Guvernul a aprobat în şedinţa de astăzi, prin Hotărâre de Guvern, normele metodologice privind modalitatea de utilizare şi completare a Dosarului Electronic de Sănătate (DES) al pacientului, componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), arată un comunicat remis redacţiei.
Dosarul Electronic de Sănătate conţine o serie de informaţii medicale despre pacient, adunate la nivel naţional de la toţi furnizorii de servicii medicale aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate, cu care pacientul a intrat în contact.
DES preia datele şi informaţiile existente în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) în ceea ce priveşte istoricul medical al pacientului, realizând o colecţie de date medicale, necesară luării celor mai bune şi rapide decizii medicale, la care au acces în primul rând proprietarii acestor date, asiguraţii.
Sistemul privind dosarul electronic de sănătate este un serviciu public furnizat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru toţi pacienţii.
Sistemul privind dosarul electronic de sănătate este parte integrantă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate, care se utilizează obligatoriu de furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, pentru toate serviciile medicale acordate pacienţilor.
Iniţializarea dosarului electronic de sănătate se realizează de către orice medic care deţine o semnătură electronică calificată, înregistrată în SIUI. La iniţializarea unui DES, se va încărca din SIUI istoricul medical al pacientului începând cu anul 2010, anul din care există SIUI centralizat.
Trebuie precizat că informaţiile stocate în DES respecta cadrul legal în vigoare privind protecţia şi securitatea datelor cu caracter personal. Informaţiile din dosarul electronic de sănătate sunt structurate în cinci module, astfel: Modulul "Sumar de urgenţă" - accesibil tuturor medicilor în vederea realizării actului medical, fără a fi necesar acordul pacientului; Modulele "Istoric medical", "Antecedente declarate de pacient", "Documente medicale" şi "Date personale" - accesibile medicilor numai cu acordul pacienţilor.
Accesul pacienţilor la propriul dosar electronic de sănătate se poate realiza prin intermediul matricei de securitate care se eliberează pacienţilor de către medici, în baza cardului de sănătate sau a actului de identitate
Medicii au acces la datele şi informaţiile din DES al pacientului pe baza unui certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, certificat înregistrat la casa de asigurări de sănătate. Pacientul poate vedea oricând dacă i-a fost accesat dosarul de sănătate, cine a avut acces şi la ce nivel.
Datele, informaţiile şi procedurile operaţionale necesare utilizării şi funcţionării dosarului electronic de sănătate se vor aproba prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS, cu avizul ministerelor şi instituţiilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern adoptată astăzi.
Utilizarea dosarului electronic de sănătate are drept obiective creşterea calităţii şi eficienţei actului medical prin accesul la date şi informaţii medicale relevante într-un timp cât mai scurt, precum şi implicarea pacientului în completarea informaţiilor privind antecedentele personale, stil de viaţă şi prin consultarea directă a propriilor date medicale.
Implementarea sistemului naţional dosarul electronic de sănătate reprezintă un pas important pentru integrarea României în strategia e-sanatate a UE şi pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a sistemului de sănătate.