Reglementatorul pieţei de energie (ANRE) a aprobat, ieri, diminuarea de la 8,5% la 7,7% a ratei reglementate a rentabilităţii (RRR) pentru distribuitorii de energie electrică din ţara noastră, după cum ne-a declarat, ieri, în exclusivitate, conducerea instituţiei. Acest indicator RRR reprezintă măsura profitabilităţii companiilor distribuitoare, iar investitorii de pe piaţa noastră de capital şi nu numai au fost foarte generoşi cu criticile la adresa reglementatorului.
Recent, conducerea Fondului Proprietarea a arătat, după ce ANRE a lansat în dezbatere proiectul de diminuare a RRR, că profitabilitatea distribuitorilor de energie electrică se va reduce cu 12,5% dacă indicatorul scade la 7,45%, aşa cum propusese iniţial Autoritatea. "Schimbările constante ale cadrului de reglementare fac mediul de afaceri instabil şi imprevizibil, împiedicând astfel companiile să îşi asume programe de investiţii, în contextul în care rata de rentabilitate a capitalului necesar devine nesigură.
Mai mult, aceste modificări legislative, fiscale şi comerciale neaşteptate vor alunga investitorii, care nu vor mai fi interesaţi de furnizarea de capital în cadrul unui mediu de reglementare atât de imprevizibil", a arătat Fondul Proprietatea.
Astfel de schimbări negative ar putea pune în pericol şi succesul oricăror listări sau privatizări ale companiilor de stat din România pe Bursa de Valori Bucureşti, a avertizat Fondul, care a ţinut să precizeze: "Modificările propuse vin la mai puţin de patru luni de la listarea Electrica de către statul român pe Bursa de Valori la Bucureşti şi pe Bursa de Valori de la Londra şi au loc după introducerea taxei pe infrastructură la scurt timp după IPO-urile Nuclearelectrica şi Romgaz".
Profitabilitatea distribuitorilor de energie electrică se calculează prin înmulţirea RRR cu baza de active ale fiecărui distribuitor.
În replică, oficialii ANRE ne-au declarat, ieri: "Noua valoare de RRR aprobată este de 7,7%, se va traduce prin reducerea veniturilor reglementate ale operatorilor de distribuţie şi respectiv, diminuarea presiunii asupra tarifelor de distribuţie pentru toţi clienţii finali (n.r. scad costurile finale la populaţie şi întreprinderi). La propunerea de reducere a valorii RRR a fost luată în calcul scăderea semnificativă a valorii ratei rentabilităţii investiţiilor fără risc, în cursul anului 2014, ca urmare a reducerii dobânzilor din cadrul prospectelor de emisiune a certificatelor de trezorerie cu discount şi a obligaţiunilor de stat de tip benchmark".
În ceea ce priveşte lipsa de predictibilitate, reprezentanţii ANRE ne-au explicat că la stabilirea valorii ratei reglementate a rentabilităţii (RRR) aplicată în cursul celei de a treia perioade de reglementare s-au considerat prevederile unei metodologii cunoscute pieţei din 2013 (art. 67 -74 din Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 72/2013, cu modificările şi completările ulterioare).
Conducerea ANRE ne-a amintit că, în acest an, a adus modificări la această metodologie, stipulând că, pentru evitarea recunoaşterii în cadrul structurii tarifelor reglementate de distribuţie a unor costuri de capital excesive, începând cu cel de-al doilea an al perioadei de reglementare, ANRE are dreptul să revizuiască valoarea RRR în funcţie de evoluţia parametrilor luaţi în considerare la determinarea acesteia.
Surse din piaţa de energie afirmă că tarifele plătite de populaţie vor scădea cu circa 1-2% în urma măsurii adoptate ieri de ANRE.
• ANRE vrea tarif unic pentru transportul energiei
În urmă cu două zile, ANRE a supus dezbaterii publice o modificare a tarifelor de transport a electricităţii care a stârnit reacţii puternice din partea acţionarilor Transelectrica, care au temeri privind o eventuală scădere a veniturilor. ANRE propune trecerea de la tarife zonale de injecţie în reţea la un tarif unic pe ţară.
Ieri, oficialii reglementatorului ne-au explicat: "Tarifele zonale sunt în vigoare din anul 2005. Semnalul locaţional pentru care a fost aplicată diferenţierea pe zone a tarifelor de transport nu a avut efectul scontat de stimulare a producţiei în zonele deficitare şi nu în zonele în care generarea de electricitate este mare. Noile capacităţi de producere a energiei electrice au fost amplasate şi racordate la reţeaua de transport din alte considerente şi anume: apropierea de sursele de energie primară, amplasarea terenului deţinut, amplasarea zonei de consum pentru care au fost înfiinţate. De asemenea, diferenţierea tarifului de transport pe zone de introducere a energiei electrice în reţea a influenţat preţul de ofertare de către producători a energiei pe piaţă angro, inclusiv pentru export, având în vedere adăugarea acestui tarif la preţul de producţie".
Uniformizarea tarifelor de transport plătite de producători nu va avea impact asupra preţurilor energiei electrice la clienţii finali, conform sursei citate.
După uniformizare, tarifele de transport ar trebui să crească în regiunile Muntenia (1,7%), Transilvania Nord (4,2%), Transilvania Centrală (1,3%), şi Moldova (2,5%) şi să scadă în regiunile Oltenia (2%), Dobrogea (0,02%) şi Dobrogea regenerabile (0,47%).