Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) cere Guvernului României să urce cota parte recuperabilă la minimum 11-12 eurocenţi/litru şi să elimine barierele birocratice, amintind că alimentarea cu carburanţi în Ungaria a devenit cea mai atractivă pentru transportatorii români care tranzitează Europa, la noi nefuncţionând cum trebuie recuperarea accizei la astfel de produse.
În opinia FORT, Executivul de la Bucureşti "se comportă ca un duşman al propriului buget (dosit în sertare) şi trimite transportatorii români să alimenteze în afara graniţelor, pierzând astfel acciza, TVA-ul şi impozitele aferente vânzărilor de carburanţi", potrivit unui comunicat trimis astăzi redacţiei.
Federaţia dă ca exemplu Slovenia, unde, după ce un transportator român plăteşte comisionul de recuperare şi spezele de transfer, el ajunge să recupereze în jur de 7 eurocenţi pe litru de motorină alimentată.
"Asta înseamnă circa 30 de bani /litru. În acest fel, preţul la pompă în Slovenia, înainte să recupereze cota parte din acciză, este de 1,35 euro/l = cca. 5,9 lei/litru, inclus TVA. În Slovenia, TVA este de 22%. În consecinţă, din Slovenia transportatorii români cumpără motorină fără TVA şi cu cota parte de acciză recuperată cu 4,53 lei net/litru", se mai arată în comunicat.
În Ungaria, susţine FORT, preţul mediu de azi este de 1,33 euro/litru (5,9 lei/litru). Statul ungar returnează cotă parte din acciză (circa 5 eurocenţi pe litru, neluând în calcul comisioanele de recuperare şi spezele), la un TVA de 27%. Tot acolo, "motorina se cumpără fără TVA şi cu acciza returnată inclusiv pentru transportatorii români la valoarea de 4,35 lei/litru, în timp ce în România un litru de motorină se cumpără în medie cu 5,9 lei, preţul fără TVA fiind de 4,76 lei/litru", menţionează FORT.
"Chiar dacă recuperarea de acciză ar funcţiona în România, preţul ar ajunge la minim 4,58 lei/litru fără TVA, fiind astfel cel mai ridicat din zonă. (...) Pentru ca birocraţia să nu mai blocheze sistemul de returnare în România, este nevoie neapărat ca schema să nu mai fie considerată ajutor de stat, iar verificările să se facă strict analizând încrucişat facturile de alimentări, transmise prin poştă şi la maxim 30 de zile din momentul solicitării, adică ceea ce FORT a solicitat încă de la începutul dezbaterilor pe acest subiect", conchide comunicatul Federaţiei.