Guvernul a aprobat astăzi proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii 109/2007 privind reutilizarea informaţiilor din structurile publice.
Actul normativ aduce noutăţi prevăzute de Directiva 2013/37/UE ce vizează aspecte precum introducerea unui drept de reutilizare a conţinutului care poate fi accesat conform legislaţiei naţionale, privind liberul acces la informaţie, dar şi extinderea domeniului de aplicare a legii la anumite instituţii culturale cum ar fi bibliotecile (inclusiv bibliotecile universitare), muzeele şi arhivele.
Instituţiile publice şi instituţiile culturale pot permite reutilizarea necondiţionată a documentelor sau pot impune dacă este cazul o serie de condiţii. În cazul documentelor asupra cărora bibliotecile, inclusiv bibliotecile universitare, muzeele şi arhivele deţin drepturi de proprietate intelectuală, dacă este permisă reutilizarea acestui tip de documente, ele sunt reutilizabile în scopuri comerciale sau necomerciale cu respectarea legislaţiei privind proprietate intelectuală.
Instituţiile publice trebuie să asigure condiţii pentru facilitarea accesului la documente ce prezintă informaţii reutilizabile în format deschis şi prelucrabil automat. Formatul prelucrabil automat se referă la un format de fişier structurat, astfel încât să permită unor aplicaţii software să identifice să recunoască şi să extragă cu uşurinţă date specifice, inclusiv declaraţii individuale de fapt şi structură internă a acestora.
În conformitate cu regimul de acces la informaţii reglementat prin Legea nr. 544 din 2001, asigurarea de către autorităţile şi instituţiile publice a accesului la informaţiile de interes public se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relaţii publice sau al persoanei desemnate în acest scop. Solicitările pentru reutilizarea documentelor sunt făcute în scris, fie pe suport hârtie, fie în formă electronică. Solicitarea trebuie să conţină datele de identificare şi autentificare ale solicitantului, scopul în care va fi folosită informaţia cerută şi suportul şi formatul în care se doreşte să primească documentul. Soluţionarea cererilor pentru reutilizarea documentelor se face în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea acestora de către instituţia publică.
Prezenta modificare legislativă are în vedere consolidarea obligaţiei de transparenţă privind condiţiile şi tarifele referitoare la reutilizarea informaţiilor publice. Astfel că, în cazul în care se percep taxe pentru reutilizarea informaţiilor, taxele respective se limitează la costul marginal asociat furnizării documentelor. Aceste costuri sunt suportate de către solicitant, în condiţiile legii. Veniturile colectate din plata acestor servicii intră în bugetul instituţiei respective, sau după caz, la bugetul de stat, dacă instituţia respectivă nu poate avea venituri proprii.
Taxele pentru reutilizarea documentelor, inclusiv baza de calcul a taxelor sunt prestabilite de către fiecare instituţie în parte şi sunt făcute publice.
De asemenea, utilizarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestora se face în baza Legii nr 677/2001 cu modificările şi completările ulterioare. Punerea la dispoziţie a informaţiilor deţinute de o instituţie poate ajuta la o mai bună fundamentare a deciziilor publice ale altor instituţii, limitând asimetria informaţională şi îmbunătăţind astfel relaţiile inter-instituţionale.
Reutilizare informaţiilor se referă la folosirea de către persoane fizice sau juridice a documentelor deţinute de instituţiile publice, în scop comercial sau necomercial, altul decat scopul iniţial din cadrul serviciului public pentru care au fost elaborate.
Nu constituie reutilizare folosirea documentelor pentru informarea proprie a persoanelor fizice şi juridice şi nici utilizarea informaţiilor în activitatea jurnalistică; schimbul de documente între instituţiile publice ca urmare a îndeplinirii sarcinilor publice nu constituie reutilizare.
Modificarea şi completarea Legi nr. 109/2007 survine în urma adoptatării la nivel european a Directivei 2013/37/UE de modificare a Directivei 2003/98/CE privind realizarea informaţiilor din sectorul public, pentru a tine pasul cu aceste schimbări rapide şi pentru a nu exista riscul pierderii oportunităţiilor economice şi sociale oferite de reutilizarea datelor publice.
În România, Directiva 2003/98/CE a fost transpusă integral prin Legea nr. 109/2007 privind reutilizarea informaţiilor din instituţiile publice.
În anul 2011, Guvernul României a decis alăturarea ţării noastre la iniţiativa multilaterală Open Government partnership (OGP) - Parteneriatul pentru o Guvernare Deschisă care vizează angajarea guvernelor în promovarea transparenţei.