Domeniile care avantajează România în competiţia pe piaţa UE, pe baza cărora va fi construit brandul de ţară, sunt alimentele ecologice, industria IT, vinul, turismul, confecţiile, mobila, produsele meşteşugăreşti şi medicamentele naturiste, arată proiectul strategiei post-aderare al Guvernului.
Potrivit proiectului strategiei, definirea profilului de ţară presupune, pe lângă identificarea avantajelor competitive ale României pe piaţa UE, construirea unei imagini pozitive a ţării, în baza specificului naţional, însă România se confruntă cu un deficit de imagine în Europa. Astfel, arată documentul, citat de NewsIn, în cele mai multe cazuri nu există informaţii care să individualizeze România, iar cetăţenii români sau informaţiile legate de ţară sunt asociate cu evenimente negative.
Proiectul propune o acţiune în trei etape pentru schimbarea percepţiei negative. Astfel, într-o primă etapă, va fi efectuat un "audit de brand", care presupune identificarea cauzelor care duc la formarea imaginii negative a României, analiza vizibilităţii şi percepţiei brandurilor româneşti în UE şi identificarea punctelor forte, pe baza cărora se poate construi o imagine favorabilă.
În a doua etapă, va fi elaborat conceptul brandului României. În opinia iniţiatorilor proiectului, valorile aduse de România în Uniunea Europeană sunt cultura română, calitatea capitalului uman, sportul de performanţă, contribuţia la securitatea regională şi identificarea României, la nivelul UE, cu teme mari de politică externă - spre exemplu Marea Neagră. Un alt atu este diversitatea biologică, România fiind singurul stat membru al UE cu cinci bioregiuni din cele 11 existente.
În ceea ce priveşte ultima etapă, care include promovarea brandului, sarcina comunicării va reveni instituţiilor statului - mai ales reprezentanţelor diplomatice şi institutelor culturale române din străinătate - investitorilor privaţi şi formatorilor de opinie. Proiectul de strategie arată că schimbarea imaginii României "este un obiectiv cu un orizont de realizare pe termen lung".
ASG: Proiectul privind construirea brandului de ţară a fost definitivat
Proiectul ASG privind construirea brandului de ţară a fost definitivat din luna decembrie a anului trecut, urmând ca acesta să fie aprobat printr-o hotărâre de Guvern, cel mai probabil în luna ianuarie, a declarat, la sfîrşitul săptămînii trecute, şeful ASG, Alfred Bulai, citat de NewsIn.
ªeful Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale (ASG) a spus că bugetul propus pentru realizarea brandului de ţară este secret, având în vedere că diferitele componente ale proiectului (auditare, elaborarea şi promovarea brandului "România") urmează să fie scoase la licitaţie.
Bulai a declarat în noiembrie că pentru a construi brandul "România", este nevoie de circa zece milioane de euro şi de un interval de trei ani. "O ţară ca România are nevoie de o sumă de două-trei milioane de euro pe an pentru a-şi construi brandul de ţară. În trei ani am avea nişte rezultate concrete pe care să le putem măsura", declara preşedintele Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale. Tot atunci Bulai declara că, dacă Executivul va aproba programul propus de ASG, procesul ulterior de licitaţie va dura aproximativ trei luni.