitaţie pentru a prelua acea marfă şi urmăreau acele navluri spot au început să tragă navele pe dreapta şi să le pună la conservare", a spus liderul ITF.
Mihălcioiu a adăugat că situaţia a început să devină îngrijorătoare şi pentru navigatori, fiind înregistrate întârzieri de plată. "Navigatorii, inclusiv ai noştri, reprezintă a 12-a parte din forţa de muncă internaţională. Mulţi au început să îşi facă probleme. Au rămas primele echipaje neplătite mai mult de o lună de zile şi acesta este un semnal de alarmă. Noi încercăm să rezolvăm foarte repede aceste probleme să nu se întindă foarte mult, să nu intrăm într-o criză a salariilor navigatorilor", a menţionat Adrian Mihălcioiu.
Liderul ITF România a mai spus că principala cauză a problemelor finanicare este căderea burselor de transport. "Dacă nu mai sunt bani, nu mai sunt contracte, navele nu mai transportă şi produc datorii. Trebuie plătite echipajele, cheiajul, lucrurile neacoperite duc la o situaţie dificilă şi unele companii falimenzeaă. Avem deja companii care au intrat în faliment. Lucrurile s-au accentuat din septembrie, când au apărut primele semnale, iar în octombrie piaţa mărfurilor de vrac a scăzut de zece ori, este la cel mai scăzut nivel în ultimii 17 ani", susţine Mihălcioiu.
În prezent, în România sunt autorizate 118 agenţii de crewing, dintre care 20 de companii de shipping au reprezentanţe şi în ţara noastră. "Majoritatea sunt în criză, mai mare sau mai mică, cu excepţia containerelor care are o cădere de 10-15 %, transportul petrolului şi gazului lichefiat înregistrează pierderi de 10% , iar probleme sunt şi la construcţiile de nave noi, unde s-au dat comenzi şi nu mai au din ce să fie plătite în lipsa creditelor bancare, iar situaţia se transmite în lanţ", a mai afirmat liderul ITF România.