Cifra de afaceri a companiilor din piaţa de ceasuri şi bijuterii din România a crescut cu 18% faţă de 2021 şi a fost cu 210% mai mare decât în 2013, până la nivelul record de 2,6 miliarde de lei în 2022, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, "în ciuda temperării ritmului de creştere estimăm continuarea tendinţei şi atingerea unui nou maximum istoric în 2023, de aproape 3 miliarde de lei. Pe termen mediu ne aşteptăm la o creştere a cererii pentru produse de calitate, valoroase, piese care să fie atât o investiţie durabilă, cât şi o expresie a stilului. Transparenţa în lanţurile de aprovizionare şi sustenabilitatea devin din ce în ce mai importante. În plus, în era digitalizării, vânzările online de bijuterii şi ceasuri sunt în creştere, iar brandurile investesc în experienţe de cumpărare personalizate şi tehnologii de realitate augmentată pentru a-şi atrage şi fideliza clienţii", a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, cel mai mare furnizor de soluţii de business information cu capital 100% autohton din România.
În 2022, în România activau peste 1,6 mii de companii în piaţa de ceasuri şi bijuterii, cu 1% mai multe decât în 2021 şi cu 35% peste nivelul din 2013. Pe sub-segmente, 30% dintre acestea au declarat ca principal domeniu de activitate la Ministerul de Finanţe producţia de bijuterii, însă au generat doar 10% din cifra de afaceri a pieţei în 2022.
CEI MAI MARI COMERCIANŢI DE BIJUTERII & CEASURI DIN ROMÂNIA
B & B COLLECTION SRL (companie cu capital 100% local care administrează pe lângă brandul propriu şi Splend'or, Kultho, Be in time) rămâne liderul pieţei după cel mai mare avans nominal anual de 88 milioane de lei şi cea mai mare creştere procentuală anuală din top 5 de 20%, la aproape 523 milioane de lei în 2022. TEILOR SRL (companie care este deţinută indirect prin Teilor Holding SA de acţionari români) rămâne pe locul al doilea, cu o cifră de afaceri de aproape 275 milioane de lei în 2022, fiind urmată de CHRONOLINK SRL (companie care deţine marca Cellini), PANDORA JEWELRY ROMANIA SRL şi IRINIK SRL (deţinătoare a punctelor de lucru/magazine Sabrini) cu 77,5 milioane, 76,2 milioane respectiv 75,1 milioane de lei în 2022.
Cele mai mari 5 companii din industrie au cumulat afaceri de aproximativ un miliard de lei, reprezentând 39% din total.
REZULTAT NET RECORD, DE 30 DE ORI MAI MARE FAŢĂ DE 2013
Rezultatul net înregistrat de companiile din piaţa locală de ceasuri şi bijuterii a crescut substanţial la 249 milioane de lei în 2022, cu 20% mai mult faţă de 2021 şi de peste 30 de ori mai mare comparativ cu 2013.
Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN: 3212 (Fabricarea bijuteriilor şi articolelor similare din metale şi pietre preţioase), 4648 (Comerţ cu ridicata al ceasurilor şi bijuteriilor) sau 4777 (Comerţ cu amănuntul al ceasurilor şi bijuteriilor, în magazine specializate).