O parte din beneficiarii privaţi de investiţii în construcţii nu-şi achită cota de 0,5% către Casa Socială a Constructorilor (CSC), prevăzută de lege, a spus Ovidiu Iliescu, directorul general al CSC, subliniind că sunt foarte importante atât continuitatea şi stabilitatea pe piaţa forţei de muncă, dar şi calitatea lucrărilor din construcţii.
CSC a fost înfiinţată şi îşi desfăşoară activitatea în baza unei legi organice a statului român, Legea nr. 215/1997, "asigurând o protecţie socială reală salariaţilor din sectoarele de construcţii şi materiale de construcţii, în perioada timpului nefavorabil", potrivit domnului Iliescu. În cei 19 ani de funcţionare, CSC a acordat protecţie socială unui număr de 463.430 de salariaţi din sectoarele de activitate construcţii şi producerea materialelor de construcţii. Astfel, conform reprezentantului CSC, această entitate se transformă în "roata de rezervă" a societăţilor de construcţii, fiind, în acelaşi timp, un contribuabil important la bugetul de stat, la bugetul asigurărilor sociale şi la fondurile speciale.
Principalele surse de finanţare pentru protecţia socială, stabilite prin legea Casei Sociale a Constructorilor, se împart în două categorii - contribuţiile membrilor CSC, respectiv 1% din salariul de bază brut al salariaţilor şi 1,5% din valoarea producţiei de construcţii/montaj realizate şi încasate de societăţi (taxă deductibilă) şi cota de 0,5% din valoarea devizului de construcţii.
Ovidiu Iliescu a spus că peste 355 de milioane de lei au fost alocate pentru protecţie socială şi contribuţii la bugetele de stat, între anii 1998 şi 2017.
Indemnizaţia de protecţie socială acordată în perioada 1 noiembrie - 31 martie reprezintă 75% din media salariului de bază brut din ultimele trei luni.
Cu toate acestea, firmele care sunt beneficiari ai lucrărilor de construcţii nu achită această cotă, potrivit lui Ovidiu Iliescu. Domnia sa a precizat: "Am scris la 250 de firme de arhitectură şi proiectare în acest an referitor la legislaţia privind cota de 0,5% şi, practic, nu am avut nicio reacţie. Inspecţia de Stat în Construcţii (ISC) stă foarte bine cu încasările taxei pe care o percepe, întrucât sunt prevăzute penalităţi pentru neachitarea acesteia şi, în acelaşi timp, nu se face recepţia fără ca această taxă să fie plătită".
În mod similar, în opinia domnului Iliescu, ar trebui ca recepţia lucrărilor să nu poată fi efectuată în cazul în care cota de 0,5% nu este achitată către CSC. Această taxă ar trebui impusă prin autorizaţia de construire, a mai spus domnia sa.
Reprezentantul CSC a precizat că, încă de la începutul legii, au existat o serie de acte normative care au reglementat această cotă.
Ovidiu Iliescu ne-a explicat, recent: "După apariţia Legii nr. 215/1997, începând cu anul 1998 (iarna 1998-1999), CSC a început să funcţioneze efectiv şi să acorde protecţie socială salariaţilor din sectoarele de construcţii şi de producere a materialelor de construcţii, constituind fondurile necesare în condiţiile legii.
În anul 1998, a fost emisă HG nr. 600/1998, care introduce în Devizul General, reglementat prin HG 376/1994, cota de 0,5% aferentă CSC, la capitolul 5.2 Comisioane, cote, taxe etc., în concordanţă cu prevederile Legii nr. 215/1997.
Această prevedere înseamnă, de fapt, că, orice titular al unei autorizaţii de construire, unde Devizul General este piesă scrisă obligatorie, în calitate de beneficiar de investiţii (investitor sau proprietar), indiferent de sursa de finanţare şi de forma de proprietate, trebuie să preleveze şi să vireze către CSC, pe măsura execuţiei lucrărilor, cota de 0,5% aferentă.
Începând cu HG nr. 600/1998 şi continuând cu toate celelalte hotărâri de guvern apărute ulterior cu referire la Devizul General al investiţiei, până la ultima hotărâre de guvern, respectiv HG nr. 907/2016 care prevede la capitolul 5.2.4. cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, în aplicarea prevederilor Legii privind Casa Socială a Constructorilor, cota de 0,5% a fost menţinută în concordanţă cu prevederile Legii nr. 215/1997, în vigoare la această dată.
HG nr. 907/2016, art. 2, lit. h) prevede că beneficiarul investiţiei este entitatea publică, persoana juridică sau fizică ce are un drept de execuţie a lucrărilor de construcţii potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Aş dori să menţionez aici faptul că, de cele mai multe ori, beneficiarii de investiţii care încearcă să se sustragă de la plata cotei de 0,5%, invocă neapartenenţa la organizaţia noastră, făcând abstracţie că Legea CSC se referă la obligaţia achitării cotei de 0,5% din valoarea devizului de construcţii cu corespondent în devizul general de către beneficiarii de investiţii, titulari ai unei autorizaţii de construire care are la baza obţinerii ei, printre documentele obligatorii, şi devizul general al lucrării, unde, conform legislaţiei, începând cu HG nr. 600/1998 şi până la HG nr. 907/2016 (în vigoare) se include în devizul general, cota aferentă CSC".
Sistemul educaţional nu încurajează specializarea forţei de muncă din construcţii, potrivit lui Ovidiu Iliescu, domnia sa menţionând că şcolile profesionale sau liceele industriale au circa 20 de elevi, în unele zone numărul acestora scăzând la 15-16. Totodată, calitatea materialului didactic este mult sub necesitatea pieţei.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.11.2017, 14:43)
Constructorii terebuie sa isi vada interesele si sa se inscrie la Casa Sociala in numar mare pentru ca nu au nimic de pierdut. Trebuie sa se faca precum in Italia sau Germania sa nu aiba acces la fonduri publice decat cei organizati in Casa Sociala si atunci vor veni toti.