În România aproape jumătate din clădirile unităţilor şcolare necesită reabilitare, conform unui studiu realizat de România Eficientă cu date preluate din Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România (www.siiir.edu.ro). Deşi nu este o analiză completă, subliniază totuşi nevoia uriaşă de reabilitare a şcolilor din România, mai ales din perspectiva eficienţei energetice. Având probleme care de cele mai multe ori ţin de izolaţia termică a clădirilor, de sistemul de încălzire şi de iluminat, o mare parte din energia consumată în şcoli este risipită, deşi cheltuielile cu utilităţile cresc constant. În acest context, programul "Energie în Şcolile Copilăriei" , demarat încă din 2012, vine să răspundă acestei nevoi cu investiţii în eficientizarea sistemului de iluminat din şcoli, conform unui comunicat remis redacţiei.
E.ON Energie România a finalizat săptămâna aceasta lucrările la cea de-a treia şcoală cuprinsă anul acesta în programul "Energie în şcolile copilăriei", Şcoala Gimnazială "Dimitrie Gusti", din loc. Fundu Moldovei, jud. Suceava. Astfel, în toate cele aproximativ 15 clase ale şcolii, la care se adaugă spaţiile tehnice şi cele comune, a fost înlocuit complet sistemul de iluminat, prin montarea de corpuri noi, având la bază tehnologia LED. Acestea aduc o economie semnificativă la consumul de electricitate pentru iluminat, ceea ce înseamnă şi facturi mai mici la energia electrică. Mai mult, iluminatul cu tuburi LED are şi o durată de viaţă mai lungă faţă de sistemele clasice, ceea ce fac ca această investiţie să fie una sustenabilă în timp, reducând şi costurile de mentenanţă ale acestora. Tuburile LED ajung să aibe între 50.000 şi 100.000 de ore de funcţionare.
Dincolo de eficientizarea consumului de energie cu iluminatul, cei aproximativ 300 de elevi şi cadrele didactice ale şcolii se vor bucura de condiţii de studiu mai bune, lumina dată de noul sistem fiind similară celei naturale în proporţie de 98%. Lumina neutră stimulează activitatea mintală, creşte atenţia, concentrarea şi relaxarea, conducând chiar şi la o performanţă şcolară îmbunătăţită. Conform unui studiu recent realizat de Institutul European pentru Performanţa Clădirilor (BPIE), la fiecare 100 lucşi cu care se îmbunătăţeşte calitatea iluminatului din sălile de clasă, creşte cu aproximativ 2.9% performanţa educaţională a elevilor.
"Sunt convisă că prin înlocuirea sistemului de iluminat din clase va fi mult diminuată starea de oboseală sau somnolenţă indusă de o lumină deficitară. Această schimbare este benefică pentru noi toţi şi va determina o participare mai activă a copiilor la ore şi, sperăm, rezultate mai bune la învăţătură", spune Elisabeta Zaişovschi, director al Şcolii Gimnaziale "Dimitrie Gusti". Până la începutul acestui an, E.ON a investit peste 3,5 milioane de euro pentru îmbunătăţirea condiţiilor de studiu şi eficientizarea consumului de energie în şcoli. Programul, demarat în 2012, a acoperit până în prezent 65 de unităţi şcolare din 18 judeţe, având circa 41.000 de elevi şi profesori drept beneficiari direcţi. În total au fost montate 32.500 de corpuri de iluminat noi şi 80.000 tuburi led.