Reporter: Cum s-a adaptat Antibiotice Iaşi noului context adus de pandemie? Ce măsuri aţi luat pentru protejarea angajaţilor şi a activităţii?
Ioan Nani: Incă de la începutul pandemiei, la Antibiotice SA a fost creat un Comitet de Siguranţă şi Sănătate, responsabil cu adoptarea măsurilor necesare evitării răspândirii infecţiilor cu noul coronavirus în rândul angajaţilor. Printre măsurile adoptate se numără: distribuirea de măşti de unică folosinţă tuturor angajaţilor prezenţi pe platforma industrială şi asigurarea de soluţii dezinfectante pentru mâini şi suprafeţe, la accesul în fabrică, păstrarea distanţei fizice, măsurarea temperaturii şi dezinfectarea mâinilor, stabilirea programelor de lucru pentru fiecare tură, pe trei intervale orare (decalate între ele cu o oră), asigurarea soluţiilor dezinfectante pentru mâini în cursele speciale de transport gratuit al angajaţilor, obligativitatea purtării măştii, dezinfectarea mâinilor, distanţarea fizică şi supravegherea video în vederea respectării regulilor, munca la domiciliu acolo unde e posibil, prin rotaţie (alternarea prezenţei pe platformă şi asigurarea unui număr mai redus de angajaţi, cu respectarea distanţării fizice), montarea de panouri separatoare acolo unde nu e posibilă asigurarea distanţării fizice, igienizarea şi decontaminarea zilnică a spaţiilor comune, organizarea şedinţelor în mediul online, campanii de instruire şi conştientizare privind regulile ce trebuie respectate de angajaţi.
Reporter: Antibiotice este o companie cu capital majoritar de stat, capital românesc, care a dovedit prin sprijinul acordat sistemului medical în acest an că poate fi o soluţie viabilă pentru astfel de crize şi pentru dezvoltarea sectorului farmaceutic. Cum vedeţi dezvoltarea sectorului acesta de activitate din ţara noastră? Pentru că în România se produc foarte puţine medicamente raportat la consumul total. De ce este nevoie pentru dezvoltarea producţiei locale - de susţinerea statului, de fonduri europene, de un nou cadru legal/instituţional?
Ioan Nani: Antibiotice este singura companie producătoare de medicamente din România cu capital integral românesc care are o istorie şi o tradiţie de 65 de ani şi care, aşa cum am mai declarat, este capabilă, datorită modului în care este organizată şi dotată, să aplice cu succes conceptul "from molecule to market", dezvoltând valoare adăugată în România, la noi acasă. Valoarea adăugată, după cum bine ştiţi, are ca principale elemente fondul de salarii, profiturile, impozitele şi taxele, adică acele elemente de valoare care susţin economia naţională şi, de regulă, dezvoltarea societăţilor capitaliste. Sigur, sunt un adept al dezvoltării producţiei industriale în teritoriile naţionale prin intensificarea activităţilor de cercetare aplicativă şi inovativă, prin investiţii destinate dezvoltării site-urilor industriale şi valorificării învăţământului universitar, profesional şi tehnic din România.
Reporter: Totodată, Antibiotice este o companie care inovează şi care derulează un complex de activităţi, printre care şi o activitate continuă de cercetare. Către ce este orientată acum activitatea de cercetare-dezvoltare a companiei? Ce investiţii în dezvoltare şi producţie aveţi în plan?
Ioan Nani: Antibiotice este orientată puternic spre inovarea portofoliului tocmai în sensul de a deveni o alternativă pentru sistemul de sănătate greu încercat în ultimul an. Este nevoie de o anumită viziune, de o fiscalitate favorabilă, de fonduri de investiţii rezultate dintr-o politică guvernamentală de dezvoltare a industriei locale. Fondurile europene pot fi o soluţie în măsură în care ele vin să se plieze pe structura investiţiilor necesare pe o asemenea platformă.
Nu poţi să plăteşti 90% din profitul net dividende acţionarilor, să plăteşti taxe de clawback printre cele mai mari din lume şi să ai o capacitate de finanţare a investiţiilor! E un subiect care merită o discuţie şi o analiză temeinică.
Reporter: Unde consideraţi că îşi are viitorul Antibiotice? La export sau pe piaţa românească? Înţeleg că Antibiotice a câştigat recent o licitaţie organizată de Comisia Europeană pentru 2,7 milioane de flacoane de Amoxicilină şi chiar mai multe licitaţii similare, atât pentru Statele Unite cât şi pentru Marea Britanie.
Ioan Nani: Antibiotice are loc de creştere în piaţa românească pe medicamente pentru spitale, forme sterile injectabile, pulberi şi/sau soluţii sterile, dar aşa cum demonstrează în ultimii zece ani, are o piaţă internaţională în care reproduce acum 45% din cifra de afaceri.
Injectabilele beta-lactamice se dovedesc a fi necesare în tratamente extinse, atât în România, cât şi multe alte ţări, acolo unde am reuşit să ajungem sau unde este nevoie. Pot aminti aici, în legătură cu această clasă de tratamente injectabile, faptul că guvernul austriac a decis în vara acestui an ca, împreună cu o companie producătoare de medicamente autohtonă, să investească 150 milioane euro pentru ca Austria să reprezinte alternativă europeană la supremaţia Chinei în domeniul substanţelor sterile beta-lactamice. Dintotdeauna, alternativa europeană a fost reprezentată de Antibiotice Iaşi, Biochemie - actualmente Sandoz Austria, eventual ACS Dobfar Italia. Ar putea fi şi pe mai departe aşa, dacă aceste ţări vor susţine dezvoltarea în comun a investiţiilor, respectiv a producţiei de betalactamice sterile. România nu trebuie să îşi piardă identitatea în producţia europeană a viitorului investiţional în sănătate pentru siguranţa naţională.
Anul în curs a demonstrat încă o dată ce bine este să ai la tine acasă producţie când e nevoie, ce bine ar fi fost să fi gândit încă de acum 25 de ani, poate 30 de ani înfiinţarea unei companii puternice din unificarea a trei mari producători din Iaşi, Cluj şi Bucureşti, statul să fi rămas cu o componentă minimală de control pentru ca, prin dezvoltarea succesivă, aceşti producători să se internationalizeze în peisajul est-european la fel ca la celelalte ţări din regiune. Acest lucru l-am spus din 1996 până în 2010 tuturor celor care au întrebat cum trebuie să se dezvolte industria farma în România, de ce ar fi bine şi în România să se valorifice potenţialul creativ al acestei industrii care investeşte în sănătatea oamenilor.
Eu spun că măcar în perioada următoare să vedem atât efortul pe care companiile româneşti îl fac, cât mai ales capabilitatea unora dintre noi, oameni creativi şi dedicaţi în această lupta teribilă cu multinaţionalele şi giganţii farma.
Reporter: În luna mai aţi fost reconfirmat pentru un nou mandat de patru ani. Dumneavoastră vă bateţi pe piaţa aceasta cu multinaţionale şi giganţi din industria farma. Ce planuri de dezvoltare aveţi pentru următorii ani, în calitate de director general al Antibiotice Iaşi?
Ioan Nani: Încerc până la expirarea acestui ultim mandat în fruntea Antibiotice, să definesc care trebuie să-i fie viitorul în peisajul european şi internaţional. Trebuie să avem în vedere că, deşi pentru România este o companie mare, în peisaj internaţional Antibiotice este de talie mică, dar aşa cum am dovedit în ultimii 20 de ani, bine gestionată şi organizată, poate dezvolta portofolii de produse, concepte de afaceri, structuri de resurse umane, determinând pieţe şi salvând viaţa oamenilor de pretutindeni.
Lucrăm la un plan de dezvoltare pe următoarea decadă pentru această companie. O bună parte va putea fi adusă în discuţia autorităţilor, acţionarilor şi îmi doresc să fac acest lucru cât mai repede cu putinţă. Dezvoltarea viitoare poate presupune eventuale fuziuni, achiziţii, majorări de capital. Mi-ar plăcea să cred că şi o emisiune de obligaţiuni ar fi posibilă, având în vedere că suntem o companie credibilă, transparentă, care a dovedit putere de adaptare, generată de listarea precoce la Bursa de Valori Bucureşti, în aprilie 1997.
Reporter: Spuneaţi recent într-o emisiune la TVR că dacă nu eraţi listaţi la bursă Antibiotice nu mai exista. În primul rând la ce vă refereaţi şi în al doilea rând cum vedeţi viitorul Antibiotice pe bursă?
Ioan Nani: Recent, spuneam pe un post naţional că listarea ne-a făcut mai credibili, a transparentizat procesele, asigurând continuitate chiar şi astăzi. De ce? Sau la ce mă refer? Normal că la faptul că pentru o preluare trebuia să plăteşti cel puţin preţul de pe piaţa de capital.
Reporter: În această lună sărbătorim 65 de ani de la înfiinţarea Antibiotice. Ce mesaj doriţi să transmiteţi angajaţilor, acţionarilor şi autorităţilor?
Ioan Nani: În acest an, Antibiotice împlineşte 65 de ani de tradiţie şi continuitate românească. Cel puţin 35 de ani am însoţit-o şi eu în acest destin, determinând activ ultimii 25 de ani din viaţa ei.
În acest an 2020 ne-a preocupat starea de sănătate a angajaţilor pentru care am luat măsuri teribile, ne-am adaptat la cerinţele sistemului naţional de sănătate, am dezvoltat parteneriate strategice cu furnizori şi parteneri de afaceri, am fost solidari cu România şi teritoriile unde suntem prezenţi. Transmitem mulţumiri colegilor, salariaţilor şi partenerilor noştri spunându-le La Mulţi Ani!, urându-le sănătate în aceste vremuri şi prosperitate, care ar fi bine să îi însoţească în eforturile spre binele tuturor.
Reporter: Mulţumim!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.12.2020, 18:13)
Om și manager de calitate acest Nani Ioan!