Asociaţia Forumul Judecătorilor din România şi Asociaţia Iniţiativa pentru Justiţie critică CSM pentru avizul negativ dat joi proiectului de lege al Ministerului Justiţiei care vizează desfiinţarea Secţiei speciale pentru magistraţi (SIIJ), relatează G4media.
"Exponenţii votului negativ al Consiliului Superior al Magistraturii privitor la proiectul de desfiinţare a SIIJ nesocotesc idealurile de onestitate şi integritate la care a aderat, prin esenţa sa, corpul magistraţilor din România, în ceea ce priveşte excluderea oricăror piedici procedurale în desfăşurarea proceselor penale", arată cele două organizaţii într-un comunicat comun.
Comunicatul integral:
Asociaţia Forumul Judecătorilor din România şi Asociaţia Iniţiativa pentru Justiţie au luat act cu îngrijorare de atitudinea revoltătoare a majorităţii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii de condiţionare a desfiinţării Secţiei Speciale de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie de instituirea unor privilegii inadmisibile, care asigură impunitate, fapt de neconceput în societăţi democratice stabile.
Sub umbrela constituţională de "garant al independenţei justiţiei", unii membri ai Consiliului Superior al Magistraturii au încercat să inducă ideea că "toţi magistraţii vor garanţii că nu vor fi supuşi unor abuzuri". Aceste afirmaţii sunt dezonorante, mai ales pentru magistraţii care au înţeles că situaţii izolate şi incerte, prezentate în presă drept "abuzuri", nu pot fi generalizate.
Cât timp astfel de prevederi nu au fost niciodată solicitate de către miile de magistraţi oneşti din România drept condiţie pentru desfiinţarea SIIJ, o astfel de afirmaţie riscă să afecteze în spaţiul public credibilitatea unui organism reprezentativ, creat tocmai pentru a garanta independenţa justiţiei.
În plus, utilizarea trunchiată a unor pasaje din Avizele Comisiei de la Veneţia duce în derizoriu orice demers susţinut de vreun magistrat, fie şi din poziţia de membru al unui organism pur administrativ.
Termenul de "garanţii procesuale efective", folosit de Avizele Comisiei de la Veneţia, nu vizează instituirea unor filtre pentru ca magistraţii să nu poată fi niciodată anchetaţi penal. Dimpotrivă, este vorba de implicarea efectivă, reală, a CSM în numirea procurorilor în structurile de parchet, în raport de factorul politic, de selecţia riguroasă a procurorilor în structurile de parchet, de evitarea conflictelor de interese etc. (a se vedea par.80 şi următoarele din Avizul nr.924/2018 al Comisiei de la Veneţia, publicat la pagina web http://www.forumuljudecatorilor.ro/index.php/archives/3374).
Punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de un judecător sau procuror doar cu autorizarea prealabilă a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi trimiterea în judecată a judecătorilor şi procurorilor încuviinţată de Secţia pentru judecători sau, după caz, de Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii sunt aspecte în mod evident neconstituţionale, pentru că ar situa magistraţii deasupra cetăţenilor obişnuiţi. Mai mult, dacă astfel de modificări ar intra în vigoare, s-ar deschide calea spre crearea de privilegii şi pentru alte categorii sociale, cum ar fi parlamentarii.
Reiterăm faptul că nu se poate susţine sub nicio formă necesitatea implicării directe, nemijlocite, a unor organe administrative, cu atribuţii extrajudiciare, de tipul secţiei pentru judecători/procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, în activitatea obişnuită a unui procuror, sub forma încuviinţării trimiterii în judecată a judecătorilor, respectiv a procurorilor cercetaţi penal. Pentru verificarea legalităţii rechizitoriilor, Codul de procedură penală a prevăzut etapa camerei preliminare.
Nici punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de un judecător sau procuror numai cu autorizarea prealabilă a Procurorului General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu este acceptabilă: Comisia de la Veneţia, prin Avizul nr. 968/2019 din 9 decembrie 2019, subliniază că un sistem în care procurorul general poate împiedica în mod eficient orice anchetă îndreptată împotriva sa este contrar statului de drept, reprezentând un pericol grav pentru orice investigaţie, o atare concluzie desprinzându-se şi din hotărârea din cauza Kolevi c. Bulgariei, pronunţată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (în care s-a identificat o deficienţă gravă a sistemului de justiţie penală din Bulgaria, respectiv imposibilitatea virtuală de a-l investiga penal pe procurorul general).
Încuviinţând trimiterile în judecată, ambele secţii ale CSM ar deveni un fel de superiori ierarhici ai procurorilor de caz, ceea ce ar contraveni art. 132 alin. (1) din Constituţia României. Potrivit normei constituţionale, procurorii îşi desfăşoară activitatea potrivit principiului legalităţii, al imparţialităţii şi al controlului ierarhic, dar acest control ierarhic se efectuează exclusiv în cadrul Ministerului Public, de către procurori ierarhic superiori, iar nu de organe administrative din afara Ministerului Public.
Faptul că, în prezent, secţiile CSM încuviinţează luarea faţă de magistraţii cercetaţi penal a unor măsuri procesuale deosebit de intruzive sub aspectul vieţii private (percheziţia, reţinerea, arestarea preventivă sau arestul la domiciliu) nu reprezintă un argument valabil, întrucât aceste măsuri nu sunt de esenţa urmăririi penale, spre deosebire de trimiterea în judecată.
Crearea unui corp de magistraţi incoruptibili, oneşti şi profesionişti exclude acordarea unor astfel de imunităţi de care niciun cetăţean obişnuit nu se "bucură". Conform art.16 alin. (1) şi (2) din Constituţia Românei, "cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări. Nimeni nu este mai presus de lege."
Nu în ultimul rând, semnalăm atitudinea inexplicabilă şi discreţionară a preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii care, în pofida dispoziţiilor art. 29 alin. 2 din Legea nr.317/2004 ("asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor pot participa la lucrările plenului şi ale secţiilor, exprimând, atunci când consideră necesar, un punct de vedere asupra problemelor ce se dezbat, la iniţiativa lor sau la solicitarea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii"), a împiedicat reprezentantul Asociaţiei Iniţiativa pentru Justiţie să-şi exprime un punct de vedere cu privire proiectul de lege privind desfiinţarea Secţiei de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie.