Cu mai puţin de 30 de zile înaintea intrării în vigoare a sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (SGR), a fost adoptată o Hotărâre de Guvern care prevede o modificare esenţială cu privire la calendarul de implementare, prin stabilirea datei de 30 iunie 2024 ca dată limită până la care se pot introduce pe piaţă, respectiv comercializa, stocurile de ambalaje neinscripţionate SGR, pre-existente la data de 30 noiembrie 2023.
Astfel, Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (HG nr. 1074/2021) a fost actualizată prin prevederile Hotărârii de Guvern nr. 1075/2023 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (HG nr. 1075/2023) publicată şi intrată în vigoare de la 7 noiembrie.
În plus, HG nr. 1075/2023 aduce clarificări suplimentare cu privire la modalitatea de funcţionare a SGR, precum:
excluderea expresă din sfera ambalajelor SGR a ambalajelor de băuturi precum: paharele pentru băuturi, ambalajele de tip pouches - ambalaje flexibile de tip pungă în straturi, bag-in-box - băuturi în cutie închisă de carton (prin intermediul acestui tip de ambalaj fiind uzual comercializate, spre exemplu, sucurile de fructe, vinurile etc.)
specificarea în mod expres a anumitor obligaţii aplicabile producătorilor şi comercianţilor, precum obligaţia producătorilor de a înregistra în registrul ambalajelor SGR fiecare tip de ambalaj SGR pus pe piaţă.
situaţia produselor oferite cu titlu gratuit consumatorilor, precum mostre sau premii, caz în care producătorul, respectiv comerciantul, vor avea posibilitatea de a opta pentru suportarea costului garanţiei aferente produsului oferit cu titlu gratuit, fiind reglementată în mod specific şi situaţia în care oferirea gratuită se realizează de către comerciant la instrucţiunea producătorului.
clarificarea importului, achiziţiei intracomunitare şi a introducerii pe piaţa naţională a produselor ambalate SGR care nu sunt inscripţionate SGR, permise până la data de 31 decembrie 2023.
Deşi la nivelul HG nr. 1075/2023 nu a fost reglementată şi metodologia de calcul aferentă tarifelor de gestionare şi administrare, în cuprinsul acesteia se determină, în funcţie de tipul de ambalaj, cuantumul fix aplicabil, cu menţiunea că tariful de gestionare se diferenţiază în funcţie de modalitatea de preluare (preluare automată RVM, preluare manuală sau cazul specific HoReCa).
În completarea aspectelor de mai sus, se menţin principalele obligaţii aplicabile producătorilor şi comercianţilor, în considerarea SGR reglementate prin HG nr. 1074/2021, sens în care amintim, cu titlu exemplificativ:
obligaţia producătorilor şi comercianţilor de a încheia un contract valabil cu RetuRO. În legătură cu această obligaţie, menţionăm că HG nr. 1075/2023 specifică în mod expres că este interzisă introducerea pe piaţa naţională, respectiv comercializarea a produselor ambalate în ambalaje SGR dacă producătorii/comercianţii nu au contractul încheiat în mod valabil cu RetuRO.
obligaţia producătorilor de a ţine o evidenţă clară a numărului total al produselor ambalate în ambalaje SGR, clasificate în funcţie de tipul materialului (plastic, metal, sticlă), greutate şi volume şi de a raporta atât ambalajele puse pe piaţă către RetuRO (prin intermediul programului informatic dezvoltat şi gestionat de acesta), cât şi evidenţa garanţiilor percepute de la clienţii pentru produsele ambalate în ambalaje SGR. În oglindă, multiple obligaţii de raportare şi menţinere a evidenţei produselor ambalate în ambalaje SGR, a garanţiilor etc. se aplică şi comercianţilor.
obligaţia producătorilor de a plăti tariful de administrare către RetuRO, în cuantumul prevăzut de HG nr. 1075/2023.
obligaţia comercianţilor de a informa în mod corespunzător consumatorii şi utilizatorii finali cu privire la modalitatea de funcţionare a SGR, precum: i) categoriile de produse care fac parte din SGR, ii) valoarea garanţiei şi posibilitatea consumatorilor de a le fi restituită această garanţie, iii) punctele de returnare operate de comerciant, orarul de funcţionare al acestora, precum şi modalităţile de preluare a ambalajelor, iv) modalităţile de restituire a garanţie şi situaţiile de refuz al restituirii garanţiei. În legătură cu obligaţia de informare în relaţia cu consumatorii/utilizatorii finali, HG nr. 1075/2023 aduce o clarificare prin menţionarea expresă a modalităţii în care comerciantul trebuie să indice valoarea garanţiei, respectiv distinct de preţul produsului, atât la raft, cât şi în documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR.