Noul program de finanţare europeană are o anvelopă financiară oarecum egală cu cea precedentă, subliniază Eugen Popescu, director general, Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR). În perioada 2015-2016, măsurile sau submăsurile finanţate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR) conţin liniile de finanţare cele mai populare din vechiul program, a menţionat domnul Popescu, precizând că AFIR intenţionează să lanseze o nouă serie de măsuri, în premieră.
Conform domniei sale, au fost dezangajate unele sume, în valoare de peste 1,5 miliarde euro, cele mai multe din cauza lipsei de finanţare a privaţilor: "Au fost dificultăţi în derularea proiectelor, dar şi în strategia autorităţilor, din punct de vedere al managementului de program".
Prin PNDR 2014-2020, sunt alocate 9,47 miliarde euro, din care 8,12 miliarde euro - fonduri europene.
Suma aferentă sesiunilor din 2015 se ridică la 1,55 miliarde euro, fiind deschise 16 submăsuri. Valoare proiectelor depuse este de 1,548 miliarde euro, fiind selectate 4.213 proiecte, în sumă de 842,4 milioane euro. Plăţile autorizate totalizează 316 milioane euro, iar cele rambursate de la Comisia Europeană - 57 milioane euro.
Pentru sesiunea 2016, alocarea totală este de 1,80 miliarde euro, numărul proiectelor depuse fiind 2.072. Valoarea acestora se ridică la 532 milioane euro. Obiectivul pentru acest an este ca nivelul de absorbţie să fie de 10%, după cum a spus domnul Popescu.
PNDR a beneficiat, în perioada 2007-2013, de 8,45 miliarde euro, din care 7,15 miliarde euro - bani europeni, gradul de absorbţie fiind de 89%.
Reprezentantul AFIR a menţionat că toate proiectele contractate în cadrul PNDR 2007-2013 nefinalizate până la 31 decembrie 2015 fac obiectul tranziţiei. Proiectele contractate pe tranziţie ajung la 25.068, valoarea proiectelor contractate fiind de 462,16 milioane euro.
Printre problemele identificate în implementarea proiectelor cu finanţare europeană se numără lipsa capacităţii de cofinanţare privată, precum şi derularea achiziţiilor şi rezonabilitatea preţurilor.
În vederea soluţionării acestora, a fost menţinut avansul de 50% şi sistemul de decontare a cererilor de plată, solicitându-se dovedirea capacităţii de cofinanţare.
De asemenea, a fost înfiinţat un modul online pentru beneficiarii privaţi, o bază de date de preţuri, documentaţii standard de achiziţii avizate de către ANAP pentru beneficiarii publici.
Din punct de vedere legislativ, au fost eliminate restricţiile privind numărul de proiecte depuse. Totodată, nu vor mai fi excluşi de la finanţare o serie de potenţiali beneficiari şi pot depune cereri de finanţare solicitanţii cu debite faţă de AFIR, cu condiţia achitării debitelor, dobânzilor şi majorărilor de întârziere până la data semnării contractului de finanţare.