• UPDATE 13:28: Plicul OmniTRAX nu conţinea oferta preliminară
Ministerul Transporturilor (MT) informează că, în cadrul procesului de privatizare a SNTFM CFR Marfă, s-a încheiat procedura de verificare a documentelor depuse de către cei trei investitori înscrişi pe "Lista scurtă", în etapa de negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, potrivit unui comunicat de presă.
În urma analizării documentelor de mai sus, s-a constatat că S.C. Grup Feroviar Român (GFR) S.A. şi Asocierea S.C. Transferoviar Grup S.A. & Donau Finantz GMBH au depus ofertele preliminare şi neangajante şi comentariile asupra contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, conform Anunţului şi Dosarului de Prezentare, iar plicul depus de către OmniTRAX Inc. nu conţinea oferta preliminară si neangajantă şi nici comentariile asupra contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni.
Comisia de Privatizare constituită la nivelul Ministerului Transporturilor va organiza şi susţine sesiuni de clarificări cu potenţialii ofertanţi care au depus documentaţia completă, şi anume ofertele preliminare şi neangajante şi comentariile asupra contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, respectiv cu S.C. Grup Feroviar Român S.A. şi Asocierea S.C. Transferoviar Grup S.A. & Donau Finantz GMBH.
---
Toţi cei trei ofertanţi înscrişi pe lista scurtă pentru vânzarea pachetului majoritar de 51% din acţiunile CFR Marfă au depus oferte preliminare şi neangajante, trecând, astfel, la o nouă etapă a acestui proces.
Grup feroviar Român (GFR), care aparţine Grupului Grampet condus de Gruia Stoica, compania americană OmniTRAX şi asocierea formată din Transferoviar Grup (TFG), deţinut de Călin Mitică, şi fondul de investiţii Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria au depus, ieri, plicurile care ar trebui să conţină documentaţiile de participare la privatizare, potrivit Ministerului Transporturilor (MT).
"Documentaţia depusă de către investitori ar trebui să cuprindă oferta preliminară şi neangajantă şi comentariile asupra Contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, inclus în Dosarul de Prezentare", se arată în comunicatul ministerului de resort.
În următoarele zile, Comisia de Privatizare va purta discuţii cu fiecare dintre investitorii care au depus documentaţia pentru etapa a doua a acestei proceduri.
Pentru participarea la utima etapă - licitaţia cu ofertă în plic - documentele trebuie depuse până cel târziu în data de 19 iunie 2013, ora 12.00, acest termen fiind unul de decădere.
În data de 20 iunie, la sediul MT, Comisia de Privatizare va deschide plicurile cu documentele ofertanţilor prezenţi şi va stabili câştigătorul.
Cei trei ofertanţi au intrat în cursa pentru privatizarea CFR Marfă la a doua încercare, după ce, iniţial, au fost descalificaţi, iar Ministerul Transporturilor a relaxat dramatic condiţiile din anunţul de privatizare.
Recent, premierul Victor Ponta s-a declarat "moderat optimist" cu privire la reluarea procedurii de privatizare a CFR Marfă, în timp ce ministrul transporturilor Relu Fenechiu consideră că termenul final al privatizării, de 20 iunie, va fi respectat.
Unii analişti din piaţă sunt de părere că această privatizare nu ar fi trebuit continuată, după ce nimeni nu s-a înscris pe lista scurtă.
Faptul că au fost relaxate unele condiţii din anunţul de privatizare ar putea să ascundă existenţa unor elemente de ajutor de stat, autorităţile "adaptând" condiţiile de participare la privatizare pe profilul companiilor interesate de CFR Marfă, mai spun specialiştii.
Europarlamentarul PDL Theodor Stolojan consideră, însă, că CFR Marfă trebuie privatizată, întrucât este o companie care produce pierderi şi nu-şi poate achita datoriile către stat.
Domnia sa a declarat presei că "toate discuţiile despre preţ şi valoare la care facem referire la această privatizare sunt pe planul al doilea, pentru că ar trebui să primeze capacitatea acelui investitor şi experienţa sa în domeniu".
Cel care va prelua CFR Marfă trebuie să fie capabil să transforme societatea într-una profitabilă, mai spune Stolojan, apreciind că societatea în stare să gestioneze şi să readucă CFR Marfă pe linia de plutire este Grup Feroviar Roman, datorită experienţei sale în domeniu.
"Eu nu îi cunosc personal (n.r. pe investitori), însă GFR are capacitatea de a fi competitiv în piaţă, acţionează şi în alte ţări, nu numai în România, din punctul meu de vedere are capacitatea strategică în acest domeniu", a specificat europarlamentarul.
Privatizarea operatorului nostru feroviar de marfă a fost convenită cu reprezentanţii delegaţiei FMI. Pentru ca acest proces să fie unul de succes, autorităţile lucrează la realizarea unui proiect de Ordonanţă, potrivit căruia datoriile CFR Marfă la bugetul de stat, de 1,5 miliarde lei, vor fi şterse. Atât ministrul de resort, cât şi Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, au precizat că autorităţile noastre au opţinut acordul de principiu al Comisiei Europene în vederea ştergerii acestor datorii.