Primul-ministru Emil Boc, însoţit de ministrul transporturilor şi infrastructurii, Radu Berceanu, a efectuat, sâmbătă, o vizită la mai multe staţii de metrou finalizate sau aflate în fază de construcţie, prilej şi de evaluare a viitorului acestui mijloc de transport urban bucureştean
Vizita, începută în jurul orei 10,00 la staţia "Nicolae Grigorescu" şi continuată cu metroul la staţiile "Anghel Saligny" (fosta Linie de Centură), Piaţa Unirii, Piaţa Victoriei, Podul Constanţa, Parcul Bazilescu, a avut drept scop, potrivit premierului, constatarea unor "reorganizări de circulaţie ce sporesc confortul şi îi ajută pe bucureşteni să economisească timp prin liniile Pantelimon - Dristor şi Preciziei - Anghel Saligny fără a mai fi necesare transbordări".
Astfel, începând de sâmbătă, circulaţia trenurilor se desfăşoară fără transbordare în staţiile Eroilor şi Nicolae Grigorescu, distinct pe linia 1, Pantelimon - Nicolae Grigorescu - Eroilor - Gara de Nord - Piaţa Victoriei - Dristor şi linia 3, Anghel Saligny (Linia de Centură) - Nicolae Grigorescu - Eroilor - Preciziei (Industriilor).
Noul mers de al ramelor de metrou permite micşorarea intervalului de succesiune între trenuri în limita de până la 50 la sută, cât se va realiza pe tronsonul Nicolae Grigorescu - Eroilor şi o creştere a capacităţii de transport a actualei reţele de metrou cu nouă la sută.
Unele staţii de metrou din Bucureşti au, începând de sâmbătă, denumiri noi ,,adaptate noilor realităţi,, , a informat cu prilejul vizitei Gheorghe Udrişte, directorul general al Metrorex, precizând că noile denumiri au fost stabilite în urma dezbaterii publice pe această temă, la care au participat locuitori ai Municipiului Bucureşti şi Agenţia de Strategii Guvernamentale..
Astfel, staţia Semănătoarea a căpătat numele inginerului şi matematicianului Petrache Poenaru, staţia Armata Poporului a devenit staţia Lujerului, staţia Industriilor are denumirea nouă Preciziei, iar staţia Depoul IMGB se numeşte Berceni.
Staţia IMGB va purta denumirea inginerului specialist în energetică Dimitrie Leonida, Laromet a devenit Laminorului, iar staţiile Policolor şi Linia de Centură au căpătat numele Nicolae Teclu, reputat chimist român, şi, respectiv Anghel Saligny, realizatorul podului de la Cernavodă.
Primul-ministru Emil Boc a menţionat cu prilejul acestei vizite la metroul bucureştean, într-o conferinţă de presă ad-hoc, că, în prezent, Guvernul subvenţionează în proporţie de 55% costul biletelor de metrou, în condiţiile în care zilnic circulă cu ramele sepcializate circa 500.000 de persoane, adică 25 la sutp din cei ce folosec transportul în comun bucureştean.
În context, premierul a spus că, în perioada următoare, Guvernul este interesat pentru demararea şi altor lucrări la metroul bucureştean.
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, a completat precizând că realizarea tuturor magistralelor de metrou din Bucureşti, corelate cu inelul feroviar al Capitalei, ar costa circa opt miliarde de euro.
Proiectul include linia de metrou Piaţa Victoriei - Otopeni, magistrala V - Drumul Taberei-Universitate-Pantelimon, magistrala VII - Rahova-Colentina şi construirea inelului feroviar care va înconjura Bucureştiul, urmând ca acesta să aibă opriri în principalele gări limitrofe ale Bucureştiului.
"Este vorba despre o gândire strategică prin care vrem să facem legătură între toate magistralele de metrou şi viitorul inel feroviar al Bucureştiului pentru a asigura transportul şi în zona metropolitană din jurul Capitalei şi pentru a descongestiona transportul în comun din Bucureşti. La ora actuală, pentru realizarea acestui proiect costurile estimate sunt de circa opt miliarde de euro", a explicat ministrul Transporturilor, potrivit Agerpres.
În context, primul-ministru a precizat că pentru proiectele prioritare la ora actuală, metroul Gara de Nord-Otopeni şi Drumul Taberei-Universitate-Pantelimon, necesarul de investiţii se ridică câte un miliard de euro pentru fiecare.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii a spus că în ceea ce priveşte metroul Piaţa Victoriei-Otopeni, Banca Japoneză pentru Cooperarea Internaţională (JICA) ar putea oferi o parte din finanţare, restul urmând să vină cel mai probabil de la bugetul de stat, iar pentru linia Drumul Taberei-Universitate, 370 milioane de euro vor fi asiguraţi de Banca Europeană de Investiţii, într-o primă fază, urmând ca discuţiile să continue astfel încât această instituţie financiară să poată finanţa aproape integral această lucrare, proiect estimat la circa 900 milioane de euro.
"BEI ne acordă în principiu 370 milioane de euro pentru acest proiect urmând să continuăm discuţiile astfel încât poate vom creşte sumele alocate de bancă pentru finanţarea acestui proiect aproape în întregime", a explicat Radu Berceanu.
În prezent, reţeaua de metrou din Bucureşti are o lungime totală de 67 de kilometri, fiind structurată pe patru magistrale, 49 de staţii şi trei depouri. Transportul subteran din Bucureşti va împlini 30 de ani în noiembrie 2009, primele staţii ale metroului fiind inaugurate pe 16 noiembrie 1979. Ca urmare a dezvoltării demografice a Bucureştiului şi a greutăţilor întâmpinate de transportul de suprafaţă, în anii 1972 - 1975, au fost efectuate studiile preliminare pentru construirea metroului, primul tronson, dat în folosinţă în 1979, fiind Semănătoarea - Timpuri Noi, cu o lungime de peste opt kilometri.
Regia a anunţat că va organiza, începând cu data de 15 octombrie 2009, licitaţii pentru realizarea lucrărilor de structură la tronsonul Drumul Taberei - Universitate.
Metrorex va aloca 808,69 milioane lei, fără TVA, cost estimat, pentru lucrări structură pe loturile 1 (Râul Doamnei - Parc Drumul Taberei) şi lotul 2 (Parc Drumul Taberei - Academia Militară), lucrările urmând să se finalizeze la 12 luni de la data adjudecării contractului. Procedura de licitaţie va demara pe 15 octombrie 2009.
Pentru lucrările de structură pe secţia Academia Militară - Operă, Metrorex alocă 263,40 milioane lei, fără TVA, cost estimat, iar lucrările se vor finaliza la 18 luni de la adjudecare. Licitaţia va demara pe 15 octombrie 2009.
De asemenea, Metrorex va aloca 269,16 milioane lei, fără TVA, cost estimat, pentru lucrări de structură al staţiile de metrou din zona Valea Ialomiţei (Drumul Taberei).
Câştigătorul licitaţiei va finaliza lucrările în 12 luni de la data adjudecării licitaţiei, care va demara tot pe 15 octombrie 2009.
Tronsonul Drumul Taberei - Universitate va avea opt staţii (Brâncuşi, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Drumul Taberei 34, Favorit, Orizont, Academia Militară şi Eroilor) cu o lungime de peste şase kilometri, finanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat.
Potrivit oficialilor de la Ministerul Transporturilor, companiile care vor depune oferte vor trebui să facă dovada unei cifre de afaceri considerabile şi unei experienţe în derularea unor astfel de proiecte.
Primul-ministru şi-a continuat, sâmbătă, vizitele la obiective de investiţii din infrastructură cu un popas la Pasajul Băneasa şi apoi, la lucrările de la şoseaua de centură Ploieşti Vest.
În cursul serii, Emil Boc se va deplasa la Cluj-Napoca, unde a fost invitat să participe la festivitatea de absolvire a promoţiei 2009 a Universităţii de Medicină şi Farmacie "Iuliu Haţieganu" din municipiu.