România se confruntă cu două mari provocări în momentul actual, deficitul de forţă de muncă calificată şi inflaţia ridicată, iar digitalizarea ar ajuta cel puţin la ameliorarea acestui deficit de forţă de muncă, a afirmat, ieri, Cristina Chiriac, preşedintele Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), în cadrul conferinţei "Factorul Uman în Securitatea Cibernetică" organizată de Cyber Space Academy".
Preşedintele CONAF a afirmat: "Avem două provocări majore în acest moment: deficitul de forţă de muncă şi, în mod surprinzător, rata inflaţiei care, din punct de vedere economic, este în strânsă legătură cu deficitul de forţă de muncă, afectând major acest indicator. Noi am avut în 2019 un proiect extrem de important, naţional, pe care l-am dezbătut în şase mari oraşe ale României - centre economice - şi pe care l-am numit «Pactul pentru muncă» pentru că cea mai mare problemă a antreprenorilor este deficitul de forţă de muncă calificată. Am constatat că acest deficit cu care ne confruntăm şi pe care noi l-am cuantificat la momentul acela la 1 milion de oameni ar putea fi diminuat dacă România ar face progrese în ceea ce priveşte digitalizarea. Şi am început să ne uităm pe tot ceea ce înseamnă statistici la nivel european, să vedem care sunt primii paşi pe care ar trebui să-i facem, noi ca antreprenori, primii paşi pe care statul român ar trebui să-i facă având în vedere că România este pe ultimul loc (în UE) în ceea ce priveşte digitalizarea şi să vedem care sunt progresele la care ar trebui să ne aşteptăm în următorii ani".
Potrivit Cristinei Chiriac, majoritatea companiilor din ţara noastră sunt microîntreprinderi sau IMM-uri care nu pot îşi permit să investească în securitate cibernetică, iar din acest motiv este nevoie de campanii de conştientizare în materie de riscuri cibernetice. "Dacă vrem să discutăm despre competitivitate economică, socială şi orice altă formă de competitivitate ar trebui să ne îmbunătăţim tot ceea ce înseamnă protecţia datelor cu care lucrăm şi pe care le avem, dar ar trebui să ne pregătim în primul rând angajaţii, să înţeleagă cât de importantă este atât digitalizarea cât şi competenţele care provin din acest segment. Din păcate, trebuie să spun că din cele 1 milion de companii înregistrate în România la 31 decembrie 2021, ponderea majoră este pe segmentul microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii. Cu alte cuvinte vorbim de o capacitate redusă a antreprenorilor de a investi pe acest segment şi, mai mult, cred că se vorbeşte extrem de puţin de importanţa a tot ceea ce înseamnă protecţia de date, cibersecurity, digitalizare. În consecinţă, cred că primul pas pe care îl avem (de făcut) este să începem campanii de conştientizare în rândul antreprenorilor, cu sprijinul sau prezenţa autorităţilor în aceste campanii de conştientizare", a spus Chiriac.