Chiar dacă nu a produs niciodată acest combustibil, Spania a surclasat, în martie, Norvegia, devenind cel mai mare exportator de gaze naturale lichefiate (GNL) din Europa, din cauza scăderii cererii interne provocate de criză, evoluţie care a obligat companiile de utilităţi să reexporte încărcăturile, potrivit Bloomberg.
Comerţul cu GNL este susţinut de preţurile din Asia şi America de Sud, cu circa 30% mai mari decât cele din Europa.
Japonia importă mai mult după ce a închis centralele nucleare, în urma accidentului de la Fukushima din 2011. Şi ţările Americii de Sud măresc achiziţiile de GNL, din cauza secetei din Brazilia, care a redus producţia de energie a hidrocentralelor. De asemenea, valul de frig din Statele Unite ale Americii a redus livrările de gaze prin conducte către Mexic.
Companiile spaniole Iberdrola şi Endesa au încheiat contracte pe termen lung care le obligă să cumpere gaze lichefiate, majoritatea contractelor având clauze privind destinaţiile, astfel încât acestea nu pot fi modificate.
Andy Flower, consultant în industria GNL în Caterham, Anglia, a declarat: "Nu are prea mult sens să aduci o încărcătură într-un terminal, să o descarci, apoi să o reîncarci pe o navă şi să o trimiţi altundeva. Reîncărcările constituie un mod nebunesc de a face afaceri, dar sunt o realitate a afacerilor cu GNL".
Anul trecut, preţul mediu al unui milion de unităţi termale britanice de GNL a fost de 16,65 dolari în Asia de Nord-Est. În februarie, preţul a atins un nivel-record de 19,7 dolari pentru contractele cu termen de 6-8 săptămâni, potrivit datelor World Gas Intelligence. Tot în februarie, în sud-vestul Europei, preţul contractelor de acest tip pentru GNL a fost de 12,81 dolari.
Compania Enagas informează că, în martie, din Spania au plecat 7 cargouri cu GNL, în timp ce de la terminalul norvegian Hammerfest au plecat numai 5. Hammerfest este singurul terminal care lichefiază gaze prin îngheţare la -162 de grade Celsius.
Conform Enagas, Spania va reexporta în lunile aprilie şi mai un număr-record de 10 cargouri, astfel că exporturile din primele cinci luni ale lui 2014 vor fi duble faţă de nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut.
În ultimul an, Norvegia a exportat în medie 6 cargouri pe lună. În acest an, livrările internaţionale ale Norvegiei au scăzut cu 7,8%, la 3,05 milioane tone, în timp ce exporturile Spaniei au urcat cu 68%, la 2,13 milioane tone, reprezentând 51% din cantitatea totală de GNL reexportată la nivel mondial, potrivit datelor International Group of LNG Importers din Paris. Totuşi, importurile Spaniei de GNL au scăzut cu 37%, la 9,13 milioane tone.
BG Group a estimat, în martie, că, la nivel mondial, cererea pentru GNL va depăşi oferta cel puţin până în 2020.
Bloomberg mai notează că livrările de GNL ale Uniunii Europene ar putea scădea, întrucât cele 28 state membre vor să reducă dependenţa de gazele livrate de Rusia (sursa a 30% din necesarul de consum al UE). Jumătate dintre gazelle ruseşti tranzitează Ucraina, unde tensiunile sunt în creştere după ce Rusia a anexat, luna trecută, Peninsula Crimeea.