Produsele de panificaţie din vitrinele deschise, cu autoservire, din magazinele de vânzare cu amănuntul trebuie să fie plasate în ambalaje din plastic/celofan sau hârtie, recomandă FAO şi OMS, în ghidul "COVID-19 şi Siguranţa Alimentelor: Ghid pentru Industria Alimentară", publicat în primăvara acestui an. Cercetarea recomandă: "Comercianţii cu amănuntul de produse alimentare ar trebui (...) să ia în considerare să nu expună în mod deschis sau să vândă produse de panificaţie neambalate la standurile de autoservire. Produsele de panificaţie din vitrinele deschise, cu autoservire, din magazinele de vânzare cu amănuntul trebuie să fie plasate în ambalaje din plastic/celofan sau hârtie. În cazul în care produsele de panificaţie la vrac sunt expuse în magazinele de vânzare cu amănuntul, acestea ar trebui să fie plasate în standuri din plexiglas şi puse în pungi folosind cleştele atunci când clienţii se servesc".
Lucrarea menţionează că, "deoarece picăturile respiratorii sunt prea grele pentru a fi transportate în aer, acestea aterizează pe obiecte şi suprafeţe care înconjoară persoana infectată. Este posibil ca cineva să se poate infecta prin atingerea unei suprafeţe contaminate, obiect, sau mâna unei persoane infectate şi apoi să-şi atingă gura, nasul sau ochii".
În acest context, documentul citat recomandă lucrătorilor comerciali infectaţi să evite prezenţa la lucru, deoarece, dacă un lucrător infectat manipulează alimente, este posibil ca acesta să introducă virusul la produsele alimentare cu care lucrează sau pe suprafeţele din unitatea respectivă, prin tuse şi strănut sau prin contactul cu acestea. Specialiştii sunt de părere că aceeaşi recomandare este valabilă şi pentru consumatori, iar în situaţia în care aceştia ar putea fi asimpomatici să fie luate toate măsurile pentru ca aceştia să nu intre în contact direct cu produsele alimentare.
Ghidul provizoriu FAO/OMS "COVID-19 şi Siguranţa Alimentelor: Ghid pentru Industria Alimentară" conchide: "Este obligatoriu ca industria alimentară să consolideze măsurile de igienă personală şi să ofere o instruire actualizată cu privire la principiile de igienă a alimentelor pentru a elimina sau reduce riscul ca suprafeţele alimentelor şi materialele de ambalare a acestora să fie contaminate cu virusul de la lucrători alimentar".
Conform lucrării de specialitate, se recomandă ca şi consumatorii să îşi dezinfecteze sacoşele cu care vin la cumpărături şi să minimizeze riscul de transmitere a COVID-19.
Îngrijorările apărute la nivel mondial în primăvară, după declararea pandemiei de SARS CoV-2, continuă şi în prezent, atât la nivel global, cât şi la nivelul autorităţilor din ţara noastră, care arată o preocupare sporită pentru evitarea infectării cu noul coronavirus. În acest context, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a pus în dezbatere publică textul unui ordin cu caracter normativ necesar pentru protejarea consumatorilor, persoane fizice. Acesta prevede obligaţia profesioniştilor de a asigura informaţiile privind prezenţa unor substanţe sau produse care pot cauza alergii sau intoleranţă în produsele alimentare neambalate. Proiectul ordinului ANPC arată: "Considerăm că, prin proiectul de act normativ, se asigură o mai bună protecţie a sănătăţii şi vieţii consumatorilor din România, cât şi informarea acestora cu privire la substanţele sau produsele care pot cauza alergii sau intoleranţă în cazul pâinii şi a produselor de panificaţie comercializate în vrac direct, informaţii menite a proteja consumatorii care suferă de diferite alergii".
Iniţiativa Autorităţii arată că, urmare a acţiunilor de control desfăşurate de ANPC a rezultat existenţa, la comercializare, de produse în vrac la care nu se asigură informarea consumatorilor cu privire la substanţe sau produse care pot cauza alergii sau intoleranţă, putând fi pusă, astfel, în pericol sănătatea consu-matorilor.
Ordinul dezbătut intens săptămâna trecută stabileşte condiţiile care trebuie respectate la comercializarea în vrac a pâinii şi a produselor de panificaţie: "Pentru pâinea şi produsele de panificaţie care nu se prezintă, la comercializare, într-un ambalaj de protecţie sanitară operatorul economic ce comercializează produsul are obligaţia de a furniza aceste produse prin intermediul «vânzării asistate», respectiv prin intermediul unei persoane dedicate ce va furniza, la cerere, produsul către consumator. (...) Se interzice comercializarea pâinii şi a produselor de panificaţie nepreambalate prin «autoservire» către fiecare consumator. (...) La comercializarea în vrac a pâinii şi a produselor de panificaţie, operatorii economici sunt obligaţi să afişeze în structurile de vânzare următoarele elemente: - denumirea sub care se vinde produsul; - denumirea furnizorului; - cantitatea netă/bucată; - preţul de vânzare cu amănuntul, exprimat în lei/bucată; - preţul pe unitatea de măsură, exprimat în lei/kg; - componentele cu efecte alergene".
Cei prezenţi la discuţii - reprezentanţi ai industriei, dar şi ai autorităţilor abilitate - au manifestat opinii divergente pe subiect. Pe de o parte, reprezentanţii marilor producători şi ai asociaţiilor de consumatori consideră necesară ambalarea pâinii şi a produselor de panificaţie, pentru a elimina riscurile contaminării cumpărătorilor cu virusul SARS CoV-2, pe de altă parte cei care îi reprezintă pe micii producători şi pe producătorii artizanali spun că ambalarea pâinii şi a produselor de panificaţie ar afecta industriile de profil, susţinând că virusul nu se transmite prin alimente. Pasul următor este definitivarea Ordinului ANPC, care va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării lui în Monitorul Oficial.