• Chiriţoiu: Creditul nu este ajutor de stat şi nu are nevoie de avizul CE
Deputaţii au aprobat, ieri, în plenul Camerei, acordarea unui împrumut de 769,78 milioane de lei, de către Ministerul Finanţelor Publice (MFP) pentru CFR SA, în vederea achitării datoriilor pe care aceasta din urmă le are la furnizorii de energie electrică.
Proiectul de lege a trecut deja de Senat, la finalul lunii iunie, ieri fiind votat în Camera Deputaţilor, care este for decizional, cu 163 de voturi pentru, 64 împotrivă şi 7 abţineri.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, susţine că acest credit nu este considerat ajutor de stat, întrucât compania vizată are monopol pe piaţă.
Domnia sa ne-a declarat: "Avem de-a face cu un monopol natural, iar acest împrumut nu este susceptibil de ajutor de stat, pentru că nu va afecta comunicarea între statele membre".
Şeful Consiliului Concurenţei ne-a precizat că nu a fost nevoie să solicite avizul Comisiei Europene (CE).
"A fost doar o discuţie între noi şi reprezentanţii CE, nu a fost nevoie să cerem un aviz", a mai spus domnia sa.
Proiectul de lege spune că "neadoptarea în regim de urgenţă a prezentei ordonanţe de urgenţă poate avea ca efect intrarea în insolvenţă a CFR şi neaprobarea de către Consiliul Director al Fondului Monetar Internaţional a Scrisorii de Intenţie înaintată de autorităţile române".
Potrivit actului legislativ, anul trecut, compania de căi ferate a înregistrat arierate de 4,45 miliarde lei, din care datoriile către furnizorii de electricitate însemnau 1,87 miliarde lei, majorările şi penalităţile ridicându-se la aproximativ 774 milioane de lei.
Suma de 769,78 milioane de lei, care va fi acordată sub formă de împrumut din vărsămintele din privatizare înregistrate în contul general al Trezoreriei Statului, va fi utilizată pentru plata obligaţiilor restante înregistrate în contabilitatea CFR la finalul lunii martie 2012, după cum urmează: 9,72 milioane lei vor merge la EON, circa 347 milioane lei - la ENEL, aproape 167,5 milioane lei - la CEZ, 11,3 milioane lei - la FDEE Muntenia Nord şi 234,78 milioane lei - la Electrica Furnizare.
Conform expunerii de motive, "scopul prezentului act normativ este de a realiza echilibrarea economico-financiară a societăţii, achitarea obligaţiilor de plată restante, constând în sume înregistrate în contabilitatea CFR la data de 31 martie 2012, faţă de operatorii economici furnizori de energie electrică".
Împrumutul va avea o rată a dobânzii situată la nivelul ratei dobânzii de politică monetară practicată de Banca Naţională a României (BNR), la care vor fi adăugate patru puncte procentuale şi are scadenţa la 30 noiembrie 2012.
"Plata sumelor se va realiza în termenii convenţiilor, prin care furnizorii de energie electrică renunţă la penalităţile de întârziere calculate până la data plăţii obligaţiilor restante înregistrate la 31.03.2012 de către CFR, în condiţiile legii", se mai arată în expunerea de motive.
• Aprobarea în Camera Deputaţilor a conversiei datoriilor CFR SA în acţiuni, amânată
Pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaţilor reunit ieri, în şedinţă, s-a aflat şi Ordonanţa de Guvern care vizează conversia datoriilor CFR în acţiuni. Deputaţii nu au ajuns, însă, la ea, fiind, cel mai probabil, amânată pentru săptămâna viitoare.
Şi acest proiect legislativ a trecut, în luna mai, de Senat, fiind aprobat de Executiv.
Ordonanţa prevede conversia în acţiuni a sumei de 3,99 miliarde lei (peste 900 de milioane de euro), ce reprezintă datoriile înregistrate de CFR SA, la sfârşitul anului trecut, către bugetul consolidat al statului. Mai mult de 2 miliarde lei din acest total reprezintă penalităţi şi majorări pentru neplată sau plata cu întârziere.
La momentul avizării Ordonanţei în Guvern, Dan Suciu, purtător de cuvânt al Executivului la acea vreme, a declarat: "Întregul proces a primit aprobarea Comisiei Europene. (...) Avem acordul Comisiei Europene, care nu consideră conversia în acţiuni ajutor de stat, întrucât nu există concurenţă pe această piaţă. Este o piaţă cu un singur operator important şi atunci problema ajutorului de stat nu se pune".
Acesta a afirmat că procesul privind conversia în acţiuni a datoriilor istorice ale CFR este condiţionat şi dublat de un Plan de măsuri de redresare economico-financiară.
"Aceste măsuri prevăd diminuarea treptată a pierderilor pe care le înregistrează această companie, pentru că datorii de asemenea amploare să nu se mai acumuleze", a spus Dan Suciu.
Datoriile companiei vor fi şterse prin derogare de la legislaţia actuală ce reglementează datoria publică.
Proiectul subliniază că, întrucât CFR se află pe lista companiilor monitorizate de Fondul Monetar Internaţional, neadoptarea aces-tei măsuri în regim de urgenţă ar împiedica îndeplinirea obiectivelor stabilite în acordul cu instituţia financiară internaţională.
Acţiunile emise de CFR, ca urmare a conversiei datoriilor, vor fi transferate Ministerului Transporturilor, în calitate de acţionar unic al companiei.
Potrivit Ministerul Transporturilor, operaţiunea este necesară pentru realizarea echilibrului economico-fiananciar al societăţii şi achitarea arieratelor, pentru depăşirea dificultăţilor generate de lipsa temporară a disponibilităţilor băneşti şi evitarea acumulării unor noi datorii.
Actul legislativ precizează: "Din cauza subfinanţării sistematice a sistemului feroviar, a veniturilor insuficiente, la data de 31 decembrie 2011, CFR SA a înregistrat datorii către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale şi bugetul fondurilor speciale în valoare de 3.990.000 lei".
În opinia avocatului Gheorghe Piperea, ştergerea datoriilor CFR este cu siguranţă ajutor de stat.
Domnia sa ne-a explicat, cu câteva luni în urmă, că, prin conversia în acţiuni, această creanţă a statului se va transforma dintr-una certă în una eventuală, care va fi încasată doar în cazul în care CFR va face profit.
"Schimbăm creanţe certe pe hârtii de loterie", ne-a spus Gheorghe Piperea, care nu crede în posibilitatea că aceste acţiuni vor fi cumpărate vreodată. Domnia sa subliniază că CFR are multe datorii şi la bănci, instituţii care nu vor accepta niciodată astfel de conversii
În cazul CFR, soluţia este insolvenţa, în opinia domniei sale: "Intrarea într-o procedură de reorganizare juridică ar aduce companiei cel puţin trei avantaje: datoriile nu ar mai creşte, creditorii nu ar mai putea cere executarea silită şi nu ar mai fi nevoie de acordul UE pentru îngheţarea datoriilor, întrucât ar exista o hotărâre judecătorească în acest sens. De asemenea, într-un proces de insolvenţă, ar putea ieşi la suprafaţă unele contracte de spălare de bani de sute de milioane de euro, cum ar fi cele de curăţare a vagoanelor sau de deszăpezire. Dacă CFR nu intră în insolvenţă, atunci să falimenteze, pentru că această companie are piaţă, dar necesită un management de criză, care nu poate fi decât un administrator judiciar".
O operaţiune asemănătoare de ştergere a datoriilor a fost aprobată de Guvern prin Ordonanţă de Urgenţă aprobată în ultima şedinţă din 2006, înainte de intrarea României în Uniunea Europeană, pentru 34 de societăţi comerciale, inclusiv CFR SA, dar Comisia Europeană nu a avizat actul normativ nici până în prezent.
În 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia în acţiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA către Electrica, dar măsura a fost respinsă la acea vreme de Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe motiv că operatorul de transport nu este inclus în lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce înseamnă că acţiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.
Nici pentru perioada imediată Guvernul nu are în vedere privatizarea CFR SA, ci restructurarea companiei.
Privatizarea CFR Marfă nu se va mai face în 2012, deşi evaluarea companiei este finalizată, cel mai probabil o decizie în calea privatizării urmând să fie luată anul viitor, a declarat, ieri, Horaţiu Buzatu, secretar general adjunct în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, citat de Agerpres.
Domnia sa a precizat: "Pentru finalizarea privatizării în acest an, răspunsul este mai degrabă nu. Am terminat evaluarea companiei, dar nu putem avansa cifre. Asta pentru că ar fi în dezavantajul vânzătorului, adică statul român, dar şi al celor care vor fi interesaţi să participe".
Horaţiu Buzatu explica, cu ocazia unei conferinţe de presă organizate la începutul lunii octombrie, că pentru finalizarea privatizării integrale a CFR Marfă până la 31 decembrie 2012, conform înţelegerii cu Fondul Monetar Internaţional, era necesar un ultim aviz din partea CSAT.
"Acest ultim aviz nu a venit, ci am primit un comunicat prin care ni s-a spus că membrii CSAT au fost informaţi cu privire la privatizarea societăţii. Practic, aceasta a dus la scoaterea proiectului de Hotărâre de Guvern privind privatizarea societăţii din şedinţa de Guvern de miercuri, iar lipsa avizului poate fi o problemă din cauza calendarului foarte strâns", a spus Buzatu, adăugând că Ministerul Transporturilor primise toate avizele din partea celorlalte ministere pentru privatizarea integrală a societăţii şi că, în perioada următoare, în lipsa unui aviz de la CSAT, necesar având în vedere că CFR Marfă este o companie strategică, ministerul va continua evaluarea terenurilor companiei şi realizarea altor proceduri, pentru pregătirea privatizării ulterioare a societăţii.
Preşedintele interimar al PDL Bucureşti, Adriean Videanu, a atras, ieri, atenţia că urmează privatizările CFR Marfă şi Tarom, care vor avea "aceeaşi soartă" ca cea de la Oltchim, arătând că, dacă premierul Victor Ponta "ar fi bărbat politic", atunci şi-ar da demisia.
"Atrag atenţia că urmează şi alte procese de privatizare. Modul în care Guvernul Ponta a gestionat privatizarea Oltchim (...) atrag atenţia că urmează CFR Marfă, urmează Tarom, companii importante pentru economia românească, care vor avea aceeaşi soartă. Guvernul Ponta nu e credibil în a continua procesul de privatizare în România şi singura soluţie este demisia Guvernului. Dacă domnul Ponta ar fi bărbat politic, singurul gest pe care ar trebui să-l facă ar fi acela de a-şi da demisia, în beneficiul României", a precizat Adriean Videanu, citat de Mediafax.
El a spus că premierul Victor Ponta, "dorind să scape de efectele" eşecului privatizării Oltchim, "minte împrăştiat, încercând să lovească în tot ce se poate pe eşichierul românesc".