• Dacă o persoană infectată cu SarsCoV-2 atinge un produs ambalat, virusul nu penetrează ambalajul, conform unui studiu realizat de Universitatea Bucureşti
Vânzarea asistată a pâinii şi a produselor de panificaţie proaspete este un indicator de civilizaţie, necesar, care trebuie reglementat, indiferent că România se află sau nu într-un anumit context epidemiologic, este de părere Costel Stanciu, preşedintele Asociaţiei Pro Consumatori. Afirmaţia a fost făcută în cadrul dezbaterii publice organizată, astăzi, online, de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Discuţiile au privit necesitatea adoptării Ordinului ANPC care urmăreşte reglementarea vânzării pâinii în vrac.
Costel Stanciu a subliniat: "APC susţine proiectul de ordin iniţiat de ANPC cu privire la vânzarea asistată a acestor produse care fac parte din alimentaţia noastră de zi cu zi. Vânzarea asistată a pâinii şi produselor de panificaţie proaspete este un indicator de civilizaţie, necesar, care trebuie reglementat, indiferent că România se află sau nu într-un anumit context epidemiologic! Pâinea şi produsele de panificaţie proaspete faţă de aceleaşi produse, dar ambalate, prezintă un avantaj clar faţă de acestea din urmă, în sensul că produsele proaspete sunt mai apetisante şi mai bogate în nutrienţi din punct de vedere cantitativ. Personal, ori de câte ori am posibilitatea să cumpăr pâine şi produse de panificaţie proaspete, fac acest lucru numai dacă vânzarea acestora este asistată de o persoană, în sensul că sunt servit şi nu mi se permite să ating acele produse, în felul acesta mă protejez pe mine şi familia mea de îmbolnăvirea cauzată de contaminarea acestor produse de către consumatori care nu realizează riscurile la care ne expun pe noi ceilalţi prin atingerea acestor produse cu mâna fără folosirea unor mănuşi sau cleşti puşi la dispoziţie de comercianţi".
În opinia lui George Bădescu, directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale (AMRC), vânzarea asistată a pâinii şi produselor de panificaţie proaspete nu este indicată întrucât aceasta ar crea aglomeraţie şi ar duce la creşterea riscurilor de contaminare cu SARS-Cov-2, subminând încrederea consumatorilor în securitatea alimentară.
Prin iniţiativa sa, ANPC intenţionează să reglementeze vânzarea asistată pentru pâinea şi produsele de panificaţie care nu se prezintă la comercializare într-un ambalaj de protecţie sanitară şi să instituie obligaţia legală pentru comercianţi, în special hipermarket-uri, să vândă pâinea şi produsele de panificaţie proaspete prin intermediul unei persoane dedicate ce va furniza la cerere produsul solicitat de consumator.
Asociaţia Pro Consumatori evidenţiază că nu sunt puţine situaţiile în care foarte mulţi consumatori, neavând cunoştinţe sanitare, ating de mai multe ori produsele de panificaţie neambalate fără a folosi mănuşile din plastic/cleştii şi pungile de hârtie puse la dispoziţie de comercianţi. Acest lucru ar duce la contaminarea respectivelor produse cu bacterii/virusuri care îi pot îmbolnăvi pe consumatorii ce achiziţionează produse de panificaţie contaminate de consumatorii neglijenţi sau care nu ţin cont de măsurile de igienă elementară, subliniază APC.
La dezbaterea de astăzi au participat reprezentanţi din partea instituţiilor statului (Ministerul agriculturii, ANSVSA) şi din partea producătorilor, comercianţilor şi consumatorilor.
Pritre altele, unii dintre participanţi au criticat Studiul privind riscurile şi căile de transmitere şi contaminare cu virusul SARS-CoV 2 prin intermediul unor produse de panificaţie preambalate şi formularea unor propuneri de soluţii, măsuri şi tehnologii noi şi emergente pentru prevenirea transmiterii virusului în comunităţi, realizat de Universitatea din Bucureşti. Acesta arată că, în cazul în care o persoană contaminată sau infectată cu SarsCoV-2 atinge un produs ambalat, virusul nu penetrează ambalajul. În acelaşi timp, acesta evidenţiază că virusul rezistă pe suprafeţele produselor cu atât mai mult cu cât acestea au porii mai mari, pâinea încadrându-se în acest tip de produse.
Mihai Vişan, director executiv al Federaţiei Romalimenta, a anunţat că a solicitat Consiliului Concurenţei să verifice dacă acest studiu afectează concurenţa din ţara noastră.