Compania Schneider Electric, unul dintre liderii globali în domeniuil sustenabilităţii, integrează inteligenţa artificială în procesele sale de business pentru operaţiuni mai agile şi mai eficiente. Considerată a fi la fel de revoluţionară ca PC-urile şi Internetul în trecut, inteligenţa artificială câştigă se extinde în toate industriile, redefinind operaţiuni şi strategii de business. Activitatea Schneider Electric în România nu face nici ea excepţie, compania integrând elemente de inteligenţă artificială la nivel de procese, servicii, eficienţă şi productivitate.
Astfel, la nivelul serviciilor, Schneider Electric România valorifică puterea inteligenţei artificiale pentru evaluarea eficienţei energetice a clienţilor şi conturarea unor strategii de decarbonizare, a afirmat Lucian Enaru, Country General Manager pentru România, Armenia şi Republica Moldova, în cadrul unei întâlniri informale cu reprezentanţii mass-media.
Lucian Enaru a precizat: "Ca organizaţie globală, integrăm un volum de cunoştinţe şi date enorm în materie de sustenabilitate. Cu ajutorul inteligenţei artificiale putem analiza aceste date şi crea repere în baza cărora companiile pot să-şi evalueze amprenta de carbon mai uşor şi mai repede. Acest tip de analize sunt detaliate, precise şi obiective, uşurând foarte mult procesul decizional şi permiţându-ne să propunem planuri de decarbonizare pertinente, pragmatice şi eficiente clienţilor".
Domnia sa a precizat că un alt capitol extrem de important, asupra căruia inteligenţa artificială îşi pune amprenta în domeniul eficienţei energetice este mentenanţa predictivă a reţelelor şi instalaţiilor energetice. Sistemele de senzori instalate de specialiştii Schneider Electric în clădirile comerciale sau industriale comunică direct cu centrul Schneider Electric din Novisad, Serbia, transmiţând informaţii cu privire la starea instalaţiilor electrice şi permiţând identificarea oricăror potenţiale probleme de funcţionare, înainte ca acestea să apară.
• Soluţii moderne, bazate pe AI
Soluţiile de analiză şi de automatizare dezvoltate în Hub-ul de la Novisad, susţinute de expertiza locală a specialiştilor din România, permit clienţilor să reducă timpii de nefuncţionare a operaţiunilor lor şi să-şi eficientizeze instalaţiile şi fluxurile de producţie.
În plus, soluţiile software ca Ecostruxure Microgrid Advisor se conectează la resursele energetice distribuite ale unui consumator, ajutându-l să-şi eficientizeze funcţionarea şi consumul şi să-şi reducă în consecinţă şi costurile legate de energie electrică. Susţinute de algoritmi de machine learning, soluţiile Schneider Electric analizează constant date de la generatoare de energie, staţii de încărcare electrice, baterii, generatoare, UPS-uri sisteme HVAC şi de iluminare, şi propun modalităţi de a optimiza consumurile.
Compania deţine propria aplicaţie ce are la baza inteligenţa artificială, bazată pe ChatGPT pentru eficientizarea sarcinilor de lucru minore şi repetitive, dar şi pentru procese complexe de analize de date, generarea de vizualizări sau căutarea de date şi informaţii în resursele companiei.
Un alt exemplu este platforma EcoStruxure Resource Advisor, sursa unică de date despre energie, sustenabilitate şi amprenta de carbon, ce reprezintă o soluţie pentru managementul energiei. Această platformă permite companiilor să colecteze, să analizeze şi să automatizeze informaţii care contează pentru obiectivele de sustenabilitate. Resource Advisor centralizează acele date într-un singur loc, astfel încât AI şi expertiza umană să poată utiliza aceste cifre.
Amintim că la nivel global Schneider Electric înfiinţase propriul AI Hub încă înainte de lansarea comercială a soluţiilor de AI generative.
Lucian Enaru a arătat: "În afara soluţiilor de tip generative AI, folosim în continuare procese de machine learning şi deep learning, care ne ajută, de exemplu, în Smart Energy Management Systems (SEMS), sistemele de management eficient al energiei care susţin viabilitatea energetică a clădirilor în contextul tendinţei globale de decarbonizare".
• Capacităţile de producţie a energiei, vitale pentru realizarea viitoarelor centre de date
Domnia sa a atras atenţia cu privire la faptul că principala provocare din partea AI este disponibilitatea energiei electrice şi mai ales concentrările din centrele de date care sunt mari consumatoare de energie ca şi device-urile personale. El a arătat că interogarea ChatGPT înseamnă un consum de 10 ori mai mare de energie decât o interogare clasică pe un motor de căutare online şi susţine că în următorii doi ani acest consum va creşte de 4,2 ori (420%). Country General Manager pentru România, Armenia şi Republica Moldova al companiei Schneider Electric a afirmat că, în aceste condiţii, cei care administrează, gestionează centrele de date, trebuie să devină şi prosumatori de energie pentru a asigura sustenabilitatea funcţionării acestora.
Lucian Enaru a declarat: "Sunt deja ţări în Europa, de exemplu Irlanda, unde s-a oprit construirea unor noi centre mari de date pentru că nu au disponibilul necesar de energie, nu au cum să le alimenteze cu electricitatea necesară pentru funcţionare, dar şi pentru menţinerea climatului necesar, şi de aceea statele respective sunt nevoite să investească prioritar în construirea unor capacităţi de producere a energiei. România nu are această problemă deocamdată pentru că nu are centre mari de date, centre de colocare, ci doar centre medii şi mici. Singurul centru mare de date care se construieşte în regiune este cel care va fi realizat în Grecia. Noi dorim să promovăm România ca ţară unde se pot face centre de date mari, mai ales că sunt în derulare proiecte pentru realizarea de noi capacităţi de producere a energiei din surse regenerabile, din nuclear - unde se vor construi reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă şi centralele pe tehnologia SMR, proiecte care fac parte şi din Strategia Naţională Energetică pentru următorul deceniu, care a fost aprobată recent de Guvern".
Domnul Enaru s-a referit şi la viziunea companiei Schneider Electric cu privire la implementarea conceptului Electricity 4.0, concept care adresează ambele faţete - producţia şi cererea de energie - şi care include strategie, digitalizare şi decarbonizare. În implementarea Electricity 4.0, compania Schneider Electric propune combinarea zonei de digitalizare (automatizare, software, AI şi utilizarea datelor) cu electrificarea - ce are rol principal în decarbonizarea energetică - pentru a atinge ţintele de sustenabilitate verde şi smart.
NOTĂ:
Schneider Electric este un lider global în tehnologie industrială, care aduce experienţă de vârf la nivel mondial în electrificare, automatizare şi digitalizarea industriilor inteligente, infrastructură fiabilă, centre de date pregătite pentru viitor, clădiri inteligente şi case intuitive. Compania oferă soluţii IoT industriale bazate pe AI, cu produse conectate, automatizare, software şi servicii, furnizând digital-twins pentru a permite o creştere profitabilă pentru clienţii săi. Schneider Electric are peste 150.000 de angajaţi şi peste un milion de parteneri care operează în peste 100 de ţări, pentru a asigura proximitatea faţă de clienţii şi părţile interesate.
Opinia Cititorului