Preţul mare al energiei este o realitate, deci nu putem să negăm că astăzi vorbim despre preţuri de 2.000-3000 de lei /MWh, iar acum câţiva ani vorbeam de 200 de lei, spune Lucian Enaru, Country General Manager Schneider Electric pentru România, Moldova şi Armenia, adăugând: "Cu toate acestea, trebuie să acceptăm faptul că suntem într-o criză şi că trebuie să facem ceva. Trebuie să facem ceva pe termen scurt şi pe termen lung. Pe termen lung, în ipoteza unui consumator casnic, a unui jucător din orice segment industrial sau în zona de clădiri, fie că sunt industriale sau comerciale, este necesară o acţiune din care să se vadă un rezultat în câteva luni. ANRE ne îndeamnă să fim cumpătaţi. Da, e o soluţie să fim cumpătaţi, dar utilizatorul casnic vrea şi puţin confort, iar atunci când mergem în mall-uri sau în alte clădiri vrem, şi acolo, confort".
Domnia sa adaugă: "Putem să fim cumpătaţi, dar poate pentru un utilizator industrial, cumpătarea are nişte costuri care îl scot din piaţă. Deci, oricât ar încerca să fie de cumpătat un mare utilizator, mai ales cel industrial, nu dă roade". În schimb, Lucian Enaru îndeamnă la eficienţă energetică, aceasta reprezentând "altceva" faţă de cumpătare. Domnia sa subliniază: "Eficienţa energetică este o cheie pentru industria românească, mai ales că aceasta e într-o competiţie directă şi acerbă cu industrii şi segmente din Europa care au ceva mai multă experienţă şi beneficiază de mai multe investiţii".
În opinia oficialului Schneider Electric, o soluţie de eficienţă energetică şi un management digital al energiei pot reduce consumul energetic cu 20-30%, "în funcţie de proces şi de segmentul de activitate". Însă, domnia sa adaugă: "Totuşi, nu cred că o reducere cu 20% a consumului se simte în buzunar. Avem în România multe, multe exemple, şi la un pol şi la altul. Avem companii care investesc în permanenţă în eficientizarea energetică, vor să ştie de la cap la coadă, din fabrică până în cloud, ce se întâmplă cu producţia lor. Vor să ia decizii preventive, de la mentenanţă până la business. La polul opus sunt companii care nu au decât o idee vagă despre ceea ce consumă, despre calitatea energiei pe care o consumă sau pe care o plătesc".
Lucian Enaru aminteşte că toate schemele prin care Europa "a venit înspre noi" au, printre altele, două mari condiţii: energie verde, dar şi eficienţă energetică. "Dacă noi nu înţelegem că fiecare proiect pe care îl punem pe masă trebuie să aibă şi eficienţă energetică, cred că am pierdut din start o bucată consistentă din proiectul respectiv", spune oficialul Schneider Electric, menţionând că, din punct de vedere al efectului pe termen scurt, vor fi două direcţii în domeniu: eficienţă energetică - soluţii de digitalizare şi de modernizare a proceselor existente, şi zona de prosumatori, deci partea de producţie locală mică, microgrid, unde sunt multe exemple de succes în România".
"Practic, dacă suntem agili şi reuşim în aceste direcţii, fie din investiţii proprii, fie cu ajutorul fondurilor europene, reuşim să trecem iarna şi să ajungem cu bine în martie", conchide Lucian Enaru.