Iată o idee cu rădăcini nu doar în paginile de astăzi ale "ciudaţilor" de pe net, ci şi în multe dintre culturile vechi ale Terrei: civilizaţii care stau pe-aproape şi, după ce "ne-au făcut oameni", din cînd în cînd, ne mai dau un şut în fund pe calea progresului, prin modificări genetice, tehnologice, prin alterarea unor condiţii esenţiale de mediu, ori prin iniţierea unor aleşi, a căror paradigmă de viaţă schimbă ulterior cursul istoriei umane. Unii au îmbrăţişat serios ipoteza, fac cercetări şi scriu cărţi, alţii o resping ori rămîn sceptici, alţii, cu plăcere sau teamă, îşi simt curiozitatea zgîndărită de consecinţele captivante.
Aşadar, dacă ET s-ar uita la ceea ce face Homo Mioriticus, la cum se comportă, colectiv, ar rămîne uluit de două ori. O dată, pentru că lumea noastră funcţionează pe baza unei reguli care o condamnă la un lung şi păgubitor şir de erori, adică pierdere de vreme, de resurse şi oportunităţi. În termenii legilor lui Murphy: "Cînd se confruntă cu o problemă (în cîmp social), oamenii nu aleg niciodată soluţia bună, pînă cînd nu le epuizează pe toate celelalte, proaste"!! Vrea cineva să ştie cînd îşi vor reveni în simţiri şi cînd vor coborî cu picioarele pe Pămînt PSD-ul şi toţi cei care au răspunderea guvernării în România? Nu are decît să numere variantele aberante pe care le mai au la dispoziţie, pentru a fi încercate, în timpul rămas pînă la următoarele alegeri. Aş putea paria că vor fi departe de a le epuiza! Dincolo de prostie, incompetenţă, lipsă totală de respect pentru algoritmi banali şi primitivi, dar raţionali, de luare a deciziei, există şi alte rădăcini ascunse ale acestei "ciudăţenii" a comportamentului individual şi încă mai accentuat, colectiv. Una ţine chiar de universul biologic căruia îi aparţinem, construit pe principiul, altfel foarte raţional, al economiei de energie. Ca orice principiu bun, însă, are şi consecinţe nedorite (perverse). Aşa se face că, de regulă, sub presiunea instantaneităţii şi a imediatităţii care domină comportamentul uman, soluţiile la îndemînă sunt tocmai cele care presupun mai puţină energie cheltuită pentru a le găsi, înţelege, formula sau pune în aplicare.
Nenorocirea este aceea că, tot de regulă, ele sunt şi cele mai proaste, sunt cele care nu rezolvă tema, în schimb antrenează alte consecinţe negative, care complică încă şi mai mult rezolvarea, la următoarea iteraţie de abordare. Gîndirea critică adoarme de la sine, păcălită de uşurinţa cu care se oferă soluţia, sau este trimisă la culcare de "instinctul" care ne îndeamnă, imperativ, să facem alegerile urmînd criteriul economiei de efort, înainte şi împotriva altora, care ne-ar cere altceva. După cum arată cu temei cercetările aplicate de psihologie comportamentală şi socială, (vezi proaspătul laureat al pseudo-nobelului pentru economie, Richard Thaler, Nudge, sau al laureat, Daniel Kahneman, Gîndire rapidă, gîndire lentă), în ciuda a ceea ce în mod obişnuit credem, ne place să credem! comportamentul uman nu este condus, nici în primul rînd, nici în cea mai mare măsură, de gîndirea raţional-critică, ci de alte mecanisme volitiv-cognitive, puse mult mai bine de acord cu principiul economiei de energie, cum ar fi inerţia sau gratificaţia instantanee!! A doua rădăcină ţine tot de pseudo-raţionalitate, cea a constructelor noastre sociale mai complexe, instituţii, sisteme de interacţiune cu finalitate dată, modele de interacţiune pentru sesizarea, gestiunea, rezolvarea problemelor sociale etc. Ca să funcţioneze în parametri de optim, orice astfel de construcţie (sistem) are nevoie de o buclă de informaţie care să semnaleze "deraierile", inadecvarea contra-funcţională, pierderile masive sau, dimpotrivă, supra-alimentarea din sistem, pe scurt, tot ceea ce ameninţă prin consecinţe integritatea, la limită, supravieţuirea sistemului. Oricine poate recunoaşte tema în propriul corp. Cînd ceva merge sistematic rău, sau intervine brusc dar ne periclitează integritatea, cineva ne "trage de mînecă", tare şi imposibil de ignorat: durerea! Este numai unul dintre multiplele mecanisme, uşor de recunoscut, ale acestei funcţii esenţiale, de "semnalizare", fără de care circuitele şi sistemele noastre biologice, hiper-complexe, nu ar fi capabile să se autoregleze atît de fin şi pe termene atît de îndelungate, în ciuda factorilor perturbatori, mereu şi insistent prezenţi. Ei bine, la nivel social, încă nu am ajuns nici măcar să recunoaştem raţional importanţa şi necesitatea acestor mecanisme. În consecinţă, nu le studiem sistematic, nu ştim să le construim, cu atît mai puţin să le implementăm social în mod eficient. Consecinţele sunt pur şi simplu ruinătoare! În primul rînd, nu înregistrăm decît foarte precar şi tîrziu imensele costuri sociale (resurse, timp, oportunităţi) ale şirului lung de soluţii proaste pe care le tot încercăm. Poate cineva să spună, cu orice ordin de aproximare ar lucra, cît ne costă, colectiv, pe noi România, şirul neîntrerupt al ratărilor de guvernare de la alegeri încoace? Ori încotro ar căuta cineva un indicator sintetic, un cadran, un parametru care să dea o indicaţie, fie şi grosieră, cu privire la pierderile înregistrate, nu îl va găsi! Nu de alta, dar pur şi simplu el nu există nicăieri: nici în teoria economică, nici în cele politice, mai general, sociologice... nicăieri! Nu interesează pe nimeni! Ca şi cînd aceste costuri nu ar exista! Problema şi vestea rea este că ele există şi nu se evaporă în vînt, aşa cum pare la prima vedere, mai ales celor care ar trebui să răspundă cu viaţa şi avutul lor pentru dezastrele pe care le produc prin activităţile care îşi răsfrîng consecinţele asupra celorlalţi, ci se acumulează, se depun în straturi. Aşa s-a format, încet dar sigur, peste România un munte strivitor, numit înapoiere structural-istorică.
Al doilea motiv de uluială pentru ET-ul care contemplă spaţiul social mioritic este constatarea că învăţarea socială, în ciuda faptului că există forme complexe de memorie colectivă (precondiţie!) şi uriaşe beneficii de pe urma ei rămîne constant, în istoria noastră, la cote reduse, în proximitatea toxică a lui zero, în orice caz mult sub nivelul necesar unui curs progresiv, chiar dacă schimbările tehnologice creează iluzia avansului civilizaţional, cel puţin în ultima sută de ani. Social vorbind, în ultimii două mii sau doar două sute de ani, nu am devenit deloc mult mai "deştepţi", mai "învăţaţi", nu avem la îndemînă soluţii mai bune pentru probleme critice, cum ar fi gestiunea impactului social al variaţiilor masive de mediu, crizele economice, gestiunea conflictelor, ori a problemelor tipice pentru dezvoltare. ET ar rămîne, de asemenea, uluit în faţa constatării că, în mod sistematic, soluţiile la care recurgem, în încercarea de a rezolva problemele noastre sociale, sunt unilaterale, anti-sistemice şi calibrate doar pentru "vreme bună", pentru condiţiile cele mai favorabile, ori favorabile numai cîtorva.
În termenii lui Cipolla, legea întîi a prostiei umane este mereu şi egal valabilă, astfel încît, acum 100 de ani, ca şi astăzi, în spaţiul mioritic, nimeni nu este în stare să subestimeze numărul proştilor şi al prostiilor care vor influenţa decisiv viaţa oamenilor şi a comunităţilor.
1. solutii spirituale ale crizelor
(mesaj trimis de Salomeea în data de 20.10.2017, 06:49)
Prima mea lectura despre acest subiect a fost Amintiri despre Viitor, eram in clasa a saptea.
Cei destepti sunt alesi de extratetestrii iar cei prosti de electorat, scopul fiind acelasi influenta decisiva a oamenilor si comunitatilor....diferenta specifica este data de directie.
In timpul stagiului la Comisia Europeana mi-am facut o prietena doar pentru ca mergea mereu la aceleasi conferinte sau activitati ca si mine...ea ma numea extraterestra, pentru ca aveam mereu curajul sa iau...
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 08:10)
Le 21ème siècle sera religieux, ou ne sera pas.
Andre MALRAUX
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 08:33)
Vezi ca o cam dai in bara cu "eruditia" 1
Ala pe care ai vrut sa-l citezi se numea Andre Malraux, iar citatul suna cam asa : "Secolul XXI sau va fi religios, sau nu va mai fi defel".
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 08:41)
Malraux nu a zis asa ceva.Mai mult decat atat,a fost inmormantat fara niciun ceremonial religios,conform cu propria dorinta.Malraux a fost ateu convins.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 09:30)
Nu cred ca vreunul dintre noi doi a fost de fata cand Malraux a spus asta sau ca a stat de paza toata viata lui Malraux ca sa poata spune ca nu a zis asta, dar spusele ii sunt atribuite lui Malraux, iar citatul corect este cel de la 1.1. (prezentand unele diferente cu oarecare semnificatie).
Faptul ca Malraux insusi va fi fost ateu nu este nicidecum argument ca n-ar fi apreciat viitorul conform citatului.
Daca eu afirm ca religia va juca un rol important in ... ceva,... de exemplu, in...
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 09:36)
Daca nu esti in stare sa porti un dialog civilizat,nu te angrena in el.Malraux a fost inteebat chiar spre finalul vietii despre acrasta vorba pecare ar fi rostit- o.A negat ca i- ar apartine,in plus,a zis ca nu avea cum sa spuna asa ceva penteu ca nimeni nu poate sti ce se intampla in viitor....dupa ligica ta si Malraux e tot prost.
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 10:14)
Daca nu ai discernamant, atunci nu face parada de civilizatie, iar daca esti ilogica, atunci manifesta minimul de bun simt sa o recunosti, cand te izbeste logica in plin.
La 1.4., am scris clar, nu ca Malraux a spus asta, ci ca "spusele ii sunt atribuite lui Malraux".
La 1.1. ti-am dat citatul corect si faptul subliniat cu majuscule ca este vorba despre Malraux, iar nu despre Moreau.
In loc sa-ti recunosti erorile, ti le-ai adancit, argumentand ilogic, ba chiar ti-ai inceput ultima replica...
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 10:27)
Sunt un ''el'',in primul rand.Deci nu sunt Salomeea.
In al doilea rand ,repet,sunt vorbele lui Malraux in opozitie cu ce spui tu.
Te las pe tine sa crezi in stiinta viitorului,eu am alte preocupari .
1.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 10:55)
Am gresit din nou - am presupus ca ai fi Salomeea - sunt gresit in oricare incercare, tu esti cel care are dreptate, daca esti ateu, nu poti spune "Le 21ème siècle sera religieux, ou ne sera pas", pentru ca tu crezi ca asta ar insemna sa fii inconsecvent.
Te las sa crezi asta, cum ma lasi sa cred in futurologie. Apropo, futurologia este o stiinta; in chimie crezi?
1.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 11:39)
Nu am pretentia sa stiu tot ,cu toate ca incerc sa invat cat mai multe...Cam asta e scopul principal .
Nici daca as fi avut placerea sa dialoghez cu Malraux ,nu as avea taria sa afirm ca stiu tot despre el,cu toate ca am semne mari de intrebare daca ar fi vrut el sa dialogheze cu mine:).Ce stim,e din : carti,articole,interviuri .Uneori,oamenii mai si revin asupra unor vorbe.Asta nu inseamna ca nu e bine,din contra.
1.10. va multumesc (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 20.10.2017, 17:40)
Andre Malreaux..asa este...asa am si scris prima data apoi am cautat pe net si am gasit Andre Moreau....am vrezut ca am facut eu vreo confuzie...merci.Acest motto l-am avut si la admiterea la facultatea de limbi straine..sau poate l-am ales eu..nu imi mai amintesc dar oricum m-a marcat mult ce a spus..din ateu am devenit religioasa spre bucuria mamei mele!
1.11. nume corect Adre Berger -corect (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 20.10.2017, 17:55)
André Malraux, nume schimbat din André Berger (n. 3 noiembrie 1901, Paris - d. 23 noiembrie 1976, Créteil). Eu, de obicei, semnez cand postez..Ma asteptam sa comentati articolul
Qui a dit ?
Le XXIème siècle sera spirituel ou ne sera pas
ou « Le XXIe siècle sera religieux… ou spirituel… », « Le XXIe siècle sera mystique ou ne sera pas »,
Malraux
André Frossard
André Breton
René Guil
Une formule apocryphe
1.12. explictie gasita pe net (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 20.10.2017, 18:11)
Répondant à une question envoyée par le journal danois Dagliga Nyhiter portant sur le fondement religieux de la morale, Malraux conclue ainsi sa réponse : « Depuis cinquante ans la psychologie réintègre les démons dans l’homme. Tel est le bilan sérieux de la psychanalyse. Je pense que la tâche du prochain siècle, en face de la plus terrible menace qu’ait connu l’humanité, va être d’y réintroduire les dieux. » En mars de la même année,...
1.13. religia bahai- pt un milenium spiritual (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 20.10.2017, 18:22)
Malreaux se referea la evolutia spirituala, la principiul revelatiei progresive...la reinnoirea religiilor. Religia bahai este pentru un milenium...dupa ea va veni un alt mesager. La baza fiecarei mari civilizatii a stat o religie. Noua mari civilizatii, noua mari religii...Bahaii vor fi progoniti de catre islamisti si crestini, uniti, asa spune profetul...Deja in Iran multi bahai au fost martirizati. Sa revenim la Malraux. Iata ce am gasit...
Cet événement spirituel n’a rien...
1.14. erata (răspuns la opinia nr. 1.10)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 20.10.2017, 18:25)
Andre Malraux...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 07:44)
Singura problema nu e ca suntem prosti,ca ne-am putea '' vindeca''.Ci,prostia e contagioasa, pe cand opusul ei,nu e.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 12:16)
Cornel, tine minte un lucru: oamenii sunt credinciosi numai propriului lor sistem de valori. Iar evolutia maxima apare la granita dintre haos si ordine.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 14:18)
tine minte 3 cuvinte autorul nare minte,
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.10.2017, 15:48)
Sunt 4, dar nu stii gramatica.
3.3. ce inseamna sa evoluezi spiritual? (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Silvia în data de 20.10.2017, 18:08)
Nu exista decat un singur Dumnezeu, toate religiile sunt egale si toti oamenii sunt egali in fata divinitatii.
Religia bahai chiar asta isi propune, un sistem comun de valori...Ar trebui sa definim ce inseamna spiritual si ce inseamna religios..sau credincios.
Pentru mine un om spiritual este cel caruia ii este rusine sa manance si sa bea cand stie ca altii nu sufera si nu au acces la hrana si apa potabila. Spiritual inseamna sa iti fie mila de orice fiinta creata de natura sau de divinitate
3.4. erata (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de Silvia în data de 20.10.2017, 18:28)
Altii sufera...
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de MAKE în data de 20.10.2017, 19:31)
Deindata ce ai rostit propozitia "Dumnezeu exista", ai devenit ateu.
Un pic de rigoare nu strica.
4. Doctorul André Moreau
(mesaj trimis de Salomeea în data de 20.10.2017, 18:36)
V-aţi întrebat de ce în dragoste, sunteţi atras de o anumită persoană şi nu de alta ? Câti dintre dumneavoastră aţi realizat că aţi făcut alegeri în funcţie de anumite aspecte exterioare ale fiinţei umane şi nicidecum în funcţie de valorile dumneavoastră, care apar, de regulă, în plan secundar ?!… Alegerile sunt aproape oarbe şi nu ştim exact de unde vin şi nici cum operează ele. Doctorul André Moreau, pasionat continuu de întelegerea sistemelor psihologice ale omului, explorator al...
5. Andre Moreau
(mesaj trimis de Salomeea în data de 20.10.2017, 18:43)
„Dragostea incepe cu mult inainte de a intalni persoana iubita, inca din copilarie cand am avut sansa sa fiu iubit de mama mea si de tatal meu si mai tarziu cand am invatat sa ma respect, sa ma apreciez si sa ma iubesc asa cum sunt. Daca ma indragostesc la prima vedere de o persoana pe care nu o cunosc, inseamna ca ea corespunde imaginii ideale pe care am construit-o in timp, in mod involuntar si inconstient. Este masca femeii ideale sau a barbatului ideal. Procesul de dragoste...
5.1. tot Moreau despre iubire (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 20.10.2017, 19:11)
„Te iubesc” este un sentiment important care trebuie împărtăşit. Constat cu tristeţe că, deseori, exprimarea afecţiunii faţă de o persoană pe care o iubim este şi rămâne atât de dificilă. Mă gândesc la numeroşi părinţi care se tem să-şi manifeste intimitatea şi afecţiunea în prezenţa copiilor. Mă gândesc la îndrăgostiţii care se ascund de privirile altora sau, şi mai rău, la îndrăgostitul căruia îi este frică să-şi exprime sentimentele. De multe ori, am vrea să facem acest lucru,...
5.2. iubire=Dumnezeu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de Silvia în data de 21.10.2017, 13:50)
Isus Cristos a venit cu mesaj de iubire iar Baha Ulah cu mesaj de unitate! Maine se sarbatoreste la centrul educational Bahai din Baneasa, nastere lui baha Ulah..copiii au pregatit o piesa de teatru! Daca cineva este interesat sa mearga adresa este Dobrogeanu Gherea, nr.123, Baneasa.
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de mitica în data de 22.10.2017, 14:16)
tine minte 5 cuvinte;du de n portul marsiliei'
5.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.10.2017, 19:58)
Nu inteleg aluzia!