• Bjorn van Roye, economist senior la Bloomberg Economics: "Creşterea globală se menţine deocamdată, dar evoluţia noii variante de coronavirus ar putea schimba traiectoria"
Economiile din Asia sunt deja lovite de faptul că, în regiune, varianta Delta a coronavirusului generează tot mai multe îmbolnăviri de Covid-19, situaţie în care consumatorii stau din nou acasă, iar avioanele rămân la sol.
O analiză Bloomberg atrage atenţia că sunt semne de avertizare timpurie cu privire la situaţia din Asia, spre exemplu datele de mobilitate Google, care evidenţiază impactul restricţiilor guvernelor asupra circulaţiei populaţiei. Mai mult, capacitatea de zbor din China indică o scădere a călătoriilor, producţia din Asia de Sud-Est este afectată, iar încrederea mediului de afaceri australian în economia ţării s-a prăbuşit.
Conform sursei, datele Google Mobility arată că restricţiile de mobilitate socială vor afecta cel mai sever consumatorii şi în special cheltuielile cu serviciile. Datele în cauză indică faptul că cele mai mari două oraşe ale Australiei sunt blocate, iar China impune limite în plin sezon estival.
Sursa mai arată că diferenţele mari între ratele de vaccinare din regiune au lăsat unele populaţii vulnerabile. Asia de Sud-Est a depăşit luna aceasta America Latină, devenind regiunea cu cea mai mare rată a mortalităţii din lume, de Covid-19, potrivit calculelor Bloomberg bazate pe datele Universităţii Johns Hopkins. Regiunea are, de asemenea, una dintre cele mai lente campanii de vaccinare din lume - 14% din populaţie, rată care se situează doar înaintea Africii de Nord şi a Africii Subsahariene.
Singapore şi China conduc în privinţa ratelor de vaccinare, administrând doze pentru mai bine de 60% din populaţia lor.
Conform Bloomberg, numărul locurilor oferite de transportatorii aerieni din China a scăzut cel mai mult de la începutul pandemiei. Capacitatea locurilor s-a redus astfel cu 32% într-o săptămână, potrivit furnizorului global de date de călătorie OAG. În această situaţie, capacitatea globală de zbor a cunoscut un declin săptămânal de 6,5%, iar redresarea călătoriilor din Europa şi America de Nord stă pe loc.
• Avertisment legat de exporturile asiatice
În situaţia dată, economiştii Goldman Sachs Group Inc. avertizează cu privire la "un efect Delta negativ în Asia", modificându-şi în scădere previziunile pentru dinamica PIB-ului Chinei. Totodată, JPMorgan Chase & Co. şi alte bănci, printre care HSBC Holdings Plc, avertizează că exporturile de tehnologie din Asia se vor diminua, după vârful din acest an. Spre exemplu, datorită boom-ului tehnologic global, exporturile de profil din Coreea de Sud, de la semiconductori la baterii reîncărcabile, au crescut de la începutul pandemiei. Cu toate acestea, chiar şi în contextul crizei cipurilor, economiştii de la HSBC spun că vârful exporturilor de electronice pare că a fost lăsat în urmă.
Cele mai recente date Bloomberg Economics de tip "nowcast" (n.r. care se referă la prezent) arată că economia globală este pregătită să accelereze în acest trimestru, însă explozia cazurilor de infectare cu varianta Delta în China afectează zone care reprezintă mai mult de o treime din produsul intern brut al celei de-a doua mari economii a lumii.
În acest context, Chang Shu, economist şef pentru Asia la Bloomberg Economics, spune: "Perspectivele Asiei s-au deteriorat în special în urma focarului variantei Delta. În China, cel mai recent focar - nu cel mai mare de la lockdown-ul naţional, dar cel mai răspândit - pare să aibă cel mai mare impact până în acest an. Lovitura cea mai directă a fost dată sectoarelor de consum şi celor care presupun un contact intens. Aceasta vine într-un moment în care presiunile descendente asupra economiei, asupra producţiei, au început să se manifeste".
Alţi indici care arată problemele din Asia sunt PMI şi inflaţia.
Exportatorii asiatici s-au bucurat de un boom de la începutul crizei, pe fondul cererii globale "de orice" - de la tehnologia pentru munca la domiciliu la echipamentele de îngrijire a sănătăţii. În timp ce această evoluţie se menţine pentru producătorii din Asia de Nord, producătorii din Asia de Sud-Est se confruntă cu o scădere a activităţii: indicele PMI (Purchasing Manager's Index, care arată intenţiile de achiziţii ale managerilor) din Indonezia, măsurat de IHS Markit, a scăzut la 40,1 în iulie de la 53,5 în iunie, ajungând la cea mai redusă valoare din ultimele 13 luni.
Mai mult, sursa notează că, deşi inflaţia nu este, deocamdată, o ameninţare gravă pentru redresarea Asiei, există semne de avertizare timpurie. Inflaţia la poarta fabricii a crescut la 9% în iulie, în China, odată cu avansul preţurilor materiilor prime. Aşteptările arată o domolire în lunile următoare, dar sunt temeri că preţurile mai mari la producătorii din China s-ar putea resimţi în restul regiunii şi chiar la nivel global.
• Cine urmează?
Creşterea globală se menţine deocamdată, dar evoluţia noii variante de coronavirus ar putea schimba traiectoria, potrivit lui Bjorn van Roye, economist senior la Bloomberg Economics. Domnia sa declară: "În ciuda imaginii pozitive bazate pe datele existente, incertitudinea este încă mare şi riscurile sunt de declin. Un focar cu varianta Delta trage deja în jos perspectivele de creştere pentru China şi este posibil să aibă acelaşi efect în alte ţări".
PIB-ul mondial este pe drumul cel bun în al treilea trimestru, urmând să atingă o creştere de 1,8% faţă de trimestrul anterior, potrivit datelor "nowcast" de la Bloomberg Economics, care relevă o îmbunătăţire faţă de ritmul din trimestrul anterior.
Dar, Bjorn van Roye şi Tom Orlik de la Bloomberg Economics subliniază: "Nowcast-urile nu pot vedea în viitor, iar din cauza variantei Delta, imaginea s-ar putea schimba rapid. Deocamdată, însă, datele marchează un început pozitiv în trimestrul al treilea, accelerarea redresării globale şi moderarea inflaţiei".
Sursa aminteşte că economia Chinei a fost prima lovită de Covid-19 la începutul anului 2020, când oraşul industrial Wuhan s-a închis pentru a încerca să ţină în frâu situaţia. După un an şi jumătate, când Europa şi SUA se bucură de o revenire, există din nou îngrijorări pe măsură ce Delta se răspândeşte în toată Asia.
• Evoluţii pozitive în Singapore
Veştile proaste nu sunt pentru toată Asia, potrivit Bloomberg, care arată că economia din Singapore va avea o creştere ce va depăşi estimările guvernului, în condiţiile în care oraşul-stat reuşeşte să ţină în frâu evoluţia cazurilor de Covid şi urmăreşte să redeschidă mai multe sectoare de activitate până la sfârşitul anului.
Singapore şi-a revizuit prognoza de creştere economică anuală la 6-7%, după cum a informat recent Ministerul Comerţului şi Industriei, faţă de 4-6%, cât preconiza anterior. În Singapore, oficialii au permis relaxarea în continuare a restricţiilor, având în vedere că rata de vaccinare împotrova Covid, în oraşul-stat, este de 70% din populaţie.
Aglomeraţia din porturile majore pentru containere Shanghai şi Ningbo din China s-a agravat după închiderea unui terminal din Ningbo, unde au fost depistate cazuri de Covid-19 săptămâna trecută, transmite Reuters, conform news.ro.
Patruzeci de nave transportatoare de containere aşteptau joi la ancorajul exterior Zhoushan, în creştere de la 30 pe 10 august, când un muncitor de la terminalul de containere Meidong a fost testat pozitiv pentru Covid-19, conform datelor Refinitiv.
Terminalul Meidong a suspendat toate operaţiunile de miercuri, în timp ce alte terminale din Ningbo au impus restricţii care limitează numărul de persoane şi mărfuri care intră în zonele portuare.
Proprietarul Meidong, Ningbo Zhoushan Port, a afirmat, joi, ă va redirecţiona navele care urmează să facă escală la Meidong către alte terminale din Ningbo şi se va coordona cu alte porturi pentru a uşura restanţele.
Compania de transport maritim CMA CGM a publicat o notă prin care informează că unele nave vor fi redirecţionate către Shanghai sau vor sări peste escale în Ningbo.
Hapag-Lloyd se aşteaptă ca suspendarea din Meidong să provoace întârzieri pentru unele traversări planificate, potrivit unui comunicat al companiei.
Portul Ningbo Zhoushan a anunţaat că operaţiunile la celelalte terminale din Ningbo se derulează normal.
Porturile din apropierea Shanghaiului, unde multe nave sunt redirecţionate, înregistrează cea mai gravă aglomeraţie din ultimii trei ani. Aproximativ 30 de nave fac coadă în afara portului Yangshan, un terminal cheie pentru containere din Shanghai, conform Refinitiv.
Cele mai recente blocaje au urmat întreruperilor massive a manipulării containerelor în sudul Chinei, în iunie, când porturile din apropierea Shenzhenului au impus măsuri stricte de izolare din cauza Covid-19, care au dus la blocarea traficului a zeci de nave de containere.
Noul val de aglomeraţie portuară din estul Chinei ar putea creşte şi mai mult tarifele de expediere a containerelor, care au depăşit recent 20.000 de dolari pentru un container de 40 de picioare, pe ruta majoră China-SUA.