DTZ ECHINOX: ÎN ROMÂNIA, Stocul spaţiilor moderne de retail va depăşi 3 milioane mp

Valentin Busuioc
Companii #Imobiliare / 11 martie 2015

Stocul spaţiilor moderne de retail va depăşi 3 milioane mp

În 2014, livrările de spaţii noi au însumat 75.000 mp, cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani, aproximativ 65% din suprafaţă fiind livrată în Capitală, potrivit intermediarului imobiliar DTZ Echinox, care estimează că anul acesta nivelul livrărilor de spaţii noi va fi cu 196% mai ridicat.

Stocul total de spaţii moderne de retail din România este de 2,86 milioane metri pătraţi, 32% din această suprafaţă fiind înregistrată în Bucureşti. Centrele comerciale reprezintă 59%, în timp ce parcurile de retail şi galeriile comerciale deţin 25%, respectiv 16% din stocul total, conform unui comunicat trimis astăzi redacţiei.

În total, au fost finalizate trei proiecte moderne de retail: o galerie comercială (Auchan Tricodava) şi un parc de retail (Vulcan Value Center) în Capitală, iar în provincie centrul comercial Shopping City Târgu Jiu.

În România, densitatea spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 142 mp. În Bucureşti, densitatea spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 490 mp.

Spaţiile moderne de retail ce urmează a fi finalizate anul acesta depăşesc 220.000 de mp. Aproximativ 75% din această suprafaţă va fi livrată de către NEPI, care, în afară de finalizarea centrelor comerciale Mega Mall şi Timişoara Shopping City, are planificată extinderea anumitor proiecte din portofoliu: City Park Mall, Severin Shopping City şi Deva Shopping Center.

Cele mai importante proiecte noi de retail în 2015 sunt centrele comerciale Mega Mall în Bucureşti, Coresi Shopping City în Braşov, precum şi Timişoara Shopping City. La sfârşitul anului 2015, densitatea spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori va fi de 153 mp, estimează DTZ Echinox.

Bogdan Marcu, şeful departamentului de retail al DTZ Echinox, a declarat: ,,Anul acesta, vom asista la o serie de livrări şi extinderi de spaţii comerciale, ceea ce demonstrează că piaţa de retail din România este una activă atât pe partea de cerere, cât şi pe partea de livrări. În Bucureşti, piaţa de centre comerciale se va repoziţiona odată cu deschiderea Mega Mall, în Braşov se va livra primul centru comercial modern, iar în Timişoara, al doilea oraş din ţară ca număr de locuitori, anul acesta se va finaliza primul proiect modern de retail după 10 ani de stagnare".

Pe parcursul anului trecut, principalii retaileri din FMCG au deschis în total 265 de unităţi, 94% fiind supermarketuri (48%) şi magazine de proximitate (46%). Dintre operatorii de hypermarketuri, Kaufland a fost cel mai activ retailer, cu 13 deschideri (4 în Capitală şi 9 în oraşele regionale), ajungând la sfârşitul anului să deţină 102 centre în ţara noastră. Carrefour a deschis 2 unităţi în Bucureşti şi Târgu Jiu, iar Auchan a inaugurat un nou hypermarket în Bucureşti. Pe segmentul Cash & Carry, 2014 a fost al patrulea an fără deschideri, se mai arată în comunicat.

Mega Image a fost cel mai activ retailer pe segmentul FMCG, cu 115 unităţi inaugurate, cele mai multe fiind magazinele de proximitate Shop & Go (83 unităţi). Profi, următorul retailer ca număr de deschideri înregistrate în 2014, a inaugurat 71 de unităţi, 68% fiind supermarketuri.

Strategia de extindere a retailerilor de modă a vizat, în principal, proiectele cu performanţă dovedită. H&M a continuat să fie cel mai activ retailer de fashion, cu 8 deschideri anul trecut.

La rândul lui, retailerul Inditex a rămas inactiv şi continuă să opereze o reţea de 98 de magazine. Cu toate acestea, la sfârşitul primului semestru din 2015, odată cu livrarea Mega Mall şi Coresi Shopping City, Inditex va ajunge la o reţea de 108 magazine, estimează DTZ Echinox.

Compania susţine că percepţia noilor branduri despre ţara noastră s-a îmbunătăţit în 2014, în special datorită indicatorilor macroeconomici, precum rata de creştere a PIB-ului, vânzările din comerţul cu amănuntul sau consumul populaţiei. Cele mai multe intrări au fost înregistrate pe segmentul de modă, urmat de segmentul articolelor sportive şi cosmetice.

Rata de neocupare a avut o tendinţă descendentă, atât în Capitală, cât şi în oraşele regionale, fiind influenţată de nivelul minim de noi dezvoltări şi de nevoia retailerilor de a se extinde. Diferenţa dintre proiectele de retail prime şi cele secundare a continuat să fie semnificativă. Proiectele dominante înregistrează o rată de neocupare sub 4%, atât în Bucureşti, cât şi în oraşele regionale, în timp ce proiectele secundare consemnează o rată de neocupare între 20% şi 25%.

Chiriile prime nu au înregistrat schimbări pe parcursul anului 2014, pentru proiectele de retail performante din Bucureşti situându-se între 60 şi 70 euro/ mp/ lună, în timp ce în proiectele secundare chiria prime variază între 25 şi 40 euro/ mp/ lună. În afara Capitalei, chiria în centrele dominante variază între 20 şi 25 euro/ mp/ lună. În Timişoara, Cluj Napoca, Iaşi şi Constanţa, chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate, punctează DTZ Echinox.

Firma prognozează că, în 2015, stocul spaţiilor moderne de retail din România va depăşi 3 milioane mp, în timp ce în Bucureşti stocul modern de spaţii de retail va fi de peste 1 milion mp. "Rata de neocupare a proiectelor de retail prime va continua să descrească, într-un ritm mai lent în comparaţie cu 2014, ţinând cont de faptul că anul acesta trei proiecte majore de retail vor fi livrate. În ceea ce priveşte nivelul chiriilor prime, nu sunt aşteptate schimbări majore în prima parte a anului", conchide comunicatul citat.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb