Salonul "VIVA TECH" de la Paris (14 -17 iunie) a devenit, anul acesta, "the place to be" pentru start-up-urile din domeniul noilor tehnologii, în concurenţa directă cu CES - Las Vegas, iar invitatul de onoare al acestei ediţii a fost Elon Musk, care a s-a lansat (şi) în domeniul implanturilor cerebrale.
Inevitabil, subiectul "TESLA" a fost evocat, legat de investiţiile în bateriile litium-ion pentru vehicule electrice în lume: societatea are deja trei "Giga factory" (de minim 150 ha fiecare) - în SUA, în China şi în Germania şi a patra este prevăzută în Mexic (programată a fi cea mai mare fabrică din lume), dar concurenţa se organizează din ce în mai mult în Europa, mai ales în Franţa, unde patru proiecte sunt deja lansate în nordul ţării (în aşa-zisă "vale a bateriilor"):
1. ACC ( Automotive Cells Company ) a investit ( cu ajutorul statului francez) în oraşul Lens-Douvrin aproape 2 miliarde euro într-o fabrică de baterii inaugurată în această lună (capacitate iniţială = 13 GWh, potenţial = 40 GWh), pentru a echipa peste 500.000 de vehicule anual.
ACC include 3 mari societăţi:
- doi fabricanţi de maşini: Mercedes şi Stellantis (alianţa Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Jeep...) şi un mare grup petrolier (TotalEnergies), devenit acţionar principal al celui mai mare fabricant de baterii din Europa: Saft Batteries, actor inconturnabil în industria de baterii, cu o uzină performantă care există de mulţi ani, care produce baterii industriale speciale la Nersac/Angouleme, în sud-vestul Franţei.
2. AESC/Envision (filiala japoneză a grupului chinez Envision-Electricity) va produce, începând cu 2025, pentru Renault în uzina de la Drouai, (9 GWh în 2024 şi 24 GWh până în 2030) baterii pentru a echipa peste 300.000 de vehicule anual.
3. Societatea franceză de la Grenoble Verkor va începe exploatarea, la Dunkerque în 2025, a unei fabrici de baterii (cu o capacitate iniţială de 16 GWh şi un potenţial de 50 GWh) tot pentru Renault, care este acţionar în Verkor.
4. Societatea Taiwaneză ProLogium a anunţat o investiţie record de 5 miliarde de euro tot la Dunkerque şi anticipează primele baterii produse în 2026, cu o tehnologie avansată (de tip solid, care ar avea cel puţin trei avantaje: autonomia mărită, timpul de încărcare redus, greutatea diminuată).
În Franţa există şi societatea Forsee Power, care are o fabrică de producţie de baterii în Poitiers (celulele fiind fabricate în China) şi care echipează alte vehicule electrice (scooter, mini van, autobuze etc.)
Există şi proiecte ale societăţilor franceze de exploatare pe teritoriul ţării a minereurilor şi materialelor necesare în fabricarea bateriilor: grupul Eramet a anunţat crearea unei alianţe cu compania elveţiană BASF pentru a produce materiale catodice, iar societatea Imerys a declarat că va deveni principalul furnizor de Litiu din Europa, datorită unor zăcăminte importante localizate la Beauvoir, nu departe de Clermont Ferrand.
În Europa mai funcţionează câteva uzine de baterii (în Suedia şi Germania, de exemplu) şi numeroase proiecte în mai multe ţări se profilează, bateriile reprezentând punctul esenţial al unei maşini electrice, atât ca performanţă, cât şi ca preţ (aproximativ 30% din costul total); provocarea ce urmează este legată de reciclarea acestor baterii, care va reprezenta, în mod inevitabil, investiţii uriaşe, dar anticipate deja de toţi fabricanţii.
Traversăm o perioadă cu un dinamism extrem al pieţei maşinilor electrice şi actorii mondiali se organizează pentru a-şi consolida poziţiile pe piaţă: TESLA este încă nr.1 în lume (mai puţin în China, unde fabricantul local BYD este dominant), urmată de BMW, Renault-Nissan, Toyota, Volkswagen.
• Bill Ford: SUA nu poate concura cu China
Concurenţa pe piaţa automobilelor electrice, la toate nivelurile, este foarte acerbă. Industria auto începe să depindă puternic de bateriile electrice. Bill Ford, preşedintele executiv al Ford Motor, a avertizat că Statele Unite nu sunt încă pregătite să concureze cu China în domeniul producţiei de vehicule electrice, transmite Reuters. "Ei s-au dezvoltat foarte rapid şi au construit vehicule electrice la scară largă şi acum le exportă", a declarat Bill Ford, la CNN. Acesta a adăugat: "Nu sunt aici, dar cred că vor veni la un moment dat. Trebuie să fim pregătiţi şi ne pregătim". În februarie, grupul auto anunţa că intenţionează să investească 3,5 miliarde de dolari într-o fabrică pentru baterii folosite la vehiculele electrice în Michigan, într-o tranzacţie care implica utilizarea tehnologiei de la producătorul chinez de baterii CATL, iar senatorul american Marco Rubio a cerut Administraţiei Biden să analizeze acordul. Bill Ford, care este strănepotul celui care a înfiinţat compania, Henry Ford, a apreciat că investiţia de la Michigan reprezintă o şansă pentru inginerii Ford să înveţe despre tehnologie şi să o utilizeze în beneficiul Ford.
"Uzina din Michigan este deţinută integral de Ford. Vor fi angajaţii noştri şi vom avea licenţă pentru drepturile asupra tehnologiei. Asta este", a explicat preşedintele executiv al Ford Motor. În mai, directorul general al Ford, Jim Farley, declara că producătorii chinezi de vehicule electrice sunt principalii rivali ai companiei în acest sector, iar Ford are nevoie de un brand distinctiv sau de costuri mai scăzute pentru a depăşi companiile din China. "Îi văd pe chinezi ca principalii competitori, nu pe General Motors sau Toyota. Chinezii vor fi centrul de putere", a afirmat Farley. Compania a anunţat recent că se aşteaptă în acest an la un profit operaţional ajustat între 9 şi 11 miliarde de dolari. Cifra include o pierdere anticipată de trei miliarde de dolari la divizia de vehicule electrice, Model e. În primul trimestru din 2023, Ford a pierdut mai mult de 60.000 dolari per vehicul electric vândut. Producătorul auto american are trei divizii: Ford Model e (vehicule electrice), Ford Blue (vehicule pe combustie) şi Ford Pro (vehicule comerciale şi servicii). (O.D.)
• Camion electric în teste, între Braşov şi Sfântu Gheorghe
Transportul cu camioane electrice este testat şi în ţara noastră. Gebruder Weiss România anunţă testarea, pentru prima dată pe plan local, a unui astfel de vehicul. În luna mai, compania a testat un autotractor Volvo FH Electric 4x2, echipat cu un pachet de 6 baterii (540kWh), pe o perioadă de zece zile. Această acţiune a fost realizată în parteneriat cu un client important din industria de sisteme de siguranţă auto şi Volvo Trucks, un producător cu o gamă largă de camioane electrice disponibilă în toate segmentele grele.
Viorel Leca, Director General al Gebruder Weiss România a declarat: "În perioada 10-19 mai, camionul electric a realizat mai multe curse zilnic, fiind monitorizat constant de echipa de proiect. Astfel, testarea acestuia ne-a oferit posibilitatea de a înţelege mai bine oportunităţile şi constrângerile operării unor unităţi de transport 100% electrice". În cele 10 zile de teste, camionul electric a efectuat zilnic multiple curse între Braşov şi Sfântul Gheorghe şi curse locale în zona Braşovului. Acesta a efectuat, în medie, 150 km în fiecare zi şi a transportat materii prime, produse finite, dar şi ambalaje destinate industriei auto între diferite puncte de lucru. În cadrul acestui experiment, Gebruder Weiss a dorit să testeze şi să înţeleagă ce presupune exploatarea acestei noi tehnologii, în contextul unui cost de achiziţie superior unui camion convenţional şi a unei infrastructuri insuficient dezvoltată în România, momentan. S-au avut în vedere considerente precum: fiabilitate, consum, autonomie, timp de încărcare, dar nu numai. Rezultatele obţinute la finalul testelor sunt satisfăcătoare şi deschid posibilitatea achiziţionării şi operării unor astfel de camioane în activităţile zilnice de transport. În momentul de faţă, acestea se pretează a fi integrate pe distanţe medii, de până la 150-200 km tur-retur, cu condiţia existenţei unei staţii de încărcare la capăt de traseu. (O.D.)
• Noi reguli pentru producătorii de baterii
Parlamentul UE a adoptat, săptămâna trecută, noi reguli pentru proiectarea, fabricarea şi reciclarea tuturor tipurilor de baterii vândute în UE. Producătorii de baterii vor fi astfel supuşi unor cerinţe mai stricte de mediu şi de due diligence dacă vor să vândă pe piaţa europeană.
Cu 587 de voturi pentru, nouă împotrivă şi 20 de abţineri, deputaţii europeni au aprobat acordul încheiat cu Consiliul UE în decembrie 2022 pentru revizuirea regulilor europene privind bateriile. După aprobarea acordului şi de către Consiliu, actul va fi în Jurnalul Oficial al UE, după care va intra în vigoare. Noile reguli urmăresc să promoveze o economie circulară prin reglementarea tuturor tipurilor de baterii - inclusiv bateriile pentru vehicule electrice - pe tot parcursul ciclului lor de viaţă.
Conform deciziei Parlamentului European, cerinţele de reciclare a materiilor prime din bateriile uzate sunt: 50% până în 2027 şi 80% până în 2031 pentru litiu, 90% până în 2027 şi 95% până în 2031 pentru cobalt, cupru, plumb şi nichel. (G.M.)
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.06.2023, 08:16)
La noi?Certuri si escrocheri.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.06.2023, 08:18)
Da. asa este la rusi
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.06.2023, 19:48)
levier pe litium log! si credit carbon...
eu sunt de mult....
s c cret