Ministerul Transporturilor intenţionează să majoreze tarifele pentru călătoria cu metroul cu 20-30%. Noile tarife sunt incluse în anexa unui proiect de ordin al ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, pentru aprobarea tarifelor la călătoria cu metroul. Proiectul de ordin nu cuprinde nicio justificare a necesităţii acestei majorări.
Cu nici o lună în urmă, angajaţii de la metrou au obţinut salarii mai mari, începând din 2014, în condiţiile în care, acum, un salariat de la Metrorex câştigă, în medie, pe lună, 2.900 de lei net. Conducerea Metrorex a semnat noul Contract Colectiv de Muncă (CCM) în condiţiile solicitate de sindicalişti, iar salariile din companie vor creşte, astfel, cu indicele inflaţiei pe 2014.
Înainte să obţină majorarea salarială, sindicaliştii au ameninţat cu greva generală, ocazie în care premierul Victor Ponta a spus că nu ar fi un gest corect şi de bun-simţ, în condiţiile în care Metrorex beneficiază de subvenţii de la buget, respectiv din încasările strânse de la toţi românii, nu doar de la bucureşteni. "Ce se poate face facem, dar, în acelaşi timp, nu se mai pot face toate afacerile metroului prin firma-sindicat. Asta nu se mai poate şi, dacă asta e supărarea, pe asta nu o putem îndrepta", a spus şeful Executivului.
Aseară, conducerea Metrorex a dat un comunicat în care arată că aplicarea noilor tarife se va realiza în cursul lunii noiembrie 2013, la 3 zile după publicarea în Monitorul Oficial a actului normativ de aprobare. "Odată cu ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul compania Metrorex are în vedere şi asigurarea de răspundere civilă generală pentru prejudicii produse călătorilor în caz de accidente/incidente feroviare. Ajustarea tarifelor va conduce la o creştere lunară a veniturilor în valoare de circa 5 milioane de lei care va contribui la acoperirea cheltuielilor necesare asigurării serviciului public de transport călători cu metroul", se mai arată în documentul citat.
Potrivit Metrorex, la nivelul anului 2013, raportul dintre subvenţia necesară pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii la instalaţiile din metrou şi la materialul rulant în scopul asigurării serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă şi confort şi subvenţia alocată depăşeşte 137%, având un deficit de finanţare de circa 54 milioane de lei. Prin comparaţie cu alte administraţii de metrou, preţul actual la călătoria cu metroul din Bucureşti este de circa 45 euro cenţi faţă de alte administraţii de metrou în care preţul cel mai scăzut la călătoria cu metroul este peste 1 euro/călătorie (exemplu: Budapesta - 1 euro, Roma - 1 euro, Paris- 1,7 euro, Viena - 2 euro, Madrid - 2 euro, Berlin - 2,10 euro, Amsterdam- 2,7 euro, Londra - 5 euro, Sofia - 0,51 euro), mai spune Metrorex în comunicat.