Reporter:Care este oferta dumneavoastră pentru Armata Română?
Emre Akin:Prezentăm vehiculul blindat NMS 4x4, în configuraţie pick-up, care este cel mai recent vehicul de luptă dezvoltat de Nurol Makina şi se află deja în utilizarea mai multor forţe din cadrul NATO. Caracteristicile principale care definesc noul model sunt nivelul ridicat de protecţie şi mobilitatea, precum şi faptul că vorbim despre un vehicul multi-rol ce poate fi utilizat în misiuni de sprijin în luptă, având posibilitatea de a fi dotat cu diferite variante de armament, sau în situaţii de intervenţie rapidă şi misiuni de supraveghere. Transportorul poate fi utilat cu mitraliere de calibru diferit, cu rachete antitanc sau cu mortiere de 100-120 milimetri.
Vehiculul propus de noi poate fi uşor configurat în conformitate cu cerinţele misiunilor în care va fi utilizat, neimplicând costuri semnificative.
Reporter: Aţi vorbit despre faptul că NMS 4x4 se află deja în utilizarea mai multor forţe armate aliate. Ne puteţi oferi mai multe detalii?
Emre Akin: Compania noastră a livrat deja peste 1500 de vehicule de luptă în aproape 20 de ţări, care sprijină prin fiabilitate şi performanţă ridicate misiuni extrem de critice, inclusiv misiuni ale NATO şi ONU. Performanţa vehiculelor a fost deja dovedită în condiţii reale de război. Datorită standardului de conformitate NATO Generic Vehicle Architecture (NGVA), toate vehiculele sunt potrivite pentru o integrare rapidă şi extrem de eficientă cu misiunile specifice ale României. Infrastructura NGVA oferă, de asemenea, suport continuu pentru actualizări care vor fi făcute cu uşurinţă pe parcursul întregului ciclu de viaţă, estimat la 30 de ani.
Reporter: Faţă de competitorii dumneavoastră de pe plan global, care sunt punctele forte ale vehiculului pe care îl oferiţi Armatei Române?
Emre Akin: NMS 4x4 este un vehicul strict de luptă, care este folosit nu doar de forţele militare ale Turciei, ci şi de alţi aliaţi care ne-au oferit un feedback foarte bun cu privire la modul în care se comportă acesta în situaţii operaţionale. Vorbim despre un vechicul pe care continuăm să îl îmbunătăţim din punct de vedere al utilizării, un vehicul de a patra generaţie, care oferă o mobilitate sporită, un grad de siguranţă foarte ridicat şi standarde înalte de calitate în utilizarea lui în zonele de conflict. Toate acestea ar conduce la ideea că este un vehicul scump, dar vă pot spune, fără a vă oferi preţul, că vehicului oferit de noi este mult mai ieftin decât ce oferă competitorii de pe plan global. Într-adevăr, comparativ cu preţurile practicate de producătorii din Rusia şi China, transportorul nostru poate fi considerat mai scump, dar este cu mult mai ieftin decât cele produse de ţările europene şi de SUA. La preţ mai mic, oferim un vehicul care are performanţe similare cu cele realizate de companiile din vest. Menţionez că transportorul 4x4 oferă un grad ridicat de protecţie balistică şi protecţie împotriva minelor. Această protecţie sporită nu afectează mobilitatea transportorului care rămâne la aceiaşi parametri indiferent de condiţiile de luptă, spre deosebire de vehiculele oferite de competitorii noştri. Ar mai fi ceva de menţionat: nicio parte din vehicul nu conţine ansamble sau subansamble care să fi fost fabricate în Federaţia Rusă, India sau în China. Tot ce se află pe acest transportor este fabricat în Uniunea Europeană şi în Turcia.
Reporter: Care este capacitatea de producţie anuală privind acest vehicul de luptă?
Emre Akin: Fabrica noastră din Turcia poate produce lunar peste 50 de astfel de vehicule, dar suntem deschişi să investim în România pentru construirea unei noi unităţi de producţie, dacă va exista cerere în acest sens din partea Guvernului de la Bucureşti.
Reporter: Pentru că aţi menţionat dorinţa de a investi în ţara noastră, vă amintesc că, până acum, Ministerul Apărării Naţionale are în derulare două programe pentru transportul Forţelor Terestre. Primul este cel derulat în parteneriat de General Dynamics European Land Systems şi Uzina Mecanică Bucureşti privind transportoarele blindate 8x8 Piranha V, iar cel de-al doilea se referă la camioanele de transport pe care grupul Iveco le va realiza în unitatea de producţie din ţara noastră. Este pregătită compania Nurol Makina să intre rapid în piaţa din România?
Emre Akin: Nurol Makina este deschisă unei colaborări depline cu industria românească de apărare, de la cooperarea pentru dezvoltarea de sisteme şi subsisteme şi chiar dezvoltarea unei linii complete de asamblare a vehiculelor de luptă în România. Parametrul care va determina nivelul cooperării noastre este reprezentat de proiecţiile guvernului român. Avem deja numeroase colaborări cu industria românească de apărare şi ne dorim să adăugăm noi companii în ecosistemul nostru. De asemenea, suntem deschişi pentru transfer de know-how pentru asamblarea vehiculelor şi activităţi legate de testare.
Nevoia de vehicule blindate 4x4 a Armatei României este destul de mare, ceea ce justifică pentru noi un parteneriat pe termen lung. În plus, proximitatea geografică dintre ţările noastre permite desfăşurarea activităţilor legate de proiect în timp scurt şi la costuri mai mici. Suntem două ţări membre NATO şi respectăm aceleaşi cerinţele tehnice aşteptate de la un vehicul blindat 4x4.
Reporter: V-aţi gândit la o sumă anume pentru o eventuală investiţie în ţara noastră?
Emre Akin: Haideţi să nu ne limităm la cifre. Cert este că nu avem o linie roşie de demarcaţie privind valoarea investiţiei. Dacă partenerii români doresc acest lucru, putem muta întreaga producţie în ţara dumneavoastră. Numai că transferarea în România a unităţii de producţie din Turcia ar duce la o creştere a preţului transportorului pe care îl oferim, deoarece ar implica mai multe costuri de producţie printre care şi deplasarea întregii echipe de angajaţi de la fabrica din ţara noastră. Dar suntem gata, dacă găsim un partener pe plan local, să facem transferul de tehnologie care să ajute la dezvoltarea industriei de apărare din România.
Reporter: Vă mulţumim.
Nurol Makina ve Sanayi A.Ş, parte din Nurol Holding, este o companie din industria de apărare care funcţionează din 1976. Cu peste 40 de ani de experienţă industrială şi în infrastructură tehnologică, Nurol Makina realizează proiectarea şi producţia de sisteme pentru vehicule blindate de luptă, transportoare blindate de personal şi platforme cu destinaţie specială în segmentul 4x4. Din suita de vehicule de luptă produse de Nurol Makina, fac parte: Ejder Toma, Ejder Yalcin, Ejder Kunter, Ilgaz şi NMS, care au fost livrate în Asia, Europa, Africa şi Orientul Mijlociu.