Construcţia celor două noi poduri peste Dunăre, Silistra - Călăraşi şi Nikopol - Turnu Măgurele, va începe până în 2017, a anunţat vineri ministrul bulgar al Transporturilor, Nikolina Angelkova, transmite Novinite.
Angelkova a explicat vineri că termenele limită au fost incluse în memorandumul româno-bulgar privind construcţia a două noi poduri peste Dunăre. În cazul adoptării deciziei de a se construi doar un pod rutier, aceasta va fi implementată în 2019, a afirmat ministrul bulgar al Transporturilor.
Autorităţile de la Sofia lucrează la formularele pentru finanţarea construcţiei, conform programului de cooperare transfrontalieră dintre Bulgaria şi România pentru perioada 2014-2020.
Demersurile pentru începerea lucrărilor la cele două noi poduri peste Dunăre vor fi finalizate în următorii doi ani şi sunt examinate oportunităţile de creare a unor parteneriate public-privat.
În prezent, există două poduri peste Dunăre care leagă Bulgaria de România. Podul Ruse - Giurgiu, lansat în 1954, şi podul Vidin - Calafat, inaugurat în 2013.
Podul de la Calafat-Vidin are o lungime de aproximativ 2 kilometri, 4 benzi rutiere (două pe fiecare sens), o linie simplă de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. De la darea sa în folosinţă, podul a fost traversat de 650.000 de vehicule.
Valoarea investiţiei pentru podul mixt Calafat-Vidin, în cazul României, a fost de 27.538.471,88 euro, sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană, cu fonduri nerambursabile (75%) şi de Guvernul României, cu fonduri de la bugetul de stat (25%).
Reprezentanţii Guvernelor român şi bulgar au semnat, în data de 28 octombrie, la Bucureşti, un memorandum prin care se angajează să înceapă construcţia a două noi poduri peste Dunăre, în prima faza la Turnu Măgurele-Nikopole şi ulterior la Călăraşi-Silistra, termenul avansat pentru inaugurarea primei construcţii fiind 2 ani, informează Mediafax.
Bulgaria şi România şi-au exprimat disponibilitatea de a construi cât mai multe poduri pentru a lega regiunile sărace de pe cele două maluri ale Dunării, pentru atragerea investiţiilor, creşterea traficului şi susţinerea afacerilor locale, potrivit lui Elean Gagov, expert în Ministerul Dezvoltării Regionale din Bulgaria.
El a spus că Transproiect 2001, compania românească angajată să realizeze studiile de fezabilitate pentru viitorul pod, a redactat câte trei opţiuni de poduri pentru fiecare pereche de oraşe, cu excepţia Silistra-Călăraşi, pentru care sunt două opţiuni.
Consultantul a mai sugerat două opţiuni pentru construcţia unui tunel pe sub Dunăre, la Nikopol-Turnu Măgurele şi Oriahovo-Bechet. Totuşi, construcţia unui tunel este considerată prea costisitoare, întrucât ar mari preţul ţintă al proiectului cu 70 de milioane de euro.
Gagov a notat că pentru construcţia celui de-al treilea pod peste Dunăre se va solicita co-finanţare din partea Uniunii Europene, după stabilirea amplasamentului.