Deschideţi una dintre Constituţiile României. Oricare. Să zicem că o alegeţi pe aceea din 1923. Parcurgeţi textul, după care deschideţi o altă Constiuţie a României. Iarăşi, oricare. De pildă Constituţia Republicii Socialiste din 1965. Ori pe aceea a regimului Iliescu din 1991. Parcurgeţi şi acest text.
Oricine încearcă isprava sugerată mai sus va avea un şoc. Dacă ne calibrăm aşteptările după titlu, ar trebui să avem de-a face cu texte radical diferite. Dar contactul cu textul ne dezvăluie un fapt neaşteptat. Găseşti pasaje care se regăsesc (unele reproduse fotografic) în Constituţii care ar fi trebuit să nu aibă nimic în comun. Ai senzaţia că autorii textelor mai recente au copiat, destul de stângaci, din opera predecesorilor.
Multe lucruri s-au schimbat din 1866 până în anul 2003 (anul ultimei revizuiri). România a devenit Regat (în 1881), Stat Naţional-Legionar (în 1940), Republică Populară (în 1947) şi Republică-nu-ştiu-de-care (în 1989). Graniţele s-au schimbat, economia s-a schimbat, structura populaţiei e alta.
Dar continuităţile care străbat textele constituţionale româneşti ne arată că ceva nu s-a schimbat. Ne arată că dedesubt, ca un fundament geologic al formelor de relief politic vizibile, unele lucruri nu s-au modificat fundamental. Că există o Constituţie profundă, inertă, pe care anii nu au afectat-o prea mult.
În toate încarnările sale, statul român a fost unul oligarhic. Constituţiile României au fost mai degrabă declaraţii ale drepturilor reprezentanţilor statului asupra supuşilor lor. Puterea a fost concentrată, de drept şi de fapt, în mâinile unui grup restrâns. Responsabilitatea a fost diluată prin omiterea unor mecanisme veritabile ale răspunderii (politice sau penale). Birocraţia a fost multiplicată. Mă întreb uneori de ce statul este definit ca "unitar". Oricine a lucrat în administraţie ştie că există structuri paralele care îşi pasează sarcinile şi sunt în competiţie pentru resurse.
Complicaţia şi ineficienţa resorturilor constituţionale nu sunt trăsături întâmplătoare. Ele sunt expresia adaptării necesare pentru o clasă politică al cărei singur plan era extragerea de rentă viageră, nicidecum servirea, pe timp limitat, a interesului public. Iată de ce "schimbările de regim" (folosesc ghilimelele pentru a sublinia relativitatea acestora) s-au făcut exclusiv prin violenţă. Alungarea lui Cuza, fuga lui Carol al II-lea, arestarea lui Antonescu, teroarea comunistă şi revoluţia din Decembrie 1989.
În istoria noastră modernă, noi am avut, cred, un singur moment veritabil de ruptură constituţională. A fost la 1848, odată cu Proclamaţia de la Islaz, care prevedea un regim al separaţiei puterilor, în care şeful Executivului era direct ales pe o perioadă limitată. Din păcate această încercare, a cărei sursă ultimă era în Constituţia americană, a fost curmată de intervenţia Rusiei şi Turciei. Imperiile "protectoare" erau mai confortabile cu un domnitor impus şi un sistem "parlamentar", al confuziei puterilor.
Anul 1848 a fost anul în care România a ratat şansa de a deveni o democraţie prezidenţială. Ar fi fost aceasta o alegere realistă şi utilă?
Criticii prezidenţialismului arată adesea spre cazul Americii Latine. Merită discutat, pentru că aici vedem din nou importanţa "constituţiei profunde".
În prima parte a secolul al XIX-lea, statele Americii Latine au adoptat modele prezidenţiale. Multe s-au dovedit instabile. E acesta un argument cu privire la "pericolele prezidenţialismului"?
Nu. Dacă studiem tranziţia de la democraţie la dictatură, vedem că, de cele mai multe ori, Armata a fost principalul factor de instabilitate. Neşansa istorică a ţărilor din America Latină a fost aceea de a avea o clasă militară puternică, bine ancorată în societate. Altfel spus, orice fel de democraţie, fie ea parlamentară sau prezidenţială, ar fi pierit în condiţiile care prevalau în America Latină.
Credem că prezidenţialismul e fragil prin definiţie? Atunci priviţi singurul caz de regim parlamentar din America de Sud, în Brazilia (Chile între 1891-1925 un caz încă şi mai special). A rezistat doar 16 luni (1961-1963). Dacă eliminăm din analiză factorul militar, vom vedea că, în realitate, şansele de supravieţuire ale unui sistem parlamentar şi ale unuia prezidenţial sunt practic egale. Atunci când militarii devin o castă privilegiată, perspectivele democraţiei devin foarte sumbre şi în Europa (cazurile Prusiei, Serbiei şi Rusiei sunt semnificative).
În momentul în care statele noi ale Americii de Sud au optat pentru prezidenţialism, aceasta era practic singura opţiune pentru o republică independentă de monarhiile europene (pentru o scurtă perioadă Brazilia a fost, iarăşi, excepţia). Iar forţa "Constituţiei profunde" a făcut ca acestea să nu iasă din matca lor, evoluând în cicluri, de la autoritarism la democraţie, dar mereu în cadrele prezidenţialismului. Noi ne-am învârtit în jurul formulelor parlamentare. Nici noi nu am avut resursele sau curajul să o rupem cu trecutul.
Notă: Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.
1. Romania a ratat sansa in 1947
(mesaj trimis de Natafletz în data de 11.08.2009, 12:28)
... de a ramane monarhie....si dumneata faci parte din lungul sir de rateuri ale conducerii Romaniei de dupa 1947...
Prima parte a articolului e perfecta, ad doua care are legaturi vagi cu prima (ca sa nu spun ca n'are niciuna) e de fapt problema care te arde pe dumneata. Ca nu suntem republica prezidentiala. Ei ashi?! Dragutza, istoria o fi consemnand ce ramane scris dar mai ia'te si dupa SITUATIA DE FAPT, daca noi n'am avut regim prezidential in ultimii 45 ani inseamna ca eu sunt pekinez nu maidanezu lu' Pavlov... Pai dupa epoca "de aur" n'am auzit decat de Iliescu, Constantinescu, Basescu... ia pune'ti studentzii sa'ti enumere primii ministri de dupa 89 si fac pariu ca mai mult de jumate nu'si vor aminti succesiunea... A condus altcineva decat Iliescu pana'n 96? Se schimba vreun sef de deconcentrata fara sa stie nea Traian? Cataline nu ne mai lua de prosti. La Basescu a inceput sa se vada problema de constitutie bicefala pt ca Basescu si'a luat'o in cap ca el e tata si mama tuturor. Altminteri dormea linstit parlamentul
Tot CANCERUL asta politic care sufoca Romania este pt ca avem alegeri prezidentiale din patru, sau ma rog, din 5 in 5 ani!!! Macar de'ar fi un singur mandat permis ca sa stie alesul ca nu mai are rost sa se zbata decat pt interesul public, ar fi ceva... Monarhia in amjoritatea timpului ei chiar a reusit sa se tina departe de politica si dovada sta faptul ca chiar s'au facut niste pasi mari in istorie sub regi... Uita'te la istorie SI IN AFARA TEXTULUI CONSTITUTIILOR, si lasa comparatiile aberante cu America...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.08.2009, 18:38)
iar ai venit, esti bolnav omule
3. Prezidentialismul naste dictatori
(mesaj trimis de Moftangiu în data de 12.08.2009, 11:26)
Prezidentialismul se sprijina pe armata pentru a se perpetua la putere, si atunci e normal ca armata sa joace un rol important in viata politica a tarii respective.
Daca prezidentiabilul nu mai satisface doleantele generalilor acestia fac un puci, suspenda constitutia si instaleaza un om de-al lor si situatia se repeta cand nemultumirile in randul armatei cresc.
In sistemele constitutionale parlamentare conflictele se rezolva prin alegeri anticipate, prin schimbarea coalitilor la guvernare.
3.1. @3 (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Catalin Avramescu în data de 13.08.2009, 09:09)
V-ati ales foarte bine pseudonimul.
Dictaturi militare se dezvolta si din regimuri parlamentare. Ba chiar frecvent si virulent.
Ati auzit de Antonescu? De Adolf Hitler? De Mussolini? De "dictatura coloneilor" (1967-1974) in Grecia?
Nu? ah... banuiam eu...
Eu mult mai simplu sa postam decit sa ne pierdem vremea cititnd, nu-i asa? ne gidila placut sa fim tifnosi, sa para ca stim si noi ceva?