Ministerul Finanţelor a anunţat, săptămâna trecută, că, începând din 1 ianuarie 2018, contribuţiile sociale obligatorii vor fi datorate de către angajat, dar obligaţia stabilirii, reţinerii şi plăţii acestora către bugetele de asigurări sociale va reveni, în continuare, angajatorului, ceea ce a generat incertitudini, dar şi reacţii negative, în rândul contribuabililor, al specialiştilor din domeniul fiscal şi din mediul de afaceri.
Conform Ministerului Finanţelor Publice (MFP), programul de guvernare 2017 - 2020 conţine un pachet de măsuri ce vizează contribuţiile sociale obligatorii, care urmează să se implementeze începând cu 1 ianuarie 2018, iar astfel nivelul contribuţiilor sociale obligatorii urmează să se diminueze cu 4,25 puncte procentuale, respectiv de la 39,25% la 35%. Totodată, Ministerul are în vedere reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%.
Incertitudinile privind măsura din programul de guvernare au apărut în contextul în care anunţul MFP a venit după ce, anterior, premierul Mihai Tudose a anunţat că nu va interveni nicio shimbare în privinţa modului în care sunt achitate contribuţiile sociale obligatorii către stat.
Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal, ne-a declarat, vineri, că subiectul este, încă, neclar, dar că, dacă angajatorii nu vor dori să schimbe şi contractele de muncă, pentru a se renegocia salariile brute ale angajaţilor, atunci este evident că salariile nete vor scădea.
Domnul Dumitru a opinat că angajatorii nu ar trebui să aibă nimic împotriva acestui lucru, din punct de vedere teoretic, explicând: "Nu ştiu care va fi formula juridică prin care se va gestiona această situaţie. Angajatorul va fi de acord, teoretic, să majoreze salariul brut al angajatului său, pentru a nu îi afecta acestuia din urmă salariul net, costul său total rămânând acelaşi, însă problema este una de principiu, deoarece din moment ce există, deja, un contract negociat, între angajat şi angajator, pe suma brută, acesta din urmă nu poate fi obligat să schimbe contractul".
În ceea ce priveşte impactul pe care l-ar avea introducerea acestei prevederi asupra salariilor nete ale angajaţilor, preşedintele Consiliului Fiscal ne-a spus că nu poate oferi estimări, neavând niciun calcul.
Totodată, domnia sa ne-a menţionat: "Suspectez că se doreşte implementarea acestei măsuri pentru a determina şi non-salariaţii, adică persoanele care au PFA, PFI sau persoanele care sunt liberi întreprinzători, să plătească nişte contribuţii mai mari decât în prezent. La noi în ţară, comparativ cu statele din Europa, discrepanţele dintre salariaţi şi non-salariaţi, la nivel de taxe, sunt cele mai mari".
Conform domnului Ionuţ Dumitru, astăzi, în ţara noastră, contribuţiile angajaţilor şi ale angajatorilor se ridică la 39,25%, în timp ce ale non-salariaţilor, la 16%. Diferenţa este enormă, afirmă domnia sa, menţionând că, în Bulgaria, spre exemplu, contribuţiile către stat ale angajaţilor şi angajatorilor sunt de 30%, iar cele ale persoanelor non-salariate, de 27%.
Domnul Ionuţ Dumitru a completat: "Guvernul putea să impună ca persoanele din categoria non-salariaţilor să plătească aceste contribuţii într-un cuantum semnificativ mai mare, mai apropiat de cel al angajaţilor, întrucât este nefiresc să fim singura ţară din UE care implementează o astfel de prevedere".
Opinia domniei sale este împărtăşită şi de Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), şi de domnul Dan Schwartz, managing partner în cadrul RSM România.
Conform afirmaţiilor domnului Jianu, o astfel de abordare nu mai există în nicio altă ţară, întrucât contribuţiile angajatorului către stat sunt structurate într-un mod diferit faţă de cele ale angajatului.
Mai mult, domnia sa ne-a declarat că această măsură nu trebuie să fie introdusă, întrucât practica europeană şi mondială a arătat că nu poate funcţiona.
În opinia preşedintelui CNIPMMR, faptul că Guvernul şi Ministerul de Finanţe sunt, încă o dată, în dezacord asupra unei propuneri, şi faptul că, nici de această dată, nu a fost realizată o analiză de impact, nu face decât să creeze confuzie la nivel general.
Domnia sa este, de asemenea, de părere că salariul net se va diminua şi susţine că ar trebui să existe o poziţie oficială legat de această situaţie, dezaprobând modul haotic în care sunt propuse noile prevederi.
Domnul Jianu a afirmat: "Nu reuşim să ţinem pasul cu fiecare măsură, cu fiecare trăsnaie, pe care ne-o propun guvernanţii.
Nu avem timp să terminăm cu una, s-o analizăm, să spunem că nu e bună, şi de ce nu e bună, că a doua zi apare alta".
De asemenea, domnul Jianu este de părere că salariile nete se vor diminua, dacă nu se vor schimba contractele.
Totodată, domnul Dan Schwartz susţine că este necesar ca Guvernul să adopte o poziţie fermă, într-un sens sau în altul, deoarece este nevoie de o clarificare a acestei situaţii.
Întrebat ce opinie are despre acest subiect şi care ar fi impactul asupra salariului net al angajaţilor, domnia sa ne-a declarat: "Îmi este foarte greu să vă răspund la aceste întrebări, întrucât ceea ce a anunţat MFP, joi, este în contradicţie cu ce a spus premierul anterior cu câteva zile. Nu putem face estimări în ceea ce priveşte salariul net care le va rămâne angajaţilor, pentru că nu ştim dacă se vor menţine condiţiile anunţate anterior, adică diminuarea nivelului contribuţiilor sociale obligatorii la 35% şi reducerea cotei impozitului pe venit la 10%".
Domnul Schwartz mai afirmă că dacă această măsură va fi aplicată, va fi nevoie ca salariile brute ale angajaţilor să fie modificate pentru a nu le afecta pe cele nete, menţionând că toate acestea înseamnă o intervenţie semnificativă din partea statului în activităţile din sectorul privat.
Dan Schwartz ne-a mai spus: "Suntem singurul stat din UE unde ar exista o astfel de reglementare. Mecanismul european a fost dintotdeauna structurat astfel, cu scopul de a responsabiliza companiile faţă de proprii salariaţi. Această prevedere presupune schimbări pe toate planurile, schimbări care costă pentru mediul de afaceri. Consider că este o măsură inutilă".
Totodată, conform opiniei sale, este necesar să se întocmească un proiect clar, pentru a putea avea o poziţie fermă în acest sens.
Dan Schwartz a afirmat: "Ajung, din nou, la concluzia că ne pierdem vremea dacă facem comentarii pe marginea unui subiect, fără a avea un proiect clar, care să fie publicat pe site-ul MFP, spre dezbatere publică, şi care să fie pus la dispoziţia contribuabililor".
PwC: "Este posibil ca România să devină singurul stat UE în care angajatul plăteşte integral contribuţiile sociale"
Ţara noastră ar deveni singurul stat membru al Uniunii Europene (UE) care lasă plata contribuţiilor de asigurări sociale şi de sănătate exclusiv în sarcina angajatului, dacă va fi aplicată măsura anunţată de Ministerul Finanţelor, au spus, ieri, consultanţii de la PwC.
Directorul departamentului de consultanţă fiscală şi juridică din cadrul PwC România, Mihaela Mitroi, a precizat, citată de News.ro: "Acest sistem nu se aplică în niciun alt stat membru, pentru că implicarea angajatorului în plata contribuţiilor a avut ca scop, încă de la începuturile introducerii acestora, susţinerea anumitor categorii de persoane care beneficiază de ajutor social fără, însă, a contribui la sistem, de exemplu elevi, studenţi, pensionari care beneficiază de asigurarea socială de sănătate fără plata contribuţiei".
În medie, la nivel european, contribuţiile angajatorilor sunt mai mari decât cele ale angajaţilor. Potrivit calculelor PwC, media contribuţiilor sociale suportate de angajator în statele UE este de 23,57%, pe când media contribuţiilor angajaţilor este de doar 13,35%. Astfel, Executivul doreşte să crească nivelul contribuţiei angajaţilor în România la aproape de trei ori media europeană şi să elimine contribuţia angajatorului, potrivit PwC.
"Pentru ca angajaţii să nu fie afectaţi de această creştere a poverii fiscale în sarcina lor, angajatorul ar trebui să le crească salariile brute, potrivit programului anunţat de Guvern, cu 22,75%. Conform prevederilor legale actuale, angajatorii din mediul privat nu pot fi obligaţi să modifice nivelurile salariale, decât pentru salariaţii plătiţi la nivelul salariului minim pe economie, contractele de muncă fiind înţelegeri private, iar statul nu poate impune modificarea acestora fără acordul părţilor", arată sursele citate.
Este posibil ca cei mai mulţi dintre angajatori să acopere acest cost suplimentar care va reveni angajaţilor, prin creşterea salariilor, însă nu este obligatoriu ca acest lucru să se întâmple în toate cazurile, potrivit PwC.
Doamna Mitroi conchide: "Pot apărea situaţii în care angajaţii vor avea un salariu net mai mic decât în prezent cu circa 22%. Pe de altă parte, aceste efecte vor fi parţial contrabalansate de reducerea impozitului pe venit, de la 16% la 10%".
•
DELOITTE:
"Salariile nete scad, în patru scenarii din şase, dacă veniturile brute nu cresc"
Salariile nete din ţara noastră este posibil să scadă, în patru scenarii din şase, dacă firmele nu cresc valorile brute după transferul contribuţiilor sociale la angajat, arată calculele realizate de firma de consultanţă şi audit Deloitte România, citate de News.ro.
Raluca Bontaş, partener Global Employer Services, Deloitte România, a declarat: "Plasarea contribuţiilor la angajat ar impune o majorare a salariului brut cu cel puţin 22,75% pentru a menţine valoarea salariului net, o decizie probabil mai uşor de pus în practică în sectorul bugetar, dar este discutabil dacă şi în ce manieră poate fi obligatorie pentru mediul privat".
În varianta cea mai favorabilă, în care s-ar aplica toate măsurile concomitent, salariul mediu brut naţional ar creşte cu 11,5%, consideră Bontaş.
Aceasta adaugă: "Pe de altă parte, cel mai pesimist scenariu ar fi dacă nu s-ar găsi o soluţie pentru creşterea artificială a salariului brut cu 22,75%, dar contribuţiile ar fi preluate de angajat, iar impozitul pe venit ar rămâne nemodificat. În acest caz, nediscutat până în prezent, salariul mediu net s-ar diminua cu 22,16%".
În cel mai pesimist scenariu, o scădere de 22,16% a salariului mediu net, până la 1.709 lei, ar avea loc dacă salariul mediu brut de 3.131 lei nu este majorat cu 22,75%, ca urmare a transferului contribuţiilor angajatorului, rata totală a contribuţiilor scade la 35% (cu 4,25 puncte procentuale), iar impozitul pe venit rămâne 16%, subliniază sursele citate, menţionând: "În cel mai optimist scenariu, în care salariul net ar ajunge la 2.448 lei, cu 11,49% mai mare decât în prezent, salariul mediu brut de 3.131 lei este majorat cu 22,75%, ca urmare a transferului contribuţiilor angajatorului. În plus, rata totală a contribuţiilor scade la 35% (cu 4,25 pp), impozitul pe venit scade la 10%, respectiv 0% pentru veniturile până la 2.000 lei brut, iar pentru salariile de peste 2.000 lei brut, impozitul de 10% se datorează doar pentru suma care depăşeşte plafonul de scutire de 2.000 lei".
În al doilea scenariu, în care salariul net ar ajunge la 2.248 lei, cu 2,38% mai mare decât în prezent, salariul mediu brut de 3.131 lei este majorat cu 22,75% (ca urmare a transferului contribuţiilor angajatorului), rata totală a contribuţiilor scade la 35% (cu 4,25 pp), impozitul pe venit scade la 10%, respectiv 0% pentru veniturile până la 2.000 lei brut, iar pentru salariile de peste 2.000 lei brut, impozitul de 10% se datorează integral (fără plafonul de scutire de 2.000 lei), ne arată Deloitte.
Specialiştii din cadrul companiei de consultanţă subliniază că, în cel de-al treilea scenariu, salariul mediu net ajunge la 2.098 lei, cu 4,45% mai mic decât în prezent. În acest caz, salariul mediu brut de 3.131 lei este majorat cu 22,75% (ca urmare a transferului contribuţiilor angajatorului), rata totală a contribuţiilor scade la 35% (cu 4,25 pp), iar impozitul rămâne 16%.
Sursele citate arată că, într-un al patrulea scenariu, salariul mediu net ajunge la 2.031 lei, cu 7,5% mai mic decât în prezent, în cazul în care salariul mediu brut de 3.131 lei este majorat cu 22,75% (ca urmare a transferului contribuţiilor angajatorului), iar rata totală a contribuţiilor scade la 35% (cu 4,25 pp). În plus, în acest scenariu, impozitul pe venit scade la 10%, respectiv 0% pentru veniturile până la 2.000 lei brut, iar pentru salariile de peste 2.000 lei brut, impozitul de 10% se datorează integral (fără plafonul de scutire de 2.000 lei).
În al cincilea scenariu, salariul mediu net scade cu 16,6%, până la 1.831 lei, în cazul în care salariul mediu brut de 3.131 lei nu este majorat cu 22,75% (ca urmare a transferului contribuţiilor angajatorului), rata totală a contribuţiilor scade la 35% (cu 4,25 pp), impozitul pe venit scade la 10%, respectiv 0% pentru veniturile până la 2.000 lei brut, iar pentru salariile de peste 2.000 lei brut, impozitul de 10% se datorează integral (fără plafon de scutire de 2.000 lei).